VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zachrání parkoviště dostavbu metra A? Praha může přijít o miliardy!

Praha – Zastavení a zakonzervování stavby trasy metra A z Dejvic do Motola. Scénář, se kterým dodnes musí kalkulovat hlavní město, pokud mu Evropská komise neschválí nutnou dotaci ve výši 7,4 miliardy korun.

19.7.2012
SDÍLEJ:

Primátor Bohuslav Svoboda.Foto: Deník/Martin Divíšek

Vedení Prahy se toto nebezpečí po delším váhání pokusilo minimalizovat schválením projektu autobusového terminálu a záchytného parkoviště na prodloužené trase. Chce tak dostát podmínce, bez jejíhož splnění by příliv peněz z Evropských fondů mohl být definitivně zmrazen.

Hraje se o čas

Podle čerstvého rozhodnutí radních tak v blízkosti nově budované stanice metra A Veleslavín vznikne na šest stovek parkovacích míst ve třech podzemních podlažích. Ve dvou nadzemních patrech nové budovy by pak měl vyrůst požadovaný autobusový terminál.

Potvrdil to primátor Bohuslav Svoboda s tím, že v opačném případě by akutně hrozilo zamítnutí žádosti o dotaci. Podle Svobody by zřejmě eurokomisařům nestačilo ani takzvané úsporné řešení, se kterým si radní zahrávali ještě zhruba před třemi měsíci tedy záchytné parkoviště s maximální kapacitou 120 míst bez autobusového terminálu.

„Proto jsme se rozhodli obnovit přípravu projektu v původně navrženém rozsahu," vysvětlil Svoboda.

Vyhráno však zdaleka není. Nyní je největším nepřítelem stavitelů čas. „Kopnout" musejí co nejdříve. Vše totiž musí být hotovo nejpozději v roce 2014 tedy v roce zprovoznění nového úseku metra z Dejvic do Motola.

Čtěte také: V dopravním podniku se poztrácely stovky milionů!

Situace kolem získání dotace je však dnes, alespoň v porovnání s jarními měsíci, o něco optimističtější. Ještě v květnu letošního roku to s dokončením metra bylo nahnuté. A to kvůli nesplnitelnosti podmínky zřízení autobusového terminálu a parkoviště na Dlouhé Míli tedy mimo prodlouženou trasu. Právě zde stavbu požadovala studie dopadů na životní prostředí (EIA). Jenže Projekt „Dlouhá Míle" byl součástí modernizace železničního koridoru Praha Kladno, který byl opět pro nedostatek finančních prostředků již dříve „uložen k ledu."

Až tento fakt, a také tlak ze strany městské části Praha 6, která se oprávněně obávala nadměrného přílivu automobilů do svých ulic, donutil pražský dopravní podnik (DPP) k náhradnímu řešení vybudování záchytného parkoviště a terminálu Veleslavín.

Nové záchytné parkoviště pro šest stovek automobilů tedy nakonec ve Veleslavíně vznikne. Byť vesměs pod nátlakem Evropské komise, na jejímž uvážení je přidělení tolik potřebné sedmimiliardové dotace na dostavbu prodloužené trasy metra A z Dejvic do Motola.

Deník včera oslovil několik náhodně vybraných obyvatel Prahy 6 a všichni rozhodnutí rady hlavního města vítají. Právě lidé žijící v Praze 6 totiž měli z prodloužení trasy metra A smíšené pocity.

Ve Veleslavíně, na Petřinách i v Motole se na metro těší, děsila je však představa přílivu stovek aut, která by bez záchytného parkoviště končila před jejich domy a už už volali po rozšíření modrých parkovacích zón na celou Prahu 6 nejen do Dejvic.

„Dokud ale parkovací dům ve Veleslavíně nedokončí, pak budeme stále nervózní," míní například Jiří Dvořák ze Střešovic.

„Už teď, když zavedou modré parkovací zóny v Dejvicích, přibude u nás aut, patřících lidem dojíždějících do Prahy za prací z Kladenska a podobně. Ti dnes parkují hlavně v Dejvicích. Stání ve Veleslavíně by mohlo být vhodné právě pro ně, i když kapacitou zřejmě stačit nebude. Jedno parkoviště situaci zkrátka nevyřeší," odhaduje Dvořák. Jeho domněnku nepřímo potvrdil také nedávný výrok náměstka primátora pro dopravu Josefa Noska. Také on si je vědom zoufalého nedostatku záchytných parkovišť, která scházejí ve všech okrajových částech metropole. Už letos v dubnu si proto nechal vypracovat studii, která má vytipovat další vhodné prostory pro vybudování nových parkovišť.

Peníze jsou letos jen na projekty

Podle Noska je hlavní podmínkou minimální nákladovost. V některých případech by se na stavbě parkovišť mohli podílet soukromí investoři. Už v březnu však primátor Svoboda vzkázal, že letos se žádná záchytná parkoviště stavět nebudou. Vznikat prý mají pouze jejich projekty. Důvodem jsou opět nutné škrty v rozpočtu Prahy.

Finance jsou objektivním zádrhelem i pro nejrůznější občanská sdružení. Přesto magistrát čelí z jejich strany kritice kvůli údajnému dlouhodobému zanedbávání potřeb okrajových městských částí volajících po dalších záchytných parkovištích.

Vratislav Filler se sdružení Auto*Mat před časem upozornil, že Praha touto „nečinností" dokonce nedodržuje platný územní plán. Už v roce 2010 totiž mělo hlavní město disponovat pětačtyřiceti záchytnými parkovišti pro dvanáct tisíc automobilů. Realita je ale jiná. Podle Fillera se nyní v Praze nachází „pouhých" sedmnáct záchytných parkovišť, která pojmou zhruba tři tisícovky aut.

„Dostupná kapacita je zpravidla zaplněna už brzy ráno a řidiči, kteří přijedou později, nemají šanci," připomíná Filler.

Další radnice chtějí modré zóny

Absence záchytných parkovišť stimuluje politiky některých městských částí k zesilování požadavků na zavedení takzvaných modrých parkovacích zón pro rezidenty.

Vedle částí Prahy 5, 6 a 11, které si zóny už stačily vydobýt, volají po podobném opatření také Praha 4, 8, 9, 13 a dokonce i městská část Klánovice. Náměstek Nosek již dříve avizoval, že magistrát bude brát požadavky městských částí vážně. V budoucnu bychom se tak dle úvah jednotlivých radnic mohli dočkat modrých zón v okolí stanic metra C na území Prahy 4, na osmičce v Karlíně a Libni, na Proseku, později i ve Vysočanech v Praze 9, či v okolí stanic metra na třináctce.

Před tímto řešením však opakovaně varovali odborníci z dopravní fakulty ČVUT, kteří ho považují za diskriminační, populistické a neúčinné. Po vzoru západních metropolí doporučují spíše výstavbu parkovacích domů.

Autor: Jakub Krupka

19.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Smog v Praze.

Metropole připravuje regulační řád dopravy při výskytu smogu

Vodovod. Ilustrační foto.

Praha schválila záměr získat od Veolie 100 procent akcii PVK

Radnice sahají do úspor

Praha - Období rozpočtových provizorií pomalu končí. Městské části postupně schvalují rozpočty. Bilance mezi příjmy a výdaji je ale často výrazně nevyrovnaná. Opoziční zastupitelé se bouří.

Starosta vyzve pražské zastupitele, aby se zabývali prodejem bytů v Písnici

Praha - Starosta Prahy-Libuše Jiří Koubek (TOP 09) bude chtít na čtvrtečním jednání po pražských zastupitelích zařadit na program jednání materiál týkající se kauzy prodeje bytů firmou ČEZ v Písnici. Koubek v pondělí rovněž řekl, že zároveň požádal magistrát o vydání právní analýzy na prodej bytů podle zákona číslo 106 o svobodném přístupu k informacím. ČEZ prodal více než 700 bytů ve veřejné soutěži. Bytové domy koupila firma Kennial podnikatele Pavola Krúpy za asi 1,3 miliardy korun.

DOTYK.CZ

Chystá se bič na soukromé lékaře

Soukromých ambulancí je jako hub po dešti. Zbytečně prodražují výdaje pojišťoven, tvrdí ministerstvo zdravotnictví. Očaři, plicaři nebo ortopedové totiž často pracují „dvoukolejně" – kromě soukromé ambulance mají i úvazek v nemocnici. Podle vedení resortu si odtud „vyzobávají" nejlukrativnější pacienty. To zarazíme, plánuje poradce ministra Roman Prymula.

Politolog Kubáček: Voličům hromadění postů vadí čím dál méně

Praha /ROZHVOR/ - Podle politologa Jana Kubáčka lidem kombinování funkcí příliš nevadí. Politik ale podle něj musí zůstat v kontaktu s místními problémy a tématy, jinak ho voliči potrestají.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies