VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Turnikety v pražkém metru. Ano či ne

Praha - Vyženou černé pasažéry z metra. Další pochytají revizoři v tramvajích a autobusech na povrchu, protože pod zemí už jich nebude potřeba. To je jeden z hlavních úkolů plánovaných turniketů v metru.

20.5.2010 11
SDÍLEJ:

a pražském Andělu probíhala 20. května petiční akce namířená proti umístění turniketů do metra.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Jenže i přesto je mnoho lidí kategoricky odmítá. Obávají se špatné prostupnosti, kdy se budou ve špičce tvořit zácpy, podle mnohých si na sebe také turnikety nevydělají a někteří dokonce říkají, že nevytlačí ani černé pasažéry.

Právě odpůrci zavedení turniketů, kteří se sdružují pod hlavičkou iniciativy Pražané a Pražanky za MHD, se ve čtvrtek sešli u stanice metra Anděl, kde názorně demonstrovali, jak takový průchod turniketem může vypadat.

„Máme osm jasných stanovisek, proč tento projekt odmítáme. Jsme přesvědčeni, že turnikety zhorší kvalitu cestování metrem, budou představovat bariéru především pro osoby omezené v pohybu a také jsme toho názoru, že to bude jen černá díra do veřejného rozpočtu,“ vyjmenovala některé body jedna z pořadatelek čtvrteční akce Šárka Maroušková.

Odpůrcům vadí také to, že o celé věci neproběhla podrobná veřejná debata, přitom už běží výběrové řízení, z něhož by měl vzejít zhotovitel systému. Zavedení by mělo stát podle odhadů přibližně 3,5 miliardy korun.

Pražský dopravní podnik (DP) i vedení města je o účinnosti a efektivitě turniketů přesvědčeno. „Když se podíváme do světa, turnikety mají v obrovském metru v Moskvě, je v Londýně, v Paříži i v USA. Výjimku tvoří hlavně německá města. Je to běžný trend, který ve světě funguje, a věříme, že tomu tak bude i v Praze,“ řekl mluvčí DP Ondřej Pečený.

Ten zároveň nesouhlasí s tvrzením odpůrců, že turnikety zhorší propustnost metra. Podle studie dopravního podniku má mít jeden turniket propustnost čtyřicet až šedesát osob za minutu. Budou instalovány dva typy turniketů – standardní o šířce šedesát centimetrů a rozšířené sto centimetrů, jež budou sloužit pro odbavení cestujících se sníženou možností pohybu a orientace. Počítá se i s možností snadné změny směru průchodu v závislosti na dopravní špičce.

Vydělá si na sebe?

Ještě více kontroverzní otázkou je, zda budou turnikety ekonomicky výhodné a vydělají si na sebe. „Není prokázána ekonomická návratnost ani prospěšnost tohoto záměru. DP pracuje s nepřesnými čísly. Nedovedu si představit, jak to bude fungovat například v jedné z nejvyužívanějších stanic metra I. P. Pavlova, kde jsou velmi omezené prostory,“ tvrdí pražská zastupitelka Petra Kolínská (SZ).

Podle propočtů DP má být návratnost vložených nákladů zhruba pět let. „Přesná čísla o počtu černých pasažérů ale nelze nijak spočítat, a proto můžeme mít k dispozici jen odhady. Většinou se jedná o osm až deset procent cestujících bez platného jízdního dokladu. Na druhou stranu ve městech, kde byly turnikety zavedeny, byla čísla nakonec mnohem vyšší,“ sdělil Ondřej Pečený.

Paříž má metro zavřené, Budapešť ne

V pražském metru už jednou turnikety fungovaly. Byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků. Velkou nevýhodou systému tehdy bylo, že když někdo pronikl do metra bez placení, byl už prakticky nepostižitelný, po zaplacení se totiž nevydával žádný doklad a nebylo tedy co kontrolovat.

Nový systém ale takové nedostatky vylučuje. A jak jsou na tom další velká města Evropy i světa, kde je také metro.

Tak například německý Hamburk byl v minulosti uzavřený, dnes je otevřený a tamní vedení města o opětovném zavedení turniketů neuvažuje, i přesto že zástupci radnice před časem Deníku potvrdili, že mají potíže s černými pasažéry obdobné jako v Praze.

Naopak maďarská metropole Budapešť je na tom podobně jako Praha, i zde plánují metro znovu uzavřít turnikety. Oproti tomu například ve Vídni metro bylo, je a v blízké budoucnosti i bude otevřené.

Obrovská metra v Londýně, kde je 12 linek a 275 stanic a v Paříži s 16 linkami a 297 stanicemi jsou uzavřená. „Nedávno jsem byl v Londýně a často jsem podzemkou cestoval, s turnikety tam nebyl žádný problém,“ potvrdil Deníku Jan Diviš. Naopak v Paříži někteří čeští turisté problémy zaznamenali. „I přes to, že tam mají turnikety, tak tento systém někteří obešli a cestují načerno,“ konstatovala Jana Máčlová, která francouzskou metropoli před časem navštívila.

Turnikety má i New York, Madrid, Barcelona či Lisabon. Bez nich jsou v Berlíně a také Mnichově.

Autor: Lukáš Marek

20.5.2010 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stavba okruhu. Snímek je z 18. září 2009
20

Opozice neprosadila jednání o dostavbě okruhu. "Nepodpořím to," řekl Dolínek.

Spisovatel Robert Fulghum
12

Robert Fulghum představí v Česku svou novou knihu

Boj o houby: Pražané se chlubí svými úlovky a nabízí je za odvoz

Do Prahy dorazila houbařská mánie. Společně s chladným počasím a podzimními dešti začala i hojná sezóna hub. Za chutnými hříbky nemusíte ale až na venkov, najít je můžete i v metropoli. Mezi houbařské ráje patří Klánovický či Krčský les nebo i Divoká Šárka. Pražané dokonce svou „kořist“ nabízejí i na facebooku za odvoz.

AKTUALIZOVÁNO

Vláda schválila návrh rozpočtu. Stát bude hospodařit se schodkem 50 miliard

Schodek 50 miliard korun. Na takovém návrhu rozpočtu se dnes dohodla vláda. Schvalovat ho bude Sněmovna vzešlá z říjnových voleb, počítá s růstem platů ve veřejné správě i se zvýšením rozpočtu vysokých škol o tři miliardy korun.

AKTUALIZOVÁNO

Angela Vítězná. Merkelové ale kazí radost zisk krajní pravice

/SLEDOVALI JSME ON-LINE, KONEČNÉ VÝSLEDKY/ Německá kancléřka uspěla i přes výrazný odliv hlasů počtvrté v řadě. Druhá ze stran nynější velké koalice – sociální demokracie – má nejhorší výsledek od války.

Bydlení podle znamení zvěrokruhu: Jak si žijí vodní a vzdušná znamení

Nic na světě nepoví o člověku tolik, jako jeho byt. Hned při vstupu do předsíně bezchybně odlišíte pedanta od bohéma. Každý člověk má svůj vkus, každé astrologické znamení své priority.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení