VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zachrání parkoviště dostavbu metra A? Praha může přijít o miliardy!

Praha – Zastavení a zakonzervování stavby trasy metra A z Dejvic do Motola. Scénář, se kterým dodnes musí kalkulovat hlavní město, pokud mu Evropská komise neschválí nutnou dotaci ve výši 7,4 miliardy korun.

19.7.2012
SDÍLEJ:

Primátor Bohuslav Svoboda.Foto: Deník/Martin Divíšek

Vedení Prahy se toto nebezpečí po delším váhání pokusilo minimalizovat schválením projektu autobusového terminálu a záchytného parkoviště na prodloužené trase. Chce tak dostát podmínce, bez jejíhož splnění by příliv peněz z Evropských fondů mohl být definitivně zmrazen.

Hraje se o čas

Podle čerstvého rozhodnutí radních tak v blízkosti nově budované stanice metra A Veleslavín vznikne na šest stovek parkovacích míst ve třech podzemních podlažích. Ve dvou nadzemních patrech nové budovy by pak měl vyrůst požadovaný autobusový terminál.

Potvrdil to primátor Bohuslav Svoboda s tím, že v opačném případě by akutně hrozilo zamítnutí žádosti o dotaci. Podle Svobody by zřejmě eurokomisařům nestačilo ani takzvané úsporné řešení, se kterým si radní zahrávali ještě zhruba před třemi měsíci tedy záchytné parkoviště s maximální kapacitou 120 míst bez autobusového terminálu.

„Proto jsme se rozhodli obnovit přípravu projektu v původně navrženém rozsahu," vysvětlil Svoboda.

Vyhráno však zdaleka není. Nyní je největším nepřítelem stavitelů čas. „Kopnout" musejí co nejdříve. Vše totiž musí být hotovo nejpozději v roce 2014 tedy v roce zprovoznění nového úseku metra z Dejvic do Motola.

Čtěte také: V dopravním podniku se poztrácely stovky milionů!

Situace kolem získání dotace je však dnes, alespoň v porovnání s jarními měsíci, o něco optimističtější. Ještě v květnu letošního roku to s dokončením metra bylo nahnuté. A to kvůli nesplnitelnosti podmínky zřízení autobusového terminálu a parkoviště na Dlouhé Míli tedy mimo prodlouženou trasu. Právě zde stavbu požadovala studie dopadů na životní prostředí (EIA). Jenže Projekt „Dlouhá Míle" byl součástí modernizace železničního koridoru Praha Kladno, který byl opět pro nedostatek finančních prostředků již dříve „uložen k ledu."

Až tento fakt, a také tlak ze strany městské části Praha 6, která se oprávněně obávala nadměrného přílivu automobilů do svých ulic, donutil pražský dopravní podnik (DPP) k náhradnímu řešení vybudování záchytného parkoviště a terminálu Veleslavín.

Nové záchytné parkoviště pro šest stovek automobilů tedy nakonec ve Veleslavíně vznikne. Byť vesměs pod nátlakem Evropské komise, na jejímž uvážení je přidělení tolik potřebné sedmimiliardové dotace na dostavbu prodloužené trasy metra A z Dejvic do Motola.

Deník včera oslovil několik náhodně vybraných obyvatel Prahy 6 a všichni rozhodnutí rady hlavního města vítají. Právě lidé žijící v Praze 6 totiž měli z prodloužení trasy metra A smíšené pocity.

Ve Veleslavíně, na Petřinách i v Motole se na metro těší, děsila je však představa přílivu stovek aut, která by bez záchytného parkoviště končila před jejich domy a už už volali po rozšíření modrých parkovacích zón na celou Prahu 6 nejen do Dejvic.

„Dokud ale parkovací dům ve Veleslavíně nedokončí, pak budeme stále nervózní," míní například Jiří Dvořák ze Střešovic.

„Už teď, když zavedou modré parkovací zóny v Dejvicích, přibude u nás aut, patřících lidem dojíždějících do Prahy za prací z Kladenska a podobně. Ti dnes parkují hlavně v Dejvicích. Stání ve Veleslavíně by mohlo být vhodné právě pro ně, i když kapacitou zřejmě stačit nebude. Jedno parkoviště situaci zkrátka nevyřeší," odhaduje Dvořák. Jeho domněnku nepřímo potvrdil také nedávný výrok náměstka primátora pro dopravu Josefa Noska. Také on si je vědom zoufalého nedostatku záchytných parkovišť, která scházejí ve všech okrajových částech metropole. Už letos v dubnu si proto nechal vypracovat studii, která má vytipovat další vhodné prostory pro vybudování nových parkovišť.

Peníze jsou letos jen na projekty

Podle Noska je hlavní podmínkou minimální nákladovost. V některých případech by se na stavbě parkovišť mohli podílet soukromí investoři. Už v březnu však primátor Svoboda vzkázal, že letos se žádná záchytná parkoviště stavět nebudou. Vznikat prý mají pouze jejich projekty. Důvodem jsou opět nutné škrty v rozpočtu Prahy.

Finance jsou objektivním zádrhelem i pro nejrůznější občanská sdružení. Přesto magistrát čelí z jejich strany kritice kvůli údajnému dlouhodobému zanedbávání potřeb okrajových městských částí volajících po dalších záchytných parkovištích.

Vratislav Filler se sdružení Auto*Mat před časem upozornil, že Praha touto „nečinností" dokonce nedodržuje platný územní plán. Už v roce 2010 totiž mělo hlavní město disponovat pětačtyřiceti záchytnými parkovišti pro dvanáct tisíc automobilů. Realita je ale jiná. Podle Fillera se nyní v Praze nachází „pouhých" sedmnáct záchytných parkovišť, která pojmou zhruba tři tisícovky aut.

„Dostupná kapacita je zpravidla zaplněna už brzy ráno a řidiči, kteří přijedou později, nemají šanci," připomíná Filler.

Další radnice chtějí modré zóny

Absence záchytných parkovišť stimuluje politiky některých městských částí k zesilování požadavků na zavedení takzvaných modrých parkovacích zón pro rezidenty.

Vedle částí Prahy 5, 6 a 11, které si zóny už stačily vydobýt, volají po podobném opatření také Praha 4, 8, 9, 13 a dokonce i městská část Klánovice. Náměstek Nosek již dříve avizoval, že magistrát bude brát požadavky městských částí vážně. V budoucnu bychom se tak dle úvah jednotlivých radnic mohli dočkat modrých zón v okolí stanic metra C na území Prahy 4, na osmičce v Karlíně a Libni, na Proseku, později i ve Vysočanech v Praze 9, či v okolí stanic metra na třináctce.

Před tímto řešením však opakovaně varovali odborníci z dopravní fakulty ČVUT, kteří ho považují za diskriminační, populistické a neúčinné. Po vzoru západních metropolí doporučují spíše výstavbu parkovacích domů.

Autor: Jakub Krupka

19.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministerstvo zahraničních věcí. Ilustrační foto.

Ministerstvo znovu vyhlásilo konkurz na ředitele Českých center

Zajímavé klasické škodovky, které zrovna hledají nové majitele.
AUTOMIX.CZ
30

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Sobotka bude bilancovat s ministrem kultury Hermanem

Premiér Bohuslav Sobotka bude příští týden pokračovat v bilančních schůzkách, na kterých hodnotí splněné závazky z programového prohlášení vlády. Po úvodním jednání s ministrem zemědělství Marianem Jurečkou ho ve středu čeká v Národní knihovně setkání s ministrem kultury Danielem Hermanem.

Senát: kožešinové farmy zmizí do ledna 2019

Senát schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna 2019 beze změn. Období pro jejich likvidaci neprodloužil, nezvýšil ani výši kompenzace chovatelům, jak to část senátorů požadovala. Zákaz má přinést novela zákona na ochranu zvířat proti týrání, kterou dnes Senát přijal po dvouhodinové debatě. Normu nyní dostane k podpisu prezident Miloš Zeman.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik hledá partnera pro úpravy tváře okolí stanic metra D

Praha – Maximalizace využití potenciálu rozvoje území navazujícího na stanice prvního provozního úseku budoucí trasy metra D. Poněkud krkolomně je pojmenován cíl vymyslet a připravit co nejlepší podobu nejbližšího okolí stanic budovaných v rámci první etapy výstavby budoucí nové linky metra – a následně plány také společně uskutečnit. K naplnění ve čtvrtek udělal pražský dopravní podnik konkrétní krok. Na základě čerstvého usnesení pražských radních vyhlásil soutěž na výběr strategického partnera do budoucího společného podniku.

Babiš a Přibil dorazí před sněmovní komisi. Již příští úterý

Před sněmovní komisí k únikům informací z vyšetřovacích spisů by měli v úterý vypovídat bývalý ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš a novinář jeho bývalého deníku Marek Přibil. Předseda komise Martin Plíšek (TOP 09) dnes sdělil, že oba potvrdili účast. Právě aféra kolem Babiše a Přibila vznik komise podnítila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení