Poslední možností, jak nadále výrazně zvyšovat kapacitu veřejné dopravy v hlavním městě, je železnice. Počet či zkrácení intervalů u tramvají, metra ani autobusové dopravy již nelze výrazně navyšovat.

Naopak obrovské možnosti ještě skrývají takzvané S linky, tady příměstské vlakové linky. Tyto soupravy vozí lidi z Prahy do Středočeského kraje a naopak, ale také jen v rámci metropole. Denně je využívají tisíce lidí. Od prosince, kdy se mění jízdní řád, budou S linky jezdit ještě častěji.

Lidé, kteří tento druh městské hromadné dopravy ještě nevyzkoušeli, měli v úterýmožnost svézt se po Praze vlakem zdarma. V souvislosti s Evropským týdnem mobility se totiž konal Den Eska.

Zvláštní vlak vyjížděl z Masarykova nádraží hned pětkrát. Nasazen byl třívozový motorový vlak Regionova na trase Masarykovo nádraží – Libeň – Vysočany – Hlavní nádraží – Libeň – Masarykovo nádraží. Celý okruh trval přibližně jednu hodinu a o jízdu byl obrovský zájem. Pokaždé byl plný až k prasknutí a jelo několik stovek cestujících.

Další zrychlení

V současné době jezdí 11 S linek a budou přibývat další. „Železnice zažívá renesanci. Hlavně se v souvislosti s velkými investicemi přestalo zapomínat na Prahu. Ta je sice stále zanedbaná, ale to, že funguje Esko, znamená další rychlé spojení pro město,“ řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Upozornil na prosincové změny, díky kterým se doprava po železnici ještě zrychlí.

Například v úseku Praha – Úvaly pojedou vlaky celodenně každých 30 minut, tedy dvakrát častěji. Stejně to bude i mezi Smíchovem a Nučicemi. „Od poloviny prosince zrychlí také linka S2 do Čelákovic, pojede mezi Masarykovým nádražím a Vysočany o polovinu kratší dobu oproti současnosti,“ uvedl Alois Kašpar, ředitel Krajského centra osobní dopravy.

Denně 100 tisíc lidí

Stále více a více lidí využívá městskou hromadnou dopravu v Praze. Tuto větší poptávku chtějí dopravci uspokojit na železnici. Již dnes denně využije příměstskou vlakovou dopravu mezi 90 až 100 tisíci obyvateli. Do práce do Prahy jezdí stále více pracujících právě vlakem.

„S linky jsou součástí MHD a chceme, aby byly co nejdříve rovnocenným partnerem pro ostatní městskou dopravu,“ sdělil náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Českých drah Petr Moravec. Dodal, že začlenění S linek je nejlépe viditelné na tom, že si lidé nemusejí kupovat zvláštní jízdenky, ale postačí zakoupit i klasickou jízdenku pro pražskou integrovanou dopravu. Také S linky totiž spadají do systému pražské integrované dopravy.

Nové spojení láká

Pro další rozšiřování S linek je důležité takzvané Nové spojení, tedy nejvýznamnější stavba pražského železničního uzlu za posledních sto let.

Zkušební provoz na něm byl spuštěn na začátku letošního září, úplně by měl být dokončen v příštím roce. „Až bude Nové spojení hotové, budeme moci ještě více zvýšit počet a frekvenci linek,“ upozornil Jan Komárek, generální ředitel Správy železniční a dopravních cesty. Nové spojení, to je například dvojkolejná trať mezi stanicemi Praha – Libeň a Hlavní nádraží, modernizovaná Praha – Libeň – Masarykovo nádraží či tunely pod Vítkovem a čtyřkolejná estakáda ve směru od tunelů na Libeň.

„Určitě se budeme snažit železnici respektive S linky začlenit co nejvíce do systému MHD a nasměrovat do ní co nejvíce cestujících,“ doplnil Pavel Procházka, vedoucí odboru plánování společnosti Ropid.

Rychlé spojení Eskem v Praze

S9: Hlavní nádraží – Hostivař, 14 minut
S2: Masarykovo nádraží – Horní Počernice, 24 minut
S1: Masarykovo nádraží – Běchovice, 21 minut
S7: Smíchov – Radotín, 9 minut
S4: Masarykovo nádraží – Sedlec 12 minut