Vyplývá to ze zveřejněných výsledků velkého průzkumu společnosti Sanep, který se zabýval názorem cestujících na MHD v Praze. V souhrnu z něho vyplynulo, že téměř 75 procent cestujících, kteří alespoň jednou týdně využijí spoje pražské MHD, jsou s přepravou v české metropoli spokojeni.

Lidé v průzkumu hodnotili vybrané parametry jako ve škole: známkou od jedné do pěti, přičemž jednička znamená nejlepší. A tato známka se nejčastěji objevovala u přesnosti spojů, která dosáhla celkového průměru 2,1.

Právě přesnost a návaznost spojů v pražské MHD je pro cestující klíčová, podobně jako dostatečná bezpečnost v prostředcích MHD. Naopak méně příznivě dotazovaní posuzují cenovou úroveň jízdného, která získala průměrnou známku 3,1.

Nejhorší průměrná známka 3,2

„Obecně lze konstatovat, že všechny sledované parametry pražské MHD byly respondenty vnímány spíše pozitivně. Nejhorší průměrnou známku 3,2 lze vnímat stále velmi kladně. Výsledky průzkumu také naznačují, že cestující, kteří pravidelně využívají pražskou MHD, staví Prahu v pomyslném evropském žebříčku velmi vysoko," komentuje výsledky průzkumu ředitel a jednatel společnosti Sanep Oldřich Zajíc.

Průzkum dále ukázal, že lidé, kteří jezdí veřejnou dopravou pravidelně, ji před osobním automobilem upřednostňují především proto, že je levná a dobře dostupná.

Úroveň pražské hromadné dopravy se podle Pražanů zlepšuje. Nárůst kvality nejvíce dotazovaní zaznamenali u technického stavu vozidel (téměř 17 procent) a také ve zvýšení přesnosti spojů (16,2 procenta) a vyšší čistotě stanic (rovněž 16,2 procenta). Nejpozitivněji lidé hodnotí čistotu stanic metra, naopak méně jsou spokojeni s estetickým stavem autobusových zastávek.

Nejmenší posun ze sledovaných parametrů pozorují u zvýšení bezpečnosti pro cestující (3,2 procenta). Při zvyšování komfortu přepravy cestujících kladou respondenti velký důraz na bezbariérový přístup, který téměř třetina dotázaných hodnotí kladně u tramvají i autobusů.

Názory na samotný Dopravní podnik

Průzkum se také zabýval názory cestujících na samotný Dopravní podnik největšího přepravce na území metropole. Podle téměř 75 procent dotázaných DPP zvyšuje celkovou kvalitu veřejné dopravy v Praze. Respondenti mu udělili celkovou průměrnou známku 2,3.

Průzkum provedla společnost Sanep pro pražský dopravní podnik letos od 31. července do 14. srpna na vybrané skupině téměř sedmi tisíc dotázaných, kteří minimálně jednou týdně využívají veřejnou dopravu v Praze. Statistická chyba je podle autorů 1,5 procenta.