Stanice v centru metropole leží ve 28 metrech pod povrchem. Podle architektonického návrhu Lubomíra Hanela je obložena hliníkovými výlisky v typicky červeno-zlaté kombinaci i žulou a vápencem. Staroměstská je trojlodní ražená stanice se zkráceným středním tunelem a s osmi páry prostupů na nástupiště. Mozaiku Martina Sladkého s výjevem Vítězného února schovává trafika, ale ještě existuje jedna věc, kterou si běžný cestující nemůže všimnout.

„Stanice za stěnou středního tunelu stále ukrývá tlakotěsná vrata, která měla sloužit pro nikdy nezrealizovaný východ. Ústit měl ke kostelu sv. Mikuláše,“ píše Jan Charvát o historii pražského metra na webu Bigg Magg. Toto tvrzení dokazují také dobové technické výkresy, které počítaly s možností dostavby druhého eskalátorového tunelu, vestibulu a výstupu směrem ke Staroměstskému náměstí.

Na Karlově náměstí byly 16. srpna otevřeny eskalátory po rekonstrukci.
Komplikace skončily. Vestibul metra na Karlově náměstí je opět v provozu

Soudruzi vytvořili ještě v roce 1987 koncepci výstavby, která měla být hotová o osm let později. Také po uvažovaném termínu dokončení se na konci devadesátých let o rekonstrukci Staroměstské mluvilo znovu, ale myšlenka na oprášení starých plánů byla odložena na neurčito kvůli extrémně vysokým nákladům na stavbu druhé výstupu ze stanice.

Staroměstská za tu dobu pouze prošla před dvaceti lety generální rekonstrukcí a po povodních v roce 2002 modernizací. Co se bude dít nyní? Nový výstup na východní straně by umožnil pohodlnější přístup na Staroměstské náměstí, kam nyní musí lidé dojít Kaprovou ulicí. 

Jedna z nejkrásnějších stanic v Evropě

Primátorův náměstek Petr Hlaváček (TOP 09, Spojené síly pro Prahu) upozornil, že o ničem ještě nebylo rozhodnuto, ale že je podle něj nyní i v souvislosti s připravovanými změnami Mariánského náměstí a okolních oblastí vhodný čas na to zahájit o této možnosti diskuzi. „Vznikne koncepce, která se předloží radě k debatě,“ citoval Hlaváčka s odkazem na agenturu ČTK web Pražský patriot.

Pražský Dopravní podnik si připoměl 12. srpna 40. výročí zahájení provozu na lince metra A. Při této příležitosti vypravil do provozu původní historickou soupravu 81-71.
Příští stanice Leninova. Na lince metra A při výročí vyjela sovětská souprava

Podle architekta Šimona Jiráčka z IPR Praha se zadaná studie zaměří na realizovatelnost tří základních variant – vybudování pouze výtahu z metra, výtahu i s vestibulem a vytvoření plnohodnotného výstupu. Náměstí Franze Kafky v těsné blízkosti zmiňovaného kostela bude předmětem projektu studia Xtopix, jehož hlavním cílem je revitalizace Mariánského náměstí. „Příprava projektu, který se bude týkat i dalších přilehlých oblastí, by měla trvat dva roky a náklady na úpravy se odhadují mezi 50 a 80 miliony korun,“ uvedl Pražský patriot.

Další méně známou zajímavostí stanice Staroměstská je žebříček zpravodajské stanice CNN z roku 2014. Američané zařadili Staroměstskou mezi dvanáct nejkrásnějších a nejpůsovějších stanic metra v Evropě. Podle CNN by si místo v evropské síni slávy zasloužily všechny stanice linky A kvůli výzdobě, která připomíná bubliny. „Staroměstská je však nejnavštěvovanější a nejfotografovanější,“ tvrdila redakce.

Vizualizace nové podoby Mariánského náměstí v Praze.
Političky s podpatky už nevadí. Mariánské náměstí bude bez aut