VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Václavák se změní. Krize nekrize

Nové Město - Náměstí propojí s Vinohrady tramvajové koleje, magistrála zmizí pod zem. S první fází rekonstrukce se začne už příští rok.

7.6.2009
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

MÉNĚ AUT, KLID A VÍCE ZELENĚ. Takový by měl být výsledek plánovaných změn v okolí Národního muzea.Foto: Archiv

Již za dva roky se okolí Národního muzea změní v obří staveniště. Podle plánů by měla být Severojižní magistrála zahloubená a zúžená na dva pruhy, tunel spojí i obě budovy Národního muzea.

Rekonstrukce okolí muzea z památky opět udělá lehce dostupnou dominantu Václavského náměstí. To by také plynule navazovalo na Vinohradskou třídu. Do horní části Václaváku se zřejmě vrátí i tramvajové koleje.

Peníze se najdou

Několik stavebních projektů v horní části Václavského náměstí dostane zelenou i přes finanční problémy, se kterými se stát potýká. Pro magistrát i vládu má revitalizace území zásadní význam, jak Deníku potvrdil pražský primátor Pavel Bém (ODS): „Projekt zklidnění předpolí Národního muzea a zahloubení magistrály je jednou z našich priorit. Věřím, že memorandum mezi magistrátem a vládou o spolupráci a podpoře projektu zklidnění Severojižní magistrály z loňského roku platí a bude platit, ať již bude ve vládě i v primátorském křesle kdokoliv.“

S tím souhlasí i expremiér Mirek Topolánek (ODS), který memorandum loni podepisoval: „Tento unikátní projekt, kdy musí být zkoordinováno několik staveb najednou, se již nebude opakovat. Trochu se ale obávám, že se kvůli ekonomické krizi naše plány pozdrží.“

Pod zem v roce 2011

První fáze prací by měla začít na začátku příštího roku. „Nejprve musí dojít k rekonstrukci dolní části Václavského náměstí, teprve poté bude řešena i jeho horní část,“ informoval Deník starosta Prahy 1 Petr Hejma (ODS). V roce 2011 začnou stavební práce spojené se zahlubováním magistrály a revitalizací celého okolí Národního muzea.

Vše je ovšem závislé na včasném dokončení severozápadní části městského okruhu s tunelem Blanka, ke kterému má dojít v polovině roku 2011. Bez toho nemůžeme dopravu na magistrále omezit,“ upozornil Bém.

Stavební práce na Václavském náměstí s sebou přinesou několik podstatných změn. Bude zde vysázena nová zeleň, automobily budou parkovat pod zemí, změní se architektonické pojetí celého náměstí, například vstupy do metra. Jiné budou i stánky s občerstvením, které by měly dostat jednotnou podobu.

Návrat tramvají

Na Václavské náměstí se s největší pravděpodobností také vrátí tramvajové koleje. Není ale jisté, jestli po nich budou jezdit pravidelné linky. „Koleje zde jsou potřeba přinejmenším jako alternativní krizové řešení v okamžiku, kdy dojde k nějaké nehodě v ulici Ječná. Potom jsou odříznuty celé Vinohrady,“ sdělil Bém.

V názoru na to, zda na náměstí vrátit pravidelnou tramvajovou linku, jsou podle primátora dopravní experti rozděleni půl na půl.

Další zvažovaná varianta tramvajové trati vede kolem hlavního nádraží Opletalovou ulicí a dále Václavským náměstím na Vinohrady. Většinu stavby by měl zaplatit stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Předpokládané náklady jsou osm až deset miliard korun. Praha má zatím na úpravy Václavského náměstí připravenu 1,7 miliardy korun. Z peněz zaplatí zavedení tramvajové trati, propojení Václavského náměstí s Vinohrady přes Vinohradskou třídu a některé náklady na samotné budování tunelů. Celkové náklady ale budou podle pražského primátora určitě vyšší.

Autor: Jan Piroch

7.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Gabriela Blažková (vlevo) z Archeologického ústavu AV ČR převzala v Praze od Alice Valkárové Cenu předsedkyně Grantové agentury ČR

Jak se žilo v renesanci na Pražském hradě, ukázal oceněný výzkum

Věda a výzkum. Ilustrační foto.

Výzkumu se v Česku daří, ocenění dnes získá devět projektů

Koridor má další zpoždění, SŽDC musí znovu posoudit nabídku firem

Správa železniční dopravní cesty musí znovu přezkoumat nabídku sdružení firem vedených společností Metrostav, které hodnotící komise navrhla jako vítěze soutěže na modernizaci koridoru mezi vinohradskými tunely a stanicí Praha Hostivař.

V 95 letech zemřela Věra Ždichyncová, tanečnice a někdejší sólistka baletu ND

Ve věku 95 let zemřela v pondělí 18. září Věra Ždichyncová, tanečnice, pedagožka a někdejší sólistka baletu Národního divadla (ND). Ve středu to uvedl mluvčí ND Tomáš Staněk. Věra Ždichyncová získala v roce 2014 cenu Thálie za celoživotní taneční mistrovství.  

Na transplantaci dítě čekalo s mechanickým srdcem mimo tělo

Čtyři měsíce s mimotělním mechanickým srdcem strávilo ve Fakultní nemocnici v Motole dítě, které čekalo na transplantaci srdce. Lékaři museli zvolit toto náročné řešení, protože malému pacientovi selhávalo vlastní srdce a problém se už nedal zvládnout pomocí léků. Unikátní předtransplantační péče i transplantace se zdařily a dítě je už v domácí péči. Uvedla to nemocnice v dnešní tiskové zprávě.

Šest nejčastějších chyb při výběru toalety

Ačkoliv na toaletě strávíme dle průzkumů přibližně tři měsíce života, nevěnujeme jejímu výběru příliš pozornosti. Přitom se dá udělat mnoho chyb, kterých později litujeme. Přečtěte si 6 nejčastějších prohřešků, kterých se při výběru WC dopouštíme.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení