Krize přitom může v podniku nastat co nevidět, protože nejpozději do konce letošního srpna musí zaplatit čtyři miliardy korun, které je dlužen za nákup nízkopodlažních tramvají z loňského roku. Další čtyři a půl miliardy bude stát dodávka tramvají letos a příští rok.

Dluhová past v podobě prakticky nevypověditelné smlouvy na dodávku 250 tramvají 15t For City do konce roku 2018 by mohla v konečném důsledku vygradovat v radikální škrty v městské hromadné dopravě, ve zvýšení cen jízdného a v rušení systému slev a benefitů pro cestující (takové tendence se objevily těsně před pádem magistrátní koalice ODS TOP 09).

Toto ale nová politická dohoda mezi TOP 09 a ČSSD prakticky neumožňuje. Jednobarevná rada TOP 09 už před několika týdny zaúkolovala vedení podniku, aby se pokusil o změnu smlouvy tak, aby se dodávka o několik let prodloužila s cílem rozložit finanční zátěž.

Shrnuto:
- Pražský dopravní podnik musí podle smlouvy s firmou Škoda Transportation z roku 2006 odebrat do konce roku 2018 dohromady 250 tramvají 15T ForCity za 19,2 miliardy korun. Tramvaje začal odebírat v roce 2011. V roce 2011 a 2012 za ně zaplatil 4,5 miliardy korun.

- Již dodané nízkopodlažní tramvaje mají navíc od začátku technické problémy. Podnik už kvůli tomu podal stovky reklamací, třeba na poruchy brzd.

- Dopravní podnik, který je největší akciovou společností v majetku Prahy, dostal letos od města na provoz 10,6 miliardy korun. Částka ale nezahrnuje peníze na obnovu vozového parku.