VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Učitelé se na fakultách neučí, jak čelit šikaně, tvrdí expert

Praha - Učitelé se na pedagogických fakultách neučí, jak mají správně zasáhnout proti šikaně. Vedle toho ale nezískají ani znalosti o zákonitostech vývoje vztahů ve skupině a o tom, jak je prakticky a cíleně budovat. Upozornil na to manažer programu Minimalizace šikany Milan Kotík.

20.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

O šikaně ve školách se bouřlivě debatuje po nedávném zveřejnění případu šikanované učitelky Střední průmyslové školy Na Třebešíně.

Pedagogické fakulty se zaměřují zejména na odborný obsah jednotlivých předmětů. Pracovat se třídou jako se skupinou ale po absolutoriu učitelé neumějí, ačkoliv to odborníci z tohoto programu považují za jejich základní kompetenci.

Program Minimalizace šikany, který funguje od roku 2005, se zaměřuje na praktickou pomoc při nastavení preventivních a intervenčních procesů školy proti šikaně. Vzdělává významnou část pedagogického sboru i vedení školy a poskytuje školám podporu.

Vzhledem k tomu, že šikanu oběť, agresor i svědci většinou skrývají, je bez hlubších znalostí o tom, co se ve skupině děje, obtížně řešitelná. "Víme, že i dobrý učitel s výbornou pedagogickou intuicí, pokud není poučen o dynamice vývoje šikany, zasáhne chybně, šikanu nevyřeší a tím nepřímo podpoří její další vyhrocení," uvedl Kotík.

Fáze šikany

Šikana má několik fází, které popsali také zástupci Linky důvěry. "Od prvotního vylučování člena skupiny, přes vytvoření silného jádra agresorů a stanovení pokřivených norem ve skupině, až po totalitní vládu šikanujících, kdy oběť nemá šanci se nijak bránit. Ve vyšších stadiích se ztrácí přirozená odvaha postavit se agresorům, říci jiný názor, upozornit na nepravosti," uvedli.

Sledovaný případ pražské průmyslovky měl zřejmě stejný vývoj. "Velmi pravděpodobně před odhalením existovaly desítky indicií, které by vytrénovaný tým včas zachytil a nenechal dojít do tohoto stadia," uvedl Kotík.

Program Minimalizace šikany absolvovalo asi 170 škol, proškoleno bylo více než 2000 pedagogů a vedoucích pracovníků. Existují i další programy zaměřené na prevenci a řešení šikany. Je ale na školách a učitelích, jestli si v záplavě různých vzdělávacích programů vyberou právě toto téma.

Šikana se týká všech škol

Celostátní výzkum Michala Koláře z roku 2001 uvádí, že 41 procent žáků se stává během školní docházky obětí šikany. "Důležitá zpráva je, že šikana se týká absolutně všech škol," poznamenal Kotík. Školy už si to podle něj připouštějí. Čím dál méně uvádějí, že šikana u nich není a nic takového neřeší.

Šikana se netýká jen oběti a agresora, ale všech členů skupiny. Posouvá totiž její kulturu a normy chování. "V naší třídě je normální, že když nás někdo štve, tak ho popliveme, sníme mu svačinu, nemluvíme s ním a tak dále," uvedl Kotík jako příklad.

Podle Kotíka zřejmě neexistují data, která by postihovala přímo šikanu žáků vůči učiteli. "Nicméně školy, které neumějí šikaně předcházet, zachycovat ji a efektivně řešit, velmi pravděpodobně budou zasaženy šikanou jak mezi dětmi, tak mezi dětmi a učiteli, a to obousměrně," doplnil.

Neznalí učitelé často nevědomky svým působením ve třídě šikanu spouštějí a podporují. "Přitom oni jsou tím aktérem, který je zodpovědný za nastavení a udržování zdravých vztahů v třídním kolektivu," dodal.

Čtěte také: Ministryně Valachová: Pokud škola o šikaně věděla, mělo by vedení skončit

Autor: ČTK

20.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový přístřešek v tramvajové zastávce Nad Havlem
2

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Miloš Zeman a Karel Srp starší. Ilustrační foto.
5

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Co je pro někoho stará veteš, jinému poslouží. Zaklínadlo zní: Re-Use

Praha – Pomoci vdechnout nový život starým věcem mají takzvaná Re-Use centra, která umožní nacházet uplatnění pro starší, avšak stále funkční či využitelné předměty. Ty by jinak kvůli své nemodernosti skončily v odpadu. Po vzoru Vídně nebo třeba Budapešti začíná magistrát hledat vhodné prostory pro spuštění pilotního projektu – dobře dostupnou krytou halu. Či více hal: buď pro otevření hlavního Re-Use centra, nebo několika center menších.

Na ozdravné pobyty pro děti ze smogových oblastí půjde 40 milionů

Praha - Na ozdravné pobyty dětí, žijících ve smogových oblastech, půjde 40 milionů korun z Národního programu Životní prostředí. Žádat o ně mohou školy, školky a nově i dětské skupiny, a to od 4. září. Oproti dřívějším dotacím je nyní podmínkou, aby byl pobyt spojený s ekologickou výchovou. V dnešní tiskové zprávě to sdělilo ministerstvo životního prostředí.

Ztraceným lidem v lesích pomohou záchranné tabulky

Praha - Body záchrany. Tak se jmenují destičky se speciálním kódem, s jehož pomocí hasiči či záchranáři lehce lokalizují člověka v nouzi. V pražských lesích jich nově přibylo 29.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení