Neuvěřitelných čtyřiadvacet milionů korun stálo podle mnohých zcela zbytečné dopravní opatření na Smíchově.

Jak Deník už před nedávnem upozornil, minulé vedení Prahy 5 si ho objednalo u Technické správy komunikací (TSK). A výsledek? Řidiči na necelém půl kilometru ulice Na Hřebenkách doslova narazí, věřte nebo nevěřte, na sedm retardérů.

A kdyby se čirou náhodou nějaký dobrodruh kaskadér přeci jen odhodlal přeskákat retardéry vyšší, nežli povolenou rychlostí, je tu v záloze radar i replika kamery za zhruba sto tisíc korun. Sám mluvčí TSK Tomáš Mrázek před časem přiznal, že podobný úkaz se v Praze nevidí. Zdůraznil ale, že TSK vycházela z požadavku městské části. „Šlo o kompletní rekonstrukci komunikace, včetně obnovení povrchu,“ zopakoval Mrázek.

Deník má čerstvě k dispozici kopii faktury, která jednoznačně dokládá kompletní náklady. Na místo zbytečně zablokované silnice mohla na Praze 5, nebo kdekoliv jinde vyrůst příkladně nová mateřská školka.

„Mateřská škola Tyršova, dokončená v roce 2007 stála 22,4 miliony korun,“ sdělil Deníku místostarosta Prahy 5 pro oblast školství Petr Lachnit (ČSSD). „Má tři třídy a celkovou kapacitu 84 žáků,“ upřesnil dále.

Zdůraznil sice, že konkrétně Praha 5 nemá problémy s chybějícími místy v mateřských školkách. Prakticky všechny děti byly při letošním zápisu přijaty. V jiných městských částech je to ovšem naopak.

ANV: Je to ukázkový případ plýtvání obecními penězi

Podle ředitele obecně prospěšné společnosti Acta Non Verba Vojtěcha Razimy, který na případ Deník upozornil, jsou retardéry v ulici Na Hřebenkách ukázkovým příkladem plýtvání s veřejnými prostředky.

Zástupce starosty Prahy 5 pro oblast dopravy Jiří Vejmelka (VV) se domnívá, že by v ulici bohatě stačily dva zpomalovací prahy. Příští týden se má proto údajně sejít se soudním znalcem, který odhadne, kolik peněz by stálo odstranění těch zbývajících. A proč vlastně toto absurdní dopravní řešení vzniklo? Dle oficiální verze minulého vedení smíchovské radnice mělo sloužit k ochraně klientů nedalekého domova pro zrakově postižené Palata.

Razima je však přesvědčen, že tento důvod byl pouze zástupný.

„Už v roce 2008 byl v ulici Na Hřebenkách instalován jednosměrný zákaz vjezdu. Podle mínění místních měl už v tomto omezení prsty šéf investiční skupiny Penta Marek Dospiva, který se právě chystal nastěhovat do zdejší vily po komunistickém ministru zahraničí Bohuslavu Chňoupkovi,“ rekapituluje Razima. Svědectví jednoho z místních obyvatel, který si nepřál být jmenován uvádí, že si sousedé „papalášské praktiky“ nenechali líbit a donutili úředníky, aby ulici Na Hřebenkách opět zprůjezdnili.

Zákazové značky tu tedy vydržely pouhé dva měsíce.

Dle tehdejšího vyjádření Prahy 5, které má Deník k dispozici, s umístěním zákazu neměl Dospiva nic společného.

Také podle Dospivova tiskového mluvčího se jedná o konspirační teorii. Dospiva prý nemá nejmenší zájem ovlivňovat dopravu v blízkosti svého sídla.

Čtěte také: Ulici prominenta blokuje 7 retardérů