V sobotu 13. prosince 1980, jednu minutu po páté hodině ranní, opustila u Muzea poslední tramvaj Václavské náměstí. Souprava vozů nasazená na lince č. 29 ukončila jednu kapitolu v historii pražské městské hromadné dopravy. O čtyři minuty později projel Václavským náměstím ještě starý dvounápravový sněhový pluh. Ten byl tou skutečně poslední tečkou. Historie tramvajové dopravy na Václavském náměstí v podélném směru se přitom psala dlouhých 96 let.

Jak to začalo?

Celé Václavské náměstí bylo v době, kdy zde probíhala tramvajové doprava, významným dopravním uzlem, ze kterého se člověk dostal téměř do všech tramvajových koutů města.

První tramvaje svezly Pražany 20. května 1884 a byly taženy koňmi, ale v roce 1900 je definitivně vystřídaly tramvaje elektrické. Od 21. ledna 1930 byl na křižovatce s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí uveden do činnosti první pražský automatický semafor. V roce 1947 se na křižovatce Můstek objevily poprvé v Praze třetí rozřaďovací koleje, které výrazně urychlily provoz tramvají.

Ve druhé polovině šedesátých let se tramvajové dopravy postupně dotkla celá řada staveb. V letech 1967–1968 se na křižovatce
s Vodičkovou objevil při výstavbě podchodu ojedinělý provizorní most ve tvaru kříže, na který byla převedena tramvajová doprava, a to jak v podélném, tak i v příčném směru.

S Želivárnou přišel konec

V roce 1969 přestaly tramvaje jezdit ulicí Mezibranskou, protože u Muzea pokročila stavba stanice metra. Během stavby podchodu u Národního muzea se tramvajové koleje provizorně stěhovaly tu na jednu, tu na druhou stranu svatého Václava. V letech 1976–1978 se pro změnu budoval podchod na Můstku a zřizoval se také výstup z nové stanice Můstek i do starého podchodu uprostřed náměstí.

Samotné zahájení provozu linky metra A v létě 1978 z Dejvic na náměstí Míru ještě tramvajovou dopravu na náměstí příliš nepoznamenalo, zato její prosincové prodloužení o dva roky později do stanice Želivského přineslo tramvajím na Václavském náměstí definitivní zánik.
Ačkoliv druhý provozní úsek tratě A z náměstí Míru do stanice Želivského byl uveden do provozu 19. prosince 1980, tramvaje opustily náměstí už 13. prosince, protože bylo nutné v zájmu zachování tramvaje na Vinohradské třídě vybudovat nové kolejové propojení z ulice Vinohradské do ulice Škrétovy.

V červenci 1985 zmizely tramvaje i z ulice V Příkopech a od té doby projíždějí Václavským náměstím jen napříč z ulice Jindřišské do Vodičkovy. Tramvajové koleje na náměstí ležely po zrušení tramvajové dopravy ještě více než rok, odstraněny byly až na jaře 1982.

Jak to skončí?

Zrušení tramvajové dopravy na Václavském náměstí je dodnes mnohými odborníky považováno za chybu. Od poloviny 90. let minulého století se opět uvažuje o tom, že se tramvaje na náměstí v budoucnosti vrátí.

Důležitá data…

1884 - na Václavském náměstí se objevily první tramvaje tažené koňmi
1900 - definitivní vystřídání tramvají tažených koňmi
tramvajemi elektrickými
1930 - na křižovatce s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí uveden
do činnosti první pražský automatický semafor
1947 - na křižovatce Můstek se objevily poprvé v Praze třetí rozřaďovací
koleje, které výrazně urychlily provoz tramvají
1967–1968 - na křižovatce s Vodičkovou ulicí se objevil při výstavbě
podchodu ojedinělý provizorní most ve tvaru kříže,
na který byla převedena tramvajová doprava
jak v podélném, tak i v příčném směru
1969 - tramvaje přestaly jezdit ulicí Mezibranskou, protože
u Muzea pokročila stavba stanice metra
1980 – 13. prosince tramvaje opustily Václavské náměstí
1982 – byly odstraněny koleje vedoucí podél Václavského náměstí
1985 - tramvaje zmizely i z ulice V Příkopech a od té doby projíždějí
Václavským náměstím jen napříč
z ulice Jindřišské do Vodičkovy


ILONA VYSOUDILOVÁ
Autorka je tisková mluvčí Dopravního podniku hlavního města Praha