VYBERTE SI REGION

Vymáhání pokut za špatné parkování rozděluje radnice

Praha - Už letos na jaře by měly začít fungovat parkovací zóny v dalších pěti centrálních městských částech, kde stání automobilů dosud nebylo zpoplatněno. Během realizace složitého projektu se však objevují různé problémy. V posledních dnech několik radnic rozezlil především návrh hlavního města.

25.1.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

A sice, že by v rámci změny takzvaného Statutu hlavního města Prahy by přešla pravomoc prvoinstančního řešení přestupků za špatné parkování v zónách placeného stání z magistrátu na městské části. Radnice argumentují tím, že se do spuštění systému v dubnu, nebo květnu nestihnou připravit, aby novou agentu zvládly. Navíc prý půjde o citelný zásah do jejich rozpočtů.

„V tuto chvíli není nikde písemně podchyceno, jaké výhody a povinnosti budou městským částem ze zavedení zón vyplývat. Nemůžeme souhlasit s tím, že na sebe převezmeme povinnosti s vedením přestupků, s čímž souvisí jak personální, tak prostorové a finanční náklady. Navíc není nijak stanoveno, jak by měla probíhat komunikace mezi soukromými správci zón a úřadem," tvrdil radní Prahy 5 Jan Smetana (ČSSD).

S námitkami některých radnic nesouhlasí náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) a přenesení kompetencí naopak považuje za přínosné. „Jedná se o jeden ze základních pilířů nové koncepce zón placeného stání, která má výrazně urychlit řešení přestupků a zlepšit respektovanost zón," sdělil Pražskému deníku náměstek.

Připouští však, že ne všechny strany s tímto postupem souhlasí. „V tuto chvíli tři městské části skutečně nedoporučily přenesení řešení přestupků zón placeného stání na své úřady. Vzhledem k tomu, že se u nich jedná o připomínky, které lze na vzájemném jednání vysvětlit a společně dohodnout, svolal jsem ještě jednání se všemi dotčenými městskými částmi. Doufám, že potom svá stanoviska přehodnotí," dodal Petr Dolínek.

Systém prý zatím není připraven

Také pro Prahu 2 je záměr vedení hlavního města z mnoha důvodů nepřijatelný a žádá doplnění o své zásadní připomínky. „Pokud máme převzít odpovědnost za dodržování pravidel zón placeného stání, nelze to provést na základě tak problematické předlohy," nebral si servítky místostarosta pro oblast dopravy Jan Korseska (ODS). Také upozorňuje na celkovou nepřipravenost nového systému, jako například software, který dosud nebyl představen.

Hlavní pochybení však vidí ve způsobu, jakým mají být přestupky předávány k řešení. Pro zjišťování přestupků byla vysoutěžena společnost ELTODO, která by zjištěná porušení měla oznámit městské policii a až ta by měla tato zjištění, už jako oznámení o přestupcích, předat k vyřízení úřadu městské části.

Další radnicí, které se návrh magistrátu alespoň prozatím nezamlouvá, je Praha 4. „Probírali jsme to na radě a jednomyslně jsme v připomínkovém řízení vyjádřili nesouhlas. Jde o zásadní systémovou změnu, která by se neměla dělat v souvislosti s parkovacími zónami. V tuto chvíli mají radnice jen malé pravomoci v oblasti dopravy. Pokud se to má změnit, musí o tom radnice vědět minimálně rok dopředu," vysvětlil starosta Prahy 4 Petr Štěpánek (SZ).

Kvůli plánovanému zavedení parkovacích zón se už několikrát sešli zástupci magistrátu a dotčených radnic. Pokud se vedení hlavního města a radnic nakonec dohodnou, v horizontu dvou měsíců by mělo dojít k proškolení zaměstnanců radnic, kteří budou mít na starosti řešení přestupků spojených se špatným parkováním. Mají být seznámeni s celým systémem i s jeho propojením s Centrálním registrem vozidel. Bude pak na každé radnici, zda přijme nové úředníky, nebo využije své stávající.

Už od prvního dne provozu nových parkovacích zón by tedy tato agenda padla na městské části. Výjimku by prozatím tvořila Praha 1, 2, 3 a 7, kde se už delší dobu za parkování platí. Ty by tuto zodpovědnost přijaly až v horizontu dvou let, kdy by měly přejít ze stávajícího na nový centrální systém.

Záměr může zlepšit vymahatelnost

Smířlivěji než v Praze 2, 4 a 5 se na problém dívá první městská část. „Princip přenesení dává smysl a považujeme ho za správný. Druhou věcí je ale samotná připravenost změny. A to sebou zatím přináší řadu otázek," myslí si místostarosta první městské části Richard Bureš (ODS).

A podobný názor se ozývá i z Prahy 3. „Vidíme v tom přínos pro městskou část, máme však obavy z nepřipravenosti celého projektu," vzkázala místostarostka Lucie Vítkovská (ODS).

„S příslibem, že budeme mít podporu ze strany hlavního města a že částky, které se vyberou, půjdou do rozpočtu dané městské části, Praha 9 nakonec souhlasí. Ani nechceme protahovat agónii, kdy žádáme od roku 2010 o připojení k celoměstskému systému parkovacích zón. Díky novým stanicím metra po tom volají i naši obyvatelé," říká radní Prahy 9 Tomáš Holeček (ODS), podle nějž se zóny dotknou celkem tří tisícovek zdejších obyvatel.

Proti záměru magistrátu pak nic nenamítá ani Praha 6 a Praha 8. Sedmá městská část podle místostarosty Ondřeje Mirovského (SZ) se ještě definitivně nerozhodla, jaké zaujme stanovisko. „Souhlasíme. Přestože to bude asi nepopulární krok, tak chceme odlehčit zavalenému magistrátu a zlepšit tak systém vymáháni pokut. Samozřejmě půjde jen o pokuty za špatné parkování v zónách placeného stání," řekl místostarosta Prahy 6 Martin Polách (ANO).

Podle mluvčí Prahy 8 Anny Patočkové je pro Prahu jako celek lepší, když pokuty vymáhá městská část a odvolacím orgánem je magistrát. Tento systém by měl být podle ní efektivnější.

Nulová je úspěšnost ministerstva

V současnosti je prvoinstanční řešení přestupků za špatné parkování na magistrátu. Odvolacím (druhoinstančním) orgánem je ministerstvo dopravy, jehož úspěšnost při vymáhání pokut je však téměř nulová. Toho si někteří neukáznění řidiči všimli a parkovací zóny příliš nerespektují.

Pokud by záměr náměstka Petra Dolínka prošel, přestupky by nejprve řešily městské části a až pak magistrát. Hlavní město si od tohoto kroku slibuje, že vymahatelnost bude výrazně vyšší.

První parkovací zóny v metropoli se objevily v roce 1996 v Praze 1 na pravém břehu Vltavy. V současnosti jsou kromě území první městské části také v Praze 2, 3 a 7. Od jara zóny placeného stání postupně přibudou v Praze 4, 5, 6, 8 a 9. Jednotná sazba rezidenta za parkování na rok bude nakonec 1200 korun. Dosud se platí 700 korun.

Čtěte také: Šest městských částí se postupně připojí k zavedení zón placeného stání

Autor: Matěj Ludvík

25.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Česko se stalo montovnou Evropy. Pět dopadů, které to na nás má

Na makroekonomických číslech něco nesedí. Česko vykazuje slušný růst ekonomiky, tažený hlavně průmyslovou výrobou a exportem. Navzdory tomu dál působíme v rámci Evropské unie jako chudí příbuzní s průměrným hrubým příjmem 27 tisíc korun, tedy v přepočtu 1000 eur. Od roku 2008 se nám nedaří dotahovat Německo ani Rakousko. Za slušnými makroekonomickými čísly se totiž skrývá problém na mikroúrovni. Příliš mnoho podniků v Česku plní roli pouhé montovny, zatímco lukrativní výzkum a vývoj i marketing a dodávku zákazníkovi zajišťují zahraniční mateřské koncerny.

Ústav pro jazyk český změní šéfa, Oliva ho asi zcela opustí

Praha - Ústav pro jazyk český (ÚJČ) Akademie věd ČR bude mít od začátku října po mnoha letech nového ředitele. Stane se jím sedmatřicetiletý lingvista Martin Prošek, který doposud v ústavu působil jako vědecký pracovník. Prošek bude příští týden jmenován do funkce na dalších pět let. Do konkurzu se přihlásil jako jediný kandidát. Vystřídá tak známého jazykovědce Karla Olivu, jenž ústav vedl více než 13 let a o funkci se tedy už dále nemohl ucházet. Prošek se s Olivou zatím nedohodl na dalším působení, a tak Oliva, přestože nechce, zřejmě z ústavu odejde.

Lídry politický stran rozdělilo téma zavedení dopravy zdarma

Praha /VIDEO/ - Jako první se v předvolební debatě řešilo téma dopravy. Sedm lídru politických stran odpovídalo na otázku, zda souhlasí se zavedením dopravy zdarma pro mladé lidy a seniory, kteří by takto mohli cestovat po celé České republice. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies