VYBERTE SI REGION

Za chodníky zodpovídají města, platí odškodné

Praha /ROZHOVOR/ - Kdo je povinen odklidit sníh na chodnících a posypat kluzké ledovky? Díky změně pravidel často lidé tápou v tom, kdo má zodpovědnost za jejich schůdnost. Není to vlastník přilehlé budovy, ale přímo vlastník chodníku, což je ve většině případů město. Hlavně v zimě může jít na chodníku i o život.

29.1.2016 1
SDÍLEJ:

Vedoucí pražské občanské poradny Remedium Kristýna Schreilová.Autor: DENÍK/Pavla Janoušková

Vedoucí pražské Občanské poradny Remedium Kristýna Schreilová odpovídala na otázky regionálního Deníku, co dělat, když člověk spadne a zraní se.

Jak je to s problematikou údržby chodníků?

V současnosti za případnou škodu odpovídá majitel chodníku. V Praze je to například v naprosté většině magistrát. Může se stát, že pozemek vlastní někdo jiný, ale převážně je to na magistrátu. Teprve v posledních letech za údržbu odpovídá vlastník, dříve to byl majitel přilehlé budovy. Toto se před nedávnou dobou změnilo.

Nevznikne problém, že pravidla lidé pořádně neznají?

Hodně majitelů budov i kvůli sobě údržbu nadále provádí, ale už nezodpovídají za to, když někdo uklouzne a spadne, a tím pádem mu vznikne škoda.

Když někdo jde po ulici, uklouzne a zlomí si nohu, jak bude dále postupovat?

V první fázi je dobré, když by člověk měl myšlenky na to, aby si zajistil důkazní materiál přímo na místě. Nejlepší je mít fotografie, na což přirozeně málokdo myslí v případě, když má zlomenou nohu. Noha vás bolí a ještě se fotografovat. Když už jde o úraz, často někdo přivolá záchranku, tudíž existuje záznam, že tam byli záchranáři. Někdy se doporučuje zavolat i policii, ale vše záleží na okolnostech.

A jak je to v případě, když úraz není tak závažný, aby se volala sanitka?

Je užitečné získat kontakt na svědky události, pokud nějací byli, zaznamenat si, kde se úraz stal, v jakém stavu byl daný chodník. Zapamatovat si, ve kterých místech se vše stalo. Když pak lidé navštíví doktora, ideálně co nejdříve, opatřit si lékařskou zprávu. Důležité je, v kolik hodin k úrazu došlo. Kdyby úraz řešil soud, opatřuje si zpravidla meteorologickou zprávu. Proto je vhodné znát co nejpřesnější čas.

Dobře. Lidé shromáždí materiál, co s ním udělají?

Nejdříve si musí zjistit, kdo je vlastníkem chodníku. Převážně je to magistrát nebo obec, ale pokud tomu tak není a poškozená osoba je i přesto osloví, dá se očekávat, že jej na to upozorní. Potom může nastat další zádrhel v tom, že se vlastník pokusí své odpovědnosti zprostit. Není vůbec automatické, že pokud uklouznete na chodníku, máte nárok na náhradu škody. Jednou z podmínek je, že se závada ve schůdnosti nedala předvídat. Pokud je čtyři dny náledí a lidé to ví, plyne z toho, že s takovým stavem chodníku musí počítat. Na tomto často soudy končí, neboť se zjistí, že se nejednalo o nepředvídatelnou změnu.

Znáte takový případ?

V rámci dostupných soudních rozhodnutí jsem našla, že např. jeden žalovaný vlastník argumentoval tím, že poškozený člověk neměl ani vycházet ven. A je pravda, že v daném řízení soud uznal částečnou míru spoluzavinění poškozeného. Vždy však bude záležet na konkrétní situaci zda daný člověk opravdu musel byt opustit. Je rozdíl mezi tím, pokud jdete na neodkladné lékařské vyšetření nebo preventivní prohlídku.

Co se ještě zkoumá u soudu?

Například jestli měl daný člověk vhodnou obuv. Pokud vyšla dáma ven v lodičkách a uklouzla po náledí, žádný soud jí náhradu neuzná, protože nepřizpůsobila obuv důsledkům povětrnostní situace. Řeší se i přizpůsobení chůze, pakliže uklouznete kvůli dobíhání autobusu, ačkoliv při pomalé chůzi by se to nestalo, jedná se o vaši chybu, za kterou vlastník chodníku nemůže nést odpovědnost.

Na co si musí naopak vlastník dát pozor?

Vlastník musí závady ve schůdnosti způsobené povětrnostní situací a jejími důsledky zmírňovat, popřípadě na ně předepsaným způsobem upozornit. Každá obec má vlastní vyhlášku, v níž si toto stanoví. Například jestli chodník jen označí jako neudržovaný nebo třeba naopak, že v dané ulici proběhne do určité chvíle od vzniku náledí posyp. Soud potom zjišťuje, zda vlastník svou povinnost řádně splnil.

Pomáhala jste někomu, kdo řešil podobný případ?

Přes zimu mnoho takových případů řešíme, protože zimních dní s náledím obvykle tolik není. Setkáváme se s tím spíše v průběhu roku, když je třeba uvolněné víko od kanálu. Povinnost řešit závady ve schůdnosti chodníku trvají stále, ne jenom v zimě. Někdy lidé svá práva začnou řešit až s odstupem nebo je ani nenapadne, že by mohli uplatnit náhradu škody. Nebo naopak nároky dopředu vzdají, protože se nechtějí s nikým dohadovat.

Můžete říct, jak to bylo s tím uvolněným víkem?

Protože tito lidé neměli žádného svědka, doporučovali jsme jim zkusit zjistit, jestli tam není kamerový systém, na němž by úraz mohl být zaznamenán a také se jít podívat, zda víko není stále uvolněné. A pokud ne, zda existuje záznam o opravě. Už jsme se nedozvěděli, jak věc dopadla. Protože se jednalo o veřejné prostranství na dost specifickém místě, myslím si, že tam kamera pravděpodobně byla. Snad se jim podařilo důkazy opatřit a nárok úspěšně uplatnit.

Jaké odškodnění od vlastníka může být?

Za každý úraz jsou body. Zásadní roli protohraje vyjádření lékaře. Každý bod znamená pevně stanovenou finanční částku. Čím závažnější zranění je, tím více je bodově ohodnoceno, a tudíž vyšší je i částka odškodnění bolestného. A nesmíme zapomenout na to, že škoda může vzniknout také na majetku, například zničeném oblečení či ztrátě na výdělku.

Setkáváte se s touto praxí často?

Spíše ne. Často dochází k tomu, že lidé nemají jak svá tvrzení prokázat . Například kde a kdy se jim konkrétně úraz stal. Někdy se má situace tak, že pád nemusí na první pohled vypadat závažně. Potom člověka ani nenapadne pořizovat záznamy a shánět svědky.

Co říká o údržbě chodníků zákonZávadou ve schůdnosti se rozumí taková změna ve schůdnosti, kterou nemůže chodec předvídat při pohybu.

Uživatelé dálnice, silnice, místní komunikace nebo chodníku nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikla ze stavebního stavu nebo dopravně technického stavu.

Vlastník je povinen nahradit škody, jejichž příčinou byla závada ve schůdnosti chodníku, pokud neprokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit, u závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky takovou závadu zmírnit, ani na ni předepsaným způsobem upozornit.

Úseky, na kterých se pro jejich malý dopravní význam nezajišťuje sjízdnost a schůdnost, označí vlastník podle předpisů.

Zdroj: Předpis č. 13/1997 Sb. - Zákon o pozemních komunikacích

Čtěte také: Prahu 4 pomáhají uklízet vězni z Pankráce. Zadarmo

Autor: Pavla Janoušková Mgr.

29.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Poslankyně Zelienková opustila hnutí ANO

Praha - Poslankyně Kristýna Zelienková opustila hnutí ANO, za které byla do Poslanecké sněmovny zvolena. Zelienková už dříve kritizovala politiku hnutí ANO i vlády. Šéf hnutí Andrej Babiš odchod Zelienkové očekával, podle něj se ANO s poslankyní rozešlo především v otázce migrace.

Skryté prémie pro Kapsch

Rakouská firma Kapsch dostává od českého státu stamilionové odměny za to, že systém efektivně funguje. Na konci letošního roku by celková odměna za deset let měla přesáhnout 1,6 miliardy korun.

Praha opraví další protipovodňové zábrany, které mají nedostatky

Praha - Hlavní město opraví protipovodňové zábrany. Po úpravách v Podolí, na Smíchově a v Modřanech chystá další na Starém Městě, v Holešovicích. Nová ochranná stěna má ochránit ulici Šárovo kolo v Radotíně. Zakázky na opravy schválili tento týden pražští radní. Protipovodňová ochrana Prahy se začala ve velkém budovat po povodních v srpnu 2002.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.