VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vymáhání pokut za špatné parkování rozděluje radnice

Praha - Už letos na jaře by měly začít fungovat parkovací zóny v dalších pěti centrálních městských částech, kde stání automobilů dosud nebylo zpoplatněno. Během realizace složitého projektu se však objevují různé problémy. V posledních dnech několik radnic rozezlil především návrh hlavního města.

25.1.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

A sice, že by v rámci změny takzvaného Statutu hlavního města Prahy by přešla pravomoc prvoinstančního řešení přestupků za špatné parkování v zónách placeného stání z magistrátu na městské části. Radnice argumentují tím, že se do spuštění systému v dubnu, nebo květnu nestihnou připravit, aby novou agentu zvládly. Navíc prý půjde o citelný zásah do jejich rozpočtů.

„V tuto chvíli není nikde písemně podchyceno, jaké výhody a povinnosti budou městským částem ze zavedení zón vyplývat. Nemůžeme souhlasit s tím, že na sebe převezmeme povinnosti s vedením přestupků, s čímž souvisí jak personální, tak prostorové a finanční náklady. Navíc není nijak stanoveno, jak by měla probíhat komunikace mezi soukromými správci zón a úřadem," tvrdil radní Prahy 5 Jan Smetana (ČSSD).

S námitkami některých radnic nesouhlasí náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) a přenesení kompetencí naopak považuje za přínosné. „Jedná se o jeden ze základních pilířů nové koncepce zón placeného stání, která má výrazně urychlit řešení přestupků a zlepšit respektovanost zón," sdělil Pražskému deníku náměstek.

Připouští však, že ne všechny strany s tímto postupem souhlasí. „V tuto chvíli tři městské části skutečně nedoporučily přenesení řešení přestupků zón placeného stání na své úřady. Vzhledem k tomu, že se u nich jedná o připomínky, které lze na vzájemném jednání vysvětlit a společně dohodnout, svolal jsem ještě jednání se všemi dotčenými městskými částmi. Doufám, že potom svá stanoviska přehodnotí," dodal Petr Dolínek.

Systém prý zatím není připraven

Také pro Prahu 2 je záměr vedení hlavního města z mnoha důvodů nepřijatelný a žádá doplnění o své zásadní připomínky. „Pokud máme převzít odpovědnost za dodržování pravidel zón placeného stání, nelze to provést na základě tak problematické předlohy," nebral si servítky místostarosta pro oblast dopravy Jan Korseska (ODS). Také upozorňuje na celkovou nepřipravenost nového systému, jako například software, který dosud nebyl představen.

Hlavní pochybení však vidí ve způsobu, jakým mají být přestupky předávány k řešení. Pro zjišťování přestupků byla vysoutěžena společnost ELTODO, která by zjištěná porušení měla oznámit městské policii a až ta by měla tato zjištění, už jako oznámení o přestupcích, předat k vyřízení úřadu městské části.

Další radnicí, které se návrh magistrátu alespoň prozatím nezamlouvá, je Praha 4. „Probírali jsme to na radě a jednomyslně jsme v připomínkovém řízení vyjádřili nesouhlas. Jde o zásadní systémovou změnu, která by se neměla dělat v souvislosti s parkovacími zónami. V tuto chvíli mají radnice jen malé pravomoci v oblasti dopravy. Pokud se to má změnit, musí o tom radnice vědět minimálně rok dopředu," vysvětlil starosta Prahy 4 Petr Štěpánek (SZ).

Kvůli plánovanému zavedení parkovacích zón se už několikrát sešli zástupci magistrátu a dotčených radnic. Pokud se vedení hlavního města a radnic nakonec dohodnou, v horizontu dvou měsíců by mělo dojít k proškolení zaměstnanců radnic, kteří budou mít na starosti řešení přestupků spojených se špatným parkováním. Mají být seznámeni s celým systémem i s jeho propojením s Centrálním registrem vozidel. Bude pak na každé radnici, zda přijme nové úředníky, nebo využije své stávající.

Už od prvního dne provozu nových parkovacích zón by tedy tato agenda padla na městské části. Výjimku by prozatím tvořila Praha 1, 2, 3 a 7, kde se už delší dobu za parkování platí. Ty by tuto zodpovědnost přijaly až v horizontu dvou let, kdy by měly přejít ze stávajícího na nový centrální systém.

Záměr může zlepšit vymahatelnost

Smířlivěji než v Praze 2, 4 a 5 se na problém dívá první městská část. „Princip přenesení dává smysl a považujeme ho za správný. Druhou věcí je ale samotná připravenost změny. A to sebou zatím přináší řadu otázek," myslí si místostarosta první městské části Richard Bureš (ODS).

A podobný názor se ozývá i z Prahy 3. „Vidíme v tom přínos pro městskou část, máme však obavy z nepřipravenosti celého projektu," vzkázala místostarostka Lucie Vítkovská (ODS).

„S příslibem, že budeme mít podporu ze strany hlavního města a že částky, které se vyberou, půjdou do rozpočtu dané městské části, Praha 9 nakonec souhlasí. Ani nechceme protahovat agónii, kdy žádáme od roku 2010 o připojení k celoměstskému systému parkovacích zón. Díky novým stanicím metra po tom volají i naši obyvatelé," říká radní Prahy 9 Tomáš Holeček (ODS), podle nějž se zóny dotknou celkem tří tisícovek zdejších obyvatel.

Proti záměru magistrátu pak nic nenamítá ani Praha 6 a Praha 8. Sedmá městská část podle místostarosty Ondřeje Mirovského (SZ) se ještě definitivně nerozhodla, jaké zaujme stanovisko. „Souhlasíme. Přestože to bude asi nepopulární krok, tak chceme odlehčit zavalenému magistrátu a zlepšit tak systém vymáháni pokut. Samozřejmě půjde jen o pokuty za špatné parkování v zónách placeného stání," řekl místostarosta Prahy 6 Martin Polách (ANO).

Podle mluvčí Prahy 8 Anny Patočkové je pro Prahu jako celek lepší, když pokuty vymáhá městská část a odvolacím orgánem je magistrát. Tento systém by měl být podle ní efektivnější.

Nulová je úspěšnost ministerstva

V současnosti je prvoinstanční řešení přestupků za špatné parkování na magistrátu. Odvolacím (druhoinstančním) orgánem je ministerstvo dopravy, jehož úspěšnost při vymáhání pokut je však téměř nulová. Toho si někteří neukáznění řidiči všimli a parkovací zóny příliš nerespektují.

Pokud by záměr náměstka Petra Dolínka prošel, přestupky by nejprve řešily městské části a až pak magistrát. Hlavní město si od tohoto kroku slibuje, že vymahatelnost bude výrazně vyšší.

První parkovací zóny v metropoli se objevily v roce 1996 v Praze 1 na pravém břehu Vltavy. V současnosti jsou kromě území první městské části také v Praze 2, 3 a 7. Od jara zóny placeného stání postupně přibudou v Praze 4, 5, 6, 8 a 9. Jednotná sazba rezidenta za parkování na rok bude nakonec 1200 korun. Dosud se platí 700 korun.

Čtěte také: Šest městských částí se postupně připojí k zavedení zón placeného stání

Autor: Matěj Ludvík

25.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ředitel neziskové organizace Člověk v tísni Šimon Pánek poskytl 13. července v Praze rozhovor Deníku
10

Šimon Pánek: Svobodu a prosperitu nemáme navždy. Bojím se o ně

Ministerstvo zahraničních věcí. Ilustrační foto.

Ministerstvo znovu vyhlásilo konkurz na ředitele Českých center

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Sobotka bude bilancovat s ministrem kultury Hermanem

Premiér Bohuslav Sobotka bude příští týden pokračovat v bilančních schůzkách, na kterých hodnotí splněné závazky z programového prohlášení vlády. Po úvodním jednání s ministrem zemědělství Marianem Jurečkou ho ve středu čeká v Národní knihovně setkání s ministrem kultury Danielem Hermanem.

Senát: kožešinové farmy zmizí do ledna 2019

Senát schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna 2019 beze změn. Období pro jejich likvidaci neprodloužil, nezvýšil ani výši kompenzace chovatelům, jak to část senátorů požadovala. Zákaz má přinést novela zákona na ochranu zvířat proti týrání, kterou dnes Senát přijal po dvouhodinové debatě. Normu nyní dostane k podpisu prezident Miloš Zeman.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik hledá partnera pro úpravy tváře okolí stanic metra D

Praha – Maximalizace využití potenciálu rozvoje území navazujícího na stanice prvního provozního úseku budoucí trasy metra D. Poněkud krkolomně je pojmenován cíl vymyslet a připravit co nejlepší podobu nejbližšího okolí stanic budovaných v rámci první etapy výstavby budoucí nové linky metra – a následně plány také společně uskutečnit. K naplnění ve čtvrtek udělal pražský dopravní podnik konkrétní krok. Na základě čerstvého usnesení pražských radních vyhlásil soutěž na výběr strategického partnera do budoucího společného podniku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení