VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyšetřování propadu tunelu Blanka nabírá zpoždění

Praha - Do komunálních voleb už se viníka třetího sesuvu půdy v tunelu nepodaří najít.

7.10.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Jiří Koťátko

Nejdříve rada hlavního města, ale v těchto dnech už i veřejnost měla znát výsledky vyšetřování třetího propadu tunelového komplexu Blanka. Viník měl být označen, měly padat milionové pokuty a možná i hlavy. Ale místo toho je ticho, báňský úřad, který případ šetří a měl by do případu vnést světlo, totiž doposud neodevzdal konečnou zprávu.

Přitom podle původních informací tomu tak mělo být do konce září, tak to původně očekával pražský magistrát.

Předseda kontrolního výboru pražského zastupitelstva František Hoffman (KSČM) chtěl závěry báňského úřadu projednat už na dnešním jednání výboru. Předpokládal, že případ předtím už uzavře rada, což se ale zatím nestalo. Ta své úterní jednání zrušila.

Vedení báňského úřadu nyní uvádí pozdější datum ukončení šetření. Podle předsedy Českého báňského úřadu (ČBÚ) Ivo Pěgřínka by se tak mohlo stát do měsíce, předseda Obvodního báňského úřadu Kladno Dalibor Tichý dodal, že předpokládá ukončení správního řízení v druhé polovině října.

Bude to tedy hned o několik týdnů později, oproti předpokladům. K propadu došlo na začátku července a ČBÚ chtěl tehdy 2 až 2,5 měsíce klidu na vyšetřování, tato doba už ale uplynula.

Podle některých bylo prodlení předem dohodnuté a vedení města chce, aby byly výsledky známé až po komunálních volbách.
„Informace na zatím posledním jednání dopravního výboru zněly jasně, výsledky měly být do konce září, to se ale nestalo,“ upozornil člen výboru a pražský zastupitel Jiří Witzany (SNK ED).

Jaká je Blanka?
Tunelový komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, bude největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v Česku a také nejdelším městským tunelem v Evropě. Bude měřit 5,5 kilometru a současně zde vznikne i nejdelší souvislý ražený tunel v Česku dlouhý až 2,23 kilometru.

Blanka je součástí výstavby severozápadní části městského okruhu. Doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským. Zprovoznění se předpokládá v prosinci 2012.

Úmyslné zdržení?

Podle informací Deníku za zdržením stojí údajně jeden z členů dopravního výboru a pražský zastupitel.

Witzany je nicméně přesvědčen, že by výsledky šetření měly ukázat na špatné technologické postupy při pracích, jak tomu dosavadní zprávy a analýzy nasvědčují.

„Pochybení by se mohlo ukázat i na straně městského investora,“ dodal. Samotný báňský úřad chtěl rozhodnutí vydat poté, co bude zpřístupněna část proraženého tunelu za závalem. Vyšetřování ale bylo podle Pěgřínka doplněno záběry kamer, které se do prostor dostaly díky vrtům. „Na jejich základě bude možné doložit některé skutečnosti v oblasti zjišťování příčin této havárie,“ uvedl.

Kontrolní výbor zastupitelstva se bude dnes propadem zabývat i přesto, že výsledky vyšetřování nejsou známé. Projedná například uzavřené smlouvy.

Báňský úřad v Kladně zatím potvrdil, že vede se společností Metrostav, která je zhotovitelem Blanky, správní řízení o uložení pokuty za správní delikt právnické osoby. V rámci tohoto řízení probíhá šetření mimořádné události, které bude ukončeno vydáním rozhodnutí. „To bude obsahovat i odůvodnění, v čem spočívá případné prokázané porušení předpisů. Jiná závěrečná správa nebude zveřejňována,“ napsal v oficiálním stanovisku báňský úřad.

Po všech opatřeních a doplnění provozní dokumentace Metrostavem bude podle ČBÚ ražba zbývající části severní tunelové trouby povolena.

Razili moc metrů

Kdo má ale o příčinách propadu jasno, jsou zřejmě zaměstnanci Metrostavu. S některými z nich pod slibem zachování anonymity Deník hovořil. „Podle toho, co vím, tak už tady jeden šéf přišel o místo a další byl převelen jinam. Problém byl v tom, že když se proráží kalota, mají se vyrazit asi čtyři metry a pak se má začít pumpovat beton, v tomto případě ale pracovníci razili místo čtyř hned patnáct metrů, a tak se to sesunulo,“ řekl jeden z dělníků.

Údajně se měl pumpovat beton také ze sond z povrchu, ale někteří nechtěli, aby se zasahovalo do prostor u ministerstva kultury.

Stavba měla hodně potíží
Tak rozsáhlá a důležitá stavba se asi nikde nemůže obejít bez potíží. U Blanky je jich ale asi přece jen více, než by Praha chtěla.
Na ražbu si dlouhodobě stěžovali obyvatelé Letné. Odstřely jim způsobovaly otřesy v domech, ve zdech se objevily trhliny, několikrát také odpadla část fasády a zřítila se na chodník.

Nejvyšší správní soud pak letos v únoru potvrdil, že jedna z klíčových částí stavby ze Špejcharu do Holešoviček (Pelc-Tyrolka) nemá stavební povolení.

Dvakrát Stromovka
Už dvakrát se při ražbě tunelu propadl v roce 2008 strop ve Stromovce. První jáma o průměru asi deset metrů vznikla 20. května. Znovu se pak nedaleko bývalé Šlechtovy restaurace 12. října vytvořil kráter o rozměrech asi dvacet krát dvacet metrů. V obou případech nebyl naštěstí nikdo zraněn. Další ražbu následně povolil báňský úřad v lednu 2009.

LUKÁŠ MAREK A ČTK

7.10.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Holešovice a Libeňský most

Libeňský most čeká na ortel po zátěžových testech

Milan Chovanec (ČSSD)

Chovanec chce od policie důkazy o existenci internetové hry Modrá velryba

Drahošovou tiskovou mluvčí bude Lenka Pastorčáková

Praha - Tiskovou mluvčí prezidentského kandidáta Jiřího Drahoše bude Lenka Pastorčáková. Dosavadní redaktorka České televize se funkce ujme na začátku května. V sobotu o tom informoval server Lidovky.cz.

AUTOMIX.CZ

Jak se nespálit při koupi ojetiny II.: Jsme u auta. Na co si dát pozor?

V minulém dílu článku o nákupu ojetiny jsme si probrali, čím se řídit při počátečním výběru auta a jak se připravit na jeho nákup. Nyní se dostáváme do bodu, kdy jsme u vybraného vozu. Na co si dát pozor? A co všechno byste měli zkontrolovat?

MŠMT: Zveřejnění testů přijímaček nemůže narušit přijímací proces

Praha - Zveřejnění zadání jednotných přijímacích zkoušek na internetu před dokončením jejich letošních termínů není podle ministerstva školství natolik závažné, aby mohlo narušit přijímací proces. Přesto podle něj není šíření testů tímto způsobem vhodné, protože může porušit zásadu, aby byl zachován rovný přístup uchazečů k testům. V pátek to sdělila mluvčí ministerstva Klára Bílá v reakci na výzvu organizace EDUin, aby ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) zajistila rovný a okamžitý přístup k již použitým testovým zadáním.

Muzeum připomíná 70 let od cesty Hanzelky se Zikmundem

Praha – Zdá se to skoro neuvěřitelné, ale je to tak: na své putování po světě vyrazili Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund před rovnými 70 lety. Kulaté výročí startu legendární cestovatelské dvojice k první ze série jejich cest v sobotu po celý den připomínají akce v Národním technickém muzeu – přičemž součástí programu bude zahájení tematické pamětní jízdy automobilu Tatra 87 s posádkou Petr Horký, Michal Popov a Miroslav Náplava, mířící ve stopách Hanzelky a Zikmunda do Marseille.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies