V průměru každý 10. autobus ve středních Čechách od 1. února nevyjede. Protože kraj nemá dost peněž na zajištění dopravní obslužnosti v dosavadním rozsahu, ruší se asi 10 procent spojů. Prozatím. Škrty totiž ještě nejsou u konce a má se jednat o rušení dalších autobusů. Později – zřejmě již od 1. března – tak může dojít na další rozsáhlou redukci spojů, která bude ještě bolestnější než ta nadcházející.

Na chmurných předpokladech, že ve středních Čechách se cestující svezou autobusem sice dráž, ale zato méně často, nic nezměnilo ani sobotní jednání krajských zastupitelů, které hejtman David Rath (ČSSD) svolal na žádost opozičních občanských demokratů; k jejich nelibosti však zvolil nejen sobotní termín, ale navíc začátek stanovil na 18. hodinu, což ODS označovala jako zlovolný naschvál. Déle než hodinu se členové zastupitelstva handrkovali, o čem budou jednat – ve skutečnosti se však spíše přeli, zda je za současnou situaci odpovědná pravice, tedy vládní většina v Poslanecké sněmovně PČR, anebo levicové vedení kraje. Nakonec se 51 přítomných volených zástupců občanů (řada dalších se omluvila) rozešlo dřív, než mohlo začít vlastní jednání. Rath jim od mikrofonu řídícího schůze popřál pěkný večer poté, co program jednání navrhovaný občanskými demokraty nezískal při hlasování potřebnou podporu.

Pískot starostů

Mezi desítkami starostů (jichž se na jednání přišlo podívat tolik, že zaplnili nejen místnosti pro veřejnost a pro novináře přilehlé k jednacímu sálu zastupitelů na krajském úřadu, ale i přístupovou chodbu) vzbudil konec jednání ještě před začátkem emotivní reakce. „On uteče jako malý kluk,“ rozhazoval rukama starosta Panenských Břežan Libor Holík. „Je to hanba, udělali si z nás srandu,“ durdil se Jiří Studnička z Čakoviček. Vedle nespokojeného pískotu zazněla řada nepublikovatelných výkřiků, ale i obvinění z protiprávního jednání. I v případě neschválení programu prý ze zákona vyplývá jeden neopominutelný bod: diskuse. „Myslím, že se diskuse vedla skoro hodinu a byl jsem až příliš benevolentní,“ odmítl pro Deník výtky hejtman Rath s dodatkem, že zaznívaly i příspěvky, které zaznít neměly. Připomněl v té souvislosti vlastní zkušenost sněmovního harcovníka: když v parlamentu spustí ve fázi projednávání programu svůj plamenný proslov, je okamžitě umravněn.

„Je to velké zklamání; potvrdilo se, že ČSSD a KSČM rozhodují proti zájmům lidí,“ řekl Deníku starosta obce Líbeznice Martin Kupka, jenž býval postupně mluvčím krajského úřadu, ODS i vlády. S řadou kolegů – například Miroslavem Lidem z Neratovic – se shoduje v tom, že návrh škrtů je nekompetentní a bez koncepce; bylo by prý na místě debatovat o pravidlech rušení spojů na základě poctivé analýzy. Podle Jiřího Loskota, předsedy svazu měst a obcí pro dopravní obslužnost na Rakovnicku, je také vhodné inspirovat se u sousedů. „I ostatní kraje přece dostaly od státu méně peněz,“ připomněl. Ještě v jednom jsou starostové zajedno: ze svých rozpočtů si obce potřebné autobusy nezaplatí. „My nemáme peníze, abychom ještě podporovali dopravu,“ konstatoval Luděk Kvapil z Kmetiněvsi.

Sto milionů korun

Hejtman se od počátku netajil náznaky, že vlastní zasedání ani nezačne, protože takový scénář je předem domluven. Z pohledu vedení kraje ostatně nebylo o čem jednat: jestliže stát poslal kraji méně peněz – ve srovnání s loňskem cellem asi o miliardu – není jiné cesty než šetřit. Vedle propouštění pracovníků na krajském úřadu je důsledkem omezení přísunu peněz ze státního rozpočtu právě omezování autobusové dopravy, na jejíž ztráty kraj provozovatelům přispívá, a také například razantní šetření v domovech důchodců a ústavech sociální péče.

Oponenti ale nesouhlasí. Podle krajského zastupitele a poslance Petra Bendla z ODS, ale třeba i vlašimského starosty Luďka Jeništy reprezentujícího v zastupitelstvu nezávislé starosty (a ve sněmovně TOP 09) by velmi pomohlo, kdyby se na dopravní obslužnost použilo 100 milionů korun, plánovaných v krajském rozpočtu na naplnění předvolebního slibu ČSSD – proplácení žákovského jízdného. „Chtěli jsme navrhnout přesun těchto peněz,“ potvrdil po předčasně ukončeném jednání Jan Skopeček z ODS, který je v krajském zastupitelstvu místopředsedou finančního výboru.

O něčem takovém ale Rath nechce ani slyšet, třebaže opozice namítá, že v případě jízdného zdarma nejde o sociální opatření, jestliže podle platných pravidel mnohou peníze získat i žáci a studenti z bohatých rodin, ale o populismus, který musí uhradit ostatní cestující a daňoví poplatníci.

První vlnou rušení spojů nekončí

Protože podle vedení středočeského hejtmanství poslal stát kraji na zajištění dopravní obslužnosti o 180 milionů korun méně než loni, podle původních návrhů se počítalo se zrušením asi pětiny autobusových spojů. Účastníci sporu se na tom sice neshodnou – údajně ale návrhy na redukci vzešly od dopravců, jimž kraj sdělil, kolik je nutno ušetřit. Záměrem bylo nechat zaniknout především dlouhodobě málo využívané spoje a dále pak autobusy, které jedou souběžně s vlakovou dopravou, jež se redukovat nebude. Podle představ vedení kraje se škrty neměly týkat hodně využívaných spojů a těch, které cestující využívají k dopravě do zaměstnání, do škol či k lékaři: konkrétně autobusů, jež jedou mezi 6. a 8. hodinou a dále v časech od 12 do 17 hodin. Starostové se ale shodují, že návrhy, které dostali, se těmito pravidly neřídí.

I představitelé kraje připouštějí, že se do původních návrhů na redukci mohly dostat i skutečně potřebné spoje. Proto krajští úřadníci tyto návrhy znovu zhodnotili – a od 1. února se z nich uplatní zhruba 60 procent. Tyto případy, které by měly působit jednoznačně, přinesou zrušení asi desetiny současných spojů. Pokud se mezi ně omylem dostal některý skutečně velmi potřebný autobus, mají se starostové ozvat – a do měsíce by měl být tento konkrétní spoj obnoven. Zbývajících 40 procent, kde o vhodnosti rušení spojů panují pochybnosti, ale ještě nemá vyhráno. Sportovní terminologií postupují do „druhého kola“, kdy se o nich bude dále jednat. Ty, které se neprosadí, by zřejmě měly přestat jezdit od 1. března.

Cestujícím tedy nezbude než ostražitě sledovat jízdní řády. Poradit by jim měl internet. „Konkrétní podobu jízdních řádů naleznete na webových stránkách Celostátního informačního systému jízdních řádů,“ informuje od pátku portál Středočeského kra­je.