VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zachrání parkoviště dostavbu metra A? Praha může přijít o miliardy!

Praha – Zastavení a zakonzervování stavby trasy metra A z Dejvic do Motola. Scénář, se kterým dodnes musí kalkulovat hlavní město, pokud mu Evropská komise neschválí nutnou dotaci ve výši 7,4 miliardy korun.

19.7.2012
SDÍLEJ:

Primátor Bohuslav Svoboda.Foto: Deník/Martin Divíšek

Vedení Prahy se toto nebezpečí po delším váhání pokusilo minimalizovat schválením projektu autobusového terminálu a záchytného parkoviště na prodloužené trase. Chce tak dostát podmínce, bez jejíhož splnění by příliv peněz z Evropských fondů mohl být definitivně zmrazen.

Hraje se o čas

Podle čerstvého rozhodnutí radních tak v blízkosti nově budované stanice metra A Veleslavín vznikne na šest stovek parkovacích míst ve třech podzemních podlažích. Ve dvou nadzemních patrech nové budovy by pak měl vyrůst požadovaný autobusový terminál.

Potvrdil to primátor Bohuslav Svoboda s tím, že v opačném případě by akutně hrozilo zamítnutí žádosti o dotaci. Podle Svobody by zřejmě eurokomisařům nestačilo ani takzvané úsporné řešení, se kterým si radní zahrávali ještě zhruba před třemi měsíci tedy záchytné parkoviště s maximální kapacitou 120 míst bez autobusového terminálu.

„Proto jsme se rozhodli obnovit přípravu projektu v původně navrženém rozsahu," vysvětlil Svoboda.

Vyhráno však zdaleka není. Nyní je největším nepřítelem stavitelů čas. „Kopnout" musejí co nejdříve. Vše totiž musí být hotovo nejpozději v roce 2014 tedy v roce zprovoznění nového úseku metra z Dejvic do Motola.

Čtěte také: V dopravním podniku se poztrácely stovky milionů!

Situace kolem získání dotace je však dnes, alespoň v porovnání s jarními měsíci, o něco optimističtější. Ještě v květnu letošního roku to s dokončením metra bylo nahnuté. A to kvůli nesplnitelnosti podmínky zřízení autobusového terminálu a parkoviště na Dlouhé Míli tedy mimo prodlouženou trasu. Právě zde stavbu požadovala studie dopadů na životní prostředí (EIA). Jenže Projekt „Dlouhá Míle" byl součástí modernizace železničního koridoru Praha Kladno, který byl opět pro nedostatek finančních prostředků již dříve „uložen k ledu."

Až tento fakt, a také tlak ze strany městské části Praha 6, která se oprávněně obávala nadměrného přílivu automobilů do svých ulic, donutil pražský dopravní podnik (DPP) k náhradnímu řešení vybudování záchytného parkoviště a terminálu Veleslavín.

Nové záchytné parkoviště pro šest stovek automobilů tedy nakonec ve Veleslavíně vznikne. Byť vesměs pod nátlakem Evropské komise, na jejímž uvážení je přidělení tolik potřebné sedmimiliardové dotace na dostavbu prodloužené trasy metra A z Dejvic do Motola.

Deník včera oslovil několik náhodně vybraných obyvatel Prahy 6 a všichni rozhodnutí rady hlavního města vítají. Právě lidé žijící v Praze 6 totiž měli z prodloužení trasy metra A smíšené pocity.

Ve Veleslavíně, na Petřinách i v Motole se na metro těší, děsila je však představa přílivu stovek aut, která by bez záchytného parkoviště končila před jejich domy a už už volali po rozšíření modrých parkovacích zón na celou Prahu 6 nejen do Dejvic.

„Dokud ale parkovací dům ve Veleslavíně nedokončí, pak budeme stále nervózní," míní například Jiří Dvořák ze Střešovic.

„Už teď, když zavedou modré parkovací zóny v Dejvicích, přibude u nás aut, patřících lidem dojíždějících do Prahy za prací z Kladenska a podobně. Ti dnes parkují hlavně v Dejvicích. Stání ve Veleslavíně by mohlo být vhodné právě pro ně, i když kapacitou zřejmě stačit nebude. Jedno parkoviště situaci zkrátka nevyřeší," odhaduje Dvořák. Jeho domněnku nepřímo potvrdil také nedávný výrok náměstka primátora pro dopravu Josefa Noska. Také on si je vědom zoufalého nedostatku záchytných parkovišť, která scházejí ve všech okrajových částech metropole. Už letos v dubnu si proto nechal vypracovat studii, která má vytipovat další vhodné prostory pro vybudování nových parkovišť.

Peníze jsou letos jen na projekty

Podle Noska je hlavní podmínkou minimální nákladovost. V některých případech by se na stavbě parkovišť mohli podílet soukromí investoři. Už v březnu však primátor Svoboda vzkázal, že letos se žádná záchytná parkoviště stavět nebudou. Vznikat prý mají pouze jejich projekty. Důvodem jsou opět nutné škrty v rozpočtu Prahy.

Finance jsou objektivním zádrhelem i pro nejrůznější občanská sdružení. Přesto magistrát čelí z jejich strany kritice kvůli údajnému dlouhodobému zanedbávání potřeb okrajových městských částí volajících po dalších záchytných parkovištích.

Vratislav Filler se sdružení Auto*Mat před časem upozornil, že Praha touto „nečinností" dokonce nedodržuje platný územní plán. Už v roce 2010 totiž mělo hlavní město disponovat pětačtyřiceti záchytnými parkovišti pro dvanáct tisíc automobilů. Realita je ale jiná. Podle Fillera se nyní v Praze nachází „pouhých" sedmnáct záchytných parkovišť, která pojmou zhruba tři tisícovky aut.

„Dostupná kapacita je zpravidla zaplněna už brzy ráno a řidiči, kteří přijedou později, nemají šanci," připomíná Filler.

Další radnice chtějí modré zóny

Absence záchytných parkovišť stimuluje politiky některých městských částí k zesilování požadavků na zavedení takzvaných modrých parkovacích zón pro rezidenty.

Vedle částí Prahy 5, 6 a 11, které si zóny už stačily vydobýt, volají po podobném opatření také Praha 4, 8, 9, 13 a dokonce i městská část Klánovice. Náměstek Nosek již dříve avizoval, že magistrát bude brát požadavky městských částí vážně. V budoucnu bychom se tak dle úvah jednotlivých radnic mohli dočkat modrých zón v okolí stanic metra C na území Prahy 4, na osmičce v Karlíně a Libni, na Proseku, později i ve Vysočanech v Praze 9, či v okolí stanic metra na třináctce.

Před tímto řešením však opakovaně varovali odborníci z dopravní fakulty ČVUT, kteří ho považují za diskriminační, populistické a neúčinné. Po vzoru západních metropolí doporučují spíše výstavbu parkovacích domů.

Autor: Jakub Krupka

19.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Houbařská sezóna začala hlavně díky vydatným dešťům
20

Boj o houby: Pražané se chlubí svými úlovky a nabízí je za odvoz

Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.
AKTUALIZOVÁNO
17

Vláda schválila návrh rozpočtu. Stát bude hospodařit se schodkem 50 miliard

AKTUALIZOVÁNO

Angela Vítězná. Merkelové ale kazí radost zisk krajní pravice

/SLEDOVALI JSME ON-LINE, KONEČNÉ VÝSLEDKY/ Německá kancléřka uspěla i přes výrazný odliv hlasů počtvrté v řadě. Druhá ze stran nynější velké koalice – sociální demokracie – má nejhorší výsledek od války.

Bydlení podle znamení zvěrokruhu: Jak si žijí vodní a vzdušná znamení

Nic na světě nepoví o člověku tolik, jako jeho byt. Hned při vstupu do předsíně bezchybně odlišíte pedanta od bohéma. Každý člověk má svůj vkus, každé astrologické znamení své priority.

Nakupování jízdenek bude snadnější. Pomůže nová aplikace Lítačka

Chcete si označit lístek a žádný nemáte? Nerozumíte si s prodejním automatem? Ocitli jste se kdesi uprostřed ničeho na zastávce, kde se jízdenka prostě koupit nedá? Tak to už od příštího roku nebude žádný problém.

Bookmakeři: Volby vyhraje ANO, ovšem 27 procent nezíská

Velkým favoritem říjnových voleb do Poslanecké sněmovny je podle bookmakerů stále hnutí ANO s kurzem 1,1:1 - 1:13:1. Na jeho vítězství jde také zhruba polovina sázek. Zatímco ještě koncem června sázkové kanceláře považovaly za téměř jisté překročení 27 procent (1,45:1), nyní už je podle nich tato varianta velmi nepravděpodobná (až 4,6:1). Vyplývá to z vyjádření sázkových kanceláří, které oslovila média. Za ANO následují ČSSD (8:1 - 9:1) a KSČM (11:1 - 13:1). Celkový objem sázek už přesáhl 30 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení