VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Václavák se změní. Krize nekrize

Nové Město - Náměstí propojí s Vinohrady tramvajové koleje, magistrála zmizí pod zem. S první fází rekonstrukce se začne už příští rok.

7.6.2009
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií

MÉNĚ AUT, KLID A VÍCE ZELENĚ. Takový by měl být výsledek plánovaných změn v okolí Národního muzea.Foto: Archiv

Již za dva roky se okolí Národního muzea změní v obří staveniště. Podle plánů by měla být Severojižní magistrála zahloubená a zúžená na dva pruhy, tunel spojí i obě budovy Národního muzea.

Rekonstrukce okolí muzea z památky opět udělá lehce dostupnou dominantu Václavského náměstí. To by také plynule navazovalo na Vinohradskou třídu. Do horní části Václaváku se zřejmě vrátí i tramvajové koleje.

Peníze se najdou

Několik stavebních projektů v horní části Václavského náměstí dostane zelenou i přes finanční problémy, se kterými se stát potýká. Pro magistrát i vládu má revitalizace území zásadní význam, jak Deníku potvrdil pražský primátor Pavel Bém (ODS): „Projekt zklidnění předpolí Národního muzea a zahloubení magistrály je jednou z našich priorit. Věřím, že memorandum mezi magistrátem a vládou o spolupráci a podpoře projektu zklidnění Severojižní magistrály z loňského roku platí a bude platit, ať již bude ve vládě i v primátorském křesle kdokoliv.“

S tím souhlasí i expremiér Mirek Topolánek (ODS), který memorandum loni podepisoval: „Tento unikátní projekt, kdy musí být zkoordinováno několik staveb najednou, se již nebude opakovat. Trochu se ale obávám, že se kvůli ekonomické krizi naše plány pozdrží.“

Pod zem v roce 2011

První fáze prací by měla začít na začátku příštího roku. „Nejprve musí dojít k rekonstrukci dolní části Václavského náměstí, teprve poté bude řešena i jeho horní část,“ informoval Deník starosta Prahy 1 Petr Hejma (ODS). V roce 2011 začnou stavební práce spojené se zahlubováním magistrály a revitalizací celého okolí Národního muzea.

Vše je ovšem závislé na včasném dokončení severozápadní části městského okruhu s tunelem Blanka, ke kterému má dojít v polovině roku 2011. Bez toho nemůžeme dopravu na magistrále omezit,“ upozornil Bém.

Stavební práce na Václavském náměstí s sebou přinesou několik podstatných změn. Bude zde vysázena nová zeleň, automobily budou parkovat pod zemí, změní se architektonické pojetí celého náměstí, například vstupy do metra. Jiné budou i stánky s občerstvením, které by měly dostat jednotnou podobu.

Návrat tramvají

Na Václavské náměstí se s největší pravděpodobností také vrátí tramvajové koleje. Není ale jisté, jestli po nich budou jezdit pravidelné linky. „Koleje zde jsou potřeba přinejmenším jako alternativní krizové řešení v okamžiku, kdy dojde k nějaké nehodě v ulici Ječná. Potom jsou odříznuty celé Vinohrady,“ sdělil Bém.

V názoru na to, zda na náměstí vrátit pravidelnou tramvajovou linku, jsou podle primátora dopravní experti rozděleni půl na půl.

Další zvažovaná varianta tramvajové trati vede kolem hlavního nádraží Opletalovou ulicí a dále Václavským náměstím na Vinohrady. Většinu stavby by měl zaplatit stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Předpokládané náklady jsou osm až deset miliard korun. Praha má zatím na úpravy Václavského náměstí připravenu 1,7 miliardy korun. Z peněz zaplatí zavedení tramvajové trati, propojení Václavského náměstí s Vinohrady přes Vinohradskou třídu a některé náklady na samotné budování tunelů. Celkové náklady ale budou podle pražského primátora určitě vyšší.

Autor: Jan Piroch

7.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Žena porodila přímo v autobuse, lékaři přijeli pozdě

Škodův palác, sídlo Magistrátu hl. města.

Stavět novou radnici je podle odborníků zbytečnost

Praha 6 musí mít pro obchvat Vítězného náměstí další posudky

Praha - Městská část Praha 6 musí nechat pro možnou stavbu obchvatu Vítězného náměstí zpracovat další posudky. Úřady žádají novou dopravní a hlukovou studii a zhodnocení zeleně. Vyplývá to ze závěrů zjišťovacího řízení posudku vlivu na životní prostředí EIA. Městská část začala obchvat plánovat, aby ulevil Vítěznému náměstí a Svatovítské ulici, kde se provoz zhoršil po otevření tunelu Blanka.

Matějskou pouť zahájí 25. února ohňostroj na Výstavišti v Holešovicích

Praha - Ohňostrojem na Křižíkově fontáně začne v sobotu 25. února Matějská pouť, která do 17. dubna nabídne na Výstavišti v pražský Holešovicích 115 atrakcí. Vedle tradičních atrakcí jako kolotočů, staročeské lochnesky, střelnice nebo horské dráhy nebudou chybět ani moderní zařízení včetně českého katapultu. Na dnešním setkání s novináři to za organizátory řekl Václav Kočka. Historii akce eviduje Národní knihovna v záznamech od roku 1595, letos bude první jarní pouti v Evropě 422 let.

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Za týden touto dobou už to nebude možné – odejít z prodejny bez toho, aniž by prodavač vytiskl účtenku s unikátním kódem.

Soud projedná odvolání v kauze nehody bývalého policisty Kadlece

Praha - Pražský městský soud ve středu projedná kauzu bývalého policejního důstojníka a pedagoga Karla Kadlece, který se odvolal proti osmiměsíčnímu podmíněnému trestu uloženému za dopravní nehodu. Podle nepravomocného verdiktu Kadlec kvůli incidentu způsobenému v opilosti také nesmí dva roky řídit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies