Z Masarykova nádraží neodjíždějí vlaky a historická budova slouží jinému účelu.

Vlakový terminál je posunut o desítky metrů na východ. Pod magistrálou se rozprostírá nová čtvrť.

Bláznivá vize? Ne. Úvaha, která existuje už dlouho, ale v posledních letech upadla do zapomnění. Oprášit se ji rozhodla radnice Prahy 1.

Jejím hlavním podnětem je upravit v územním plánu označení pozemků, které sousedí bezprostředně s Masarykovým nádražím na jeho východní straně a v současnosti je pokrývá spleť kolejí a prázdných drážních budov.

Nevyužitý potenciál

„Návrh na změnu v územním plánu byl podán už v minulosti. Naším podnětem to chceme připomenout, aby se na tento zajímavý projekt nezapomnělo a začalo se o něm opět diskutovat,“ řekla architektka Jaromíra Eismannová z odboru územního rozvoje Prahy 1. Podle důvodové zprávy k podnětu, kterou má Deník k dispozici, je plocha u nádraží významným rozvojovým územím centra města, ale svůj potenciál nevyužívá.

Pokud by se v územním plánu změnilo označení „tratě a zařízení železnice“ na „smíšené městské jádro“, mohla by se celá oblast zastavět a umožnilo by to i spojení ulic Opletalova a Pernerova s ulicí Na Florenci.

Dráhy nejsou proti

„Navrhovaná změna územního plánu by umožnila vytvořit plnohodnotné propojení Nového Města a Karlína,“ píše se ve zprávě. Šanci, že se plocha před nádražím nakonec využije, zvyšuje fakt, že na území je vyhlášena stavební uzávěra.

Variant, kde by končily vlaky, je několik, žádná není zatím rozpracována. České dráhy (ČD) se úvahám o změně území u nádraží nebrání. „Nemáme s tím problém, je však zatím předčasné hovořit o další podobě. Vše je ve fázi návrhů a podnětů, vidím to jako běh na dlouhou trať. Úprava by neomezila chod nádraží, protože to není vázáno na historickou budovu,“ řekl Ondřej Kubala z ČD.