Dlouhých 31 let se cestující v metru vozili tradičními a oblíbenými sovětskými soupravami 81–71. Jejich éra dnes končí.

Na trase B vyjede tato souprava naposledy. Za celou dobu provozu převezlo metro 81–71 stovky milionů cestujících, kteří tak už mohou jen vzpomínat na koženkové sedačky a velké kolíbání při rozjezdu a brzdění.

Symbolické rozloučení

„S vozy 81–71 končí jedna velká éra pražského metra. Je ale nutné podotknout, že pro 21. století už byly tyto vozy nedostačující, a tak je velmi dobře, že se daří metro modernizovat a cestujícím tak zlepšovat komfort jejich jízdy,“ řekl ve středupři oficiálním ukončení provozu v Depu Kačerov Radovan Šteiner (ODS), radní hlavního města pro dopravu.

Místo to bylo symbolické, právě zde se totiž před 35 lety uváděly do provozu vůbec první vozidla metra známá jako Ečs, která už ale v provozu nejsou mnoho let.

Vozů typu 81–71 přibylo do Prahy do roku 1990 celkem 507 a metru tak jednoznačně dominovaly, a to až do přelomu tisíciletí. Poté je začaly nahrazovat na lince C soupravy M1 a modernizované 81-71M.

Ve čtvrteknaposledy

Až do konce minulého týdne mohli cestující jezdit starou soupravou na trase B, která jako poslední těchto služeb využívala.

Svého času nejmodernější vozy řady 81–71 se staly symbolem mladé podzemní dráhy tehdejší socialistické metropole. Za 31 let provozu byly svědky zajímavých událostí. Například ostře střežené jízdy Leonida Iljiče Brežněva v roce 1978, spartakiádní dopravy v letech 1980 a 1985, jež po všech stránkách lámaly dřívější rekordy, ale i napjaté stávkové dny roku 1989.

„Ve čtvrtekmají fanoušci městské hromadné dopravy a zejména metra poslední šanci, kdy se mohou starou sovětskou soupravou svést. Pojedeme dvě symbolická kola s cestujícími. Souprava vyjede ze stanice Zličín v 10:07 a ve 13:10. Poté zajede do depa, kde její provoz skončí,“ upozornil Ondřej Pečený, mluvčí dopravního podniku.

Kam s ním? Muzeum a renovace

Většina vozů 81–71 postupně prochází rekonstrukcí v Plzni a vrací se znovu do provozu ve zmodernizované podobě. „Z poslední aktivní soupravy půjdou 4 vozy na rekonstrukci a jeden čelní vůz se stane exponátem v muzeu MHD ve Střešovicích,“ sdělil generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

Ze zbývajících vozů jich bude 5 sešrotováno, 2 vozy poputují do Krkonošského muzea metra. Celá jedna souprava pak bude sloužit při různých akcích pro speciální historické jízdy, stejně jako je to u soupravy Ečs.

Generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák řekl Deníku:

Moderní soupravy metra nám mohou ve světě závidět

Skončila éra starých vozů metra. Na trase A a B už se cestující svezou pouze modernizovanými soupravami 81–71M a na trase C jsou ještě modernější vozidla Siemens. Generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák je rád, že oba typy vlaků, které v metru jezdí, jsou z dílen českých pracovníků a podobu dali vozům čeští architekti.

Ve středuoficiálně přestala jezdit na trase B stará souprava metra 81–71.Ve čtvrtekmají cestující poslední možnost se s touto soupravou svést. To vše je v podstatě minulost. Jaká bude ale budoucnost vozů metra?

V průběhu jednoho roku až dvou let by mělo být na trasu C dodáno ještě 5 souprav vozů Siemens, kterých v současnosti jezdí celkem 48. Sovětské soupravy 81–71 jsme z velké části nechali zrekonstruovat a zmodernizovat v plzeňské škodovce a jsou nyní v provozu známé jako 81–71M. (Na trase B jezdí 44 souprav a na trase A 28. – pozn. autora). V posledních letech se do vozového parku investovaly miliardy korun a vozy metra nám mohou ve světě opravdu závidět

Podle radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) stojí modernizace jedné sovětské soupravy přes 100 miliónů korun. To je polovina pořizovací ceny nových vlaků. Při rekonstrukci se kompletně mění elektrická část a také interiér. Jaká je ale životnost modernizovaných souprav?

Je v podstatě srovnatelná jako u nových vozů. Rekonstruované soupravy, které už jsou v provozu, mají životnost ještě zhruba 15 až 20 let, takže s nimi počítáme například i po prodloužení trasy metra A, kdy bude pouze nutné navýšit jejich počet.

Řekl jste, že oba typy souprav jsou z rukou českých desingerů a také českých zaměstnanců. Jak je to možné, když u modernizovaných souprav se jedná o ruské stroje?

To je pravda, ale jejich modernizaci už navrhoval český architekt František Pelikán a rekonstrukce se také provádějí u nás. Nový vůz Siemens, který se také vyrábí v České republice, pak navrhl architekt Patrik Kotas, o kterém lze říci, že udává tvář pražské MHD. Navrhl totiž také některé stanice metra či nejnovější typ tramvaje pro Prahu ForCity.

O tom, jaké vozy jezdí nebo budou v budoucnu jezdit na trasách A, B a C je tedy jasno. Jak to bude ale na trase metra D, jehož stavba se připravuje a město chce začít s pracemi v horizontu 3 let?

Přípravné práce na tomto obrovském projektu jsou v plném proudu. Opravdu bychom chtěli, aby se podařilo zahájit ražbu metra D za 2 až 3 roky. Určitě zde budou vozy metra odlišné v tom, že je chceme plně automatizované, to znamená bez řidiče. Otázkou ale například zůstává, jaký přesně typ vozů zvolíme, jak to bude s bezpečnostními bariérami ve stanicích metra a podobně.