První měření by se měla uskutečnit už letos na podzim, další se plánují příští rok na jaře. Praha také připravuje regulační řád, podle kterého by postupovala v případě smogových situací. Magistrát už mezitím podruhé vypsal zakázku na výběr firmy, která bude měření provádět. První zrušil, protože odhadovaná cena, kterou hl. město nabízelo, nikoho nepřilákala. Do doby než město vybere firmu, si chce měření dělat samo. Nejprve na podzim budou prováděna orientační měření, příští rok na jaře už by jej měla provádět vybraná firma.

Ilustrační foto.
Nízkoemisní zóna sníží v ulicích Prahy emise o asi pět až šest procent

Regulační řád pro Prahu 

V rámci podzimního měření se tedy do ulic vypraví lidé se speciálními přístroji na měření emisí. Řidiče by to ovšem nemělo ovlivnit a tito lidé je zastavovat nebudou. Takovéto měření je ovšem nepřesné. Naproti tomu, výsledkem jarního měření by měla být přesnější data, která chce město využít při vyjednávání s policisty. Praha by ale chtěla s policií kontrolovat STK. Podle radní Plamínkové se objevuje důvodné podezření, že některé stanice šidí kontroly emisí. O kontrolách město s policií už jedná.

Nově je plánován i regulační řád. Podle něj by v krajním případě Praha mohla při vyhlášení smogové situace vyhlásit např. to, že by mohla jezdit auta se sudým či lichým číslem v registrační značce či zákaz vjezdu nákladních vozidel do města. Ke zlepšení ovzduší by pak podle Plamínkové mohla přispět podpora elektromobilů nebo sdílení aut.

Ilustrační foto.
Metropole se chce bránit smogu, pomoct má pozitivní kampaň