Vinohradský pavilon má stále hodně Pražanů zažitý spíše pod původním názvem Vinohradská tržnice. Ta vznikla už v roce 1902 přestavbou z továrny na mlýnské stroje a za svůj nezaměnitelný tvar vděčí tehdejšímu městskému architektovi Antonínu Turkovi.

Originální uspořádání

Tržnice se prezentovala novorenesančním stylem, ale díky originálnímu uspořádání s vnitřní ocelovou konstrukcí se dočkala dostatku prostoru. Obdivuhodnou technickou novinkou té doby byla klimatizace uzavřených prostor.

O pár desítek let později, za první republiky, vznikly v Praze obdobné prostory – obchodní pasáže. Mezi nejznámější patřila například pasáž Alfa nebo Černá růže.

„Jako dítě jsem sem s rodiči ještě před válkou ráda chodila. Ohromoval mě velký počet drobných prodejců, všechno zboží měli čerstvé a pěkně naskládané,“ vzpomíná devadesátiletá Petra Konečná, která celý život prožila v nedaleké ulici Šumavská.

Po válce se zánikem soukromých zelinářů a obchodníků ztratila tržnice svoji původní funkci. Stát v ní zřídil velkoprodejnu potravin, později už jen zeleniny. Starší Pražané si možná pamatují, jak zde stály fronty na banány a další exotické ovoce.

Hrozila demolice

Nejhorší období zažila historická budova v osmdesátých letech minulého století. Nejdříve se v ní přestalo prodávat úplně a v roce 1986 zde vypukl požár, po němž byla tato více než osmdesátiletá „babička“, na které se podepsaly čtyři desítky let zanedbání, v dezolátním stavu.

Naštěstí se ji podařilo ochránit před demolicí, opravit a prohlásit za kulturní památku. Na pár let se změnila na netradiční výstavní prostor pro prezentaci mladého výtvarného umění.

Nová éra

V devadesátých letech se začala psát nová éra tržnice. Rekonstrukce ji přeměnila na obchodní pasáž Pavilon. Strojní zařízení zde zůstalo zachováno jako technická památka.

Poslední roky Vinohradský pavilon spíše skomírá jako galerie dražších butiků.

Na jaře letošního roku se zdálo, že se blýská na lepší časy. Na veřejnost probleskly informace, že se místo změní na skutečnou tržnici s kvalitními a čerstvými potravinami, obchody s čajem a kávou nebo kořením.

Podle posledního vývoje se však zdá, že investoři kvůli finanční krizi od plánu proměnit nákupní galerii Vinohradský pavilon opět na tržnici upustili.