VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V roce 2015 čeká Pražany 'velká dopravní revoluce'

Praha - Rok 2015 má být ve znamení „velké pražské dopravní revoluce." Jestli přinese změnu k lepšímu, je otázkou, která rozděluje Pražany do dvou zhruba stejně početných skupin. Asi nejočekávanějším a zároveň nejkontroverznějším momentem této „revoluce" má být březnové otevření tunelového komplexu Blanka.

29.12.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Nejen obyvatelé metropole, ale i její častí návštěvníci na něj kvůli planým slibům politiků marně čekají už více než dva roky. Dočkají se konečně? A bude znamenat pro přepravu v hlavním městě odlehčení, nebo dosud nepoznaný kolaps? A otevře se Blanka vůbec? Kvůli neproplaceným fakturám není jarní termín vůbec jistý.

O poznání pozitivnější mínění mezi Pražany budí otevření nových stanic metra A mezi Dejvickou a Motolem na začátku dubna 2015. Přesto i zde zaznívají hlasy, naznačující zbytnost této obří investice a nutnost co nejdříve protáhnout metro na mnohem hustěji osídlený jih hlavního města .

Opencard a nové metro

Snad už lednu by pak mělo být definitivně jasno, zda a v jaké podobě přežije projekt Opencard, který daňové poplatníky stál už 1,35 miliardy korun, nebo zda bude definitivně pohřben. Nahradí ho nový, levnější projekt, nebo je možno očekávat návrat ke „starým dobrým" papírovým kuponům na MHD?

Velké změny, které zasáhnou do života naprosté většiny obyvatel hlavního města i jeho návštěvníků mají přijít hned z kraje příštího roku. Nejprve se má v lednu rozhodovat o miliardovém projektu Opencard, přičemž „červenou kartičku Pražana" drží více než milion lidí.

Na přelom března a dubna je pak ohlášen další z řady termínů otevření tunelového komplexu Blanka do zkušebního provozu. 6. dubna se pak má cestujícím pražskou MHD otevřít prodloužená trasa metra A z Dejvické do Motola.

Jen další z řady termínů?

Zdaleka nejvíce otazníků ale opět visí nad Blankou, která daňové poplatníky vyšla na 37 miliard korun. Už nyní je zřejmé, že zkušební provoz se na jaře 2015 nemusí rozběhnout.

Velkou komplikaci totiž může znamenat odchod správce stavby firmy Inženýring dopravních staveb (IDS) z projektu, ohlášený na 15. ledna. Pokud by se tak stalo, veškeré dokončovací práce by se zastavily. Důvodem jsou vleklé dluhy Prahy vůči společnosti.

„Stavbu už dál nemůžeme financovat ze svého," vysvětlil mluvčí IDS Pavel Kočiš. Samotné vedení Prahy v uplynulých dnech připustilo, že odchod IDS a arbitráž o dlužné částky by mohla termín otevření Blanky opět výrazně oddálit. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) sice deklaroval ochotu města se s firmou dohodnout, připustil ale zároveň, že je ve hře výběrové řízení na nového správce stavby. To by ale znamenalo prodlení v řádu mnoha měsíců.

Problematické výjezdy

Pro někoho špatná, pro jiného spíše dobrá zpráva. Zvláště pro ty, kteří varují před následky, které by mohlo mít otevření Blanky bez předchozích opatření v povrchové dopravě. Například dopravní experti z iniciativy Auto*Mat upozorňují, že v případě nutnosti regulace vjezdu do Blanky kvůli nepřízni počasí či nehodě může pražská doprava zcela zkolabovat.

Nejkritičtější situace pak má být logicky na vjezdech a výjezdech z tunelu. Zejména v ulici V Holešovičkách, ale třeba i na Jarově, Spojovací, na Balabence, v ulici Jugoslávských partyzánů, nebo v Patočkově. Alespoň pro částečné odvrácení kolapsu Auto*Mat navrhl celou sérii opatření, z nichž většina zatím nebyla realizována.

Pozitivnější očekávání u Pražanů vzbuzuje snad definitivní termín otevření prodloužené trasy metra A 6. dubna 2015.

Z konečné do centra za 15 minut

Ze stanice Nemocnice Motol přes stanice Petřiny, Nádraží Veleslavín a Bořislavka se mají cestující dostat do centra Prahy za necelých patnáct minut. I zde se ovšem najdou kritici, kteří poukazují na fakt, že mnohem prospěšnější pro pražskou MHD by bylo odlehčit věčně přetížené trase metra C a vystavět co nejrychleji novou trasu metra D z Náměstí Míru do Písnice. Tato dopravní stavba se už naštěstí posunula do fáze územního rozhodnutí.

Přežije Opencard?

Vesměs politická jednání se pak dají v průběhu ledna očekávat v otázce přežití projektu Opencard. Vlastník licencí společnost eMoney Services prý sice Praze nabídla, že projekt by jí do budoucna již neměl finančně vyčerpávat, ba dokonce, že by jí měl i vydělávat, pražští politici však oproti slibům ještě nepředstavili své varianty řešení.

Ty měly být známy do Vánoc. Mezi pražskými zastupiteli se hovořilo o tom, že by Opencard mohla přežít za předpokladu, že by se k jejímu provozu užívalo volně dostupného programového vybavení (softwaru).

Exprimátor Tomáš Hudeček (nez., dříve TOP 09) pak přišel s variantou úplného odklonu od Opencard a její nahrazení zcela novým projektem, který by měl Prahu vyjít pouze na desítky milionů korun. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) pak stále nevyloučila ani návrat k papírovým kuponům na MHD, alespoň na přechodnou dobu.

Autor: Jakub Krupka

29.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dopravní podnik Praha. Ilustrační foto.
6

DPP klesly za rok tržby o 157 milionů. Kvůli zlevnění ročního kupónu

Křišťálová Lupa 2017

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

AKTUALIZOVÁNO

Prezidentské volby proběhnou 12. a 13. ledna

Druhé přímé prezidentské volby se uskuteční v pátek 12. a v sobotu 13. ledna 2018. Termín dnes oznámil předseda Senátu Milan Štěch (ČSSD). Oznámením data byla zároveň zahájena volební kampaň. 

Vysněné dětské postele

Dětský pokoj potřebuje pořádnou postel. Ale obyčejné postele jsou plné nesplněných dětských snů. Zkuste splnit nějaké ty sny i vysněnou postelí.

KRÁTCE: Doubravka vyroste do konce září

Praha - První pražská veřejně přístupná rozhledna po 25 letech se brzy otevře veřejnosti. Doubravka XIV. z pera architekta Martina Rajniše vyroste do konce září v lesoparku Čihadla na Černém mostě.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení