VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Turnikety v metru? Do tří let

Praha - „Bude to fungovat,“ slibuje pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner. Odpůrci ale tvrdí, že turnikety nejsou potřeba.

8.7.2009 3
SDÍLEJ:

Stanice Hlavní nádraží v letech 1974–1977. Tehdy byly turnikety dočasně dole, protože ještě nebyla hotova odbavovací hala. Tam byly po jejím dokončení přesunuty. Vstupovalo se tak, že otvor pro vhození mince musel mít cestující po pravé ruce.Foto: Archiv DP/Pavel Fojtík

Černí pasažéři by pomalu měli začít šetřit. Nebo budou muset přestat jezdit metrem.

Už za 3 roky by totiž ve všech stanicích měly začít fungovat turnikety. Ty cestujícího do metra pustí pouze s platným jízdním dokladem. Lidem, kteří jezdí načerno, tak začíná zvonit hrana.

Neplatí každý desátý

„Studie, které máme k dispozici, jasně dokazují, že turnikety mohou v pražském metru fungovat. Přibližně v roce 2012 by měly být v provozu ve všech stanicích metra. Tento projekt má mou podporu,“ potvrdil radní hlavního města pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Turnikety budou mít jasný úkol. Odstranit černé pasažéry z metra a tím výrazně zvýšit zisky dopravního podniku. Ten ročně přichází o miliony korun, černých pasažérů může být i několik tisíc. „Přesná čísla se bohužel dají jen těžko odhadnout. Většinou se počítá tak s osmi až deseti procenty cestujících bez platného jízdního dokladu. Na druhou stranu ve městech, kde byly turnikety zavedeny, byla ta čísla nakonec mnohem vyšší,“ řekl mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.

Jste pro znovuzavedení turniketů do pražského metra? HLASUJTE v naší anketě vpravo.

Studie podle něj dokazuje, že návratnost investice by byla velmi rychlá. Instalace turniketů do metra má podle propočtů stát zhruba 2,3 miliardy korun, návratnost má být přibližně pět let, pak začnou turnikety vydělávat. „Navíc tím, že v metru už nebude nutné využívat služby revizorů, bude možné nasadit je v povrchové dopravě, v tramvajích a autobusech. To opět zvýší zisky,“ vysvětlil mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.

Komfort prý nesníží

Mnoho Pražanů si ještě vzpomíná na turnikety, které v metru byly až do roku 1985. Někteří mají nyní obavy z toho, že se budou tvořit zácpy a cestování to zpomalí.

Dokumenty dopravního podniku to ale popírají. „Například v některých asijských městech turnikety mají, v metru tam proudí davy lidí, ale provoz tím nijak zásadně ovlivněn není,“ doplnil Pečený.

Podobně o tom hovoří také Pavel Fojtík, který se zabývá historií pražské městské hromadné dopravy a archivuje data dopravního podniku. „Jsem pro to, aby byl systém znovu zaveden. Tak, jak to fungovalo v minulosti, to nebylo ideální, ale nové systémy pracují na jiném principu. Někdy se může na místě nakumulovat více lidí, ale problém by to být neměl,“ sdělil Fojtík.

Zbytečné utrácení

Někteří ale se zavedením turniketů vůbec nesouhlasí a považují to za pouhé mrhání penězi. „Nejsem pro. Jedná se o velmi nákladný projekt a čísla, která dokládají návratnost, mě příliš nepřesvědčila. Navíc to částečně cestujícím určitě ubere na komfortu, který metro nabízí,“ sdělil zastupitel hlavního města a člen dopravního výboru Jiří Witzany (SNK-ED).

Částečné obavy z ucpání metra před časem vyjádřil také pražský zastupitel a člen dopravního výboru Karel Březina (ČSSD). „Je třeba ještě vše dořešit. Musíme například vyloučit riziko, když se do metra vydají davy lidí po hokejovém či fotbalovém zápase, že se vestibul zahltí. Jinak je projekt smysluplný a přinese určitě další peníze,“ podotkl.

Jeden člověk za sekundu

Podle studie dopravního podniku má mít turniket propustnost čtyřicet až šedesát osob za minutu. To několikanásobně převyšuje původní požadavky, které uvažovaly s minimální propustností dvaceti osob za minutu.

Budou instalovány dva typy turniketů – standardní o šířce šedesát centimetrů a rozšířené sto centimetrů, jež budou sloužit pro odbavení cestujících se sníženou možností pohybu a orientace. Počítá se i s možností snadné změny směru průchodu v závislosti na dopravní špičce.

V obou případech se bude jednat o typ turniketů s prosklenými dvoukřídlými listy s výškou 170 centimetrů. Stejnou výšku budou mít i požární dveře a skleněné zábrany. Každá odbavovací linka bude v ideálním případě vybavena dvěma rozšířenými oboustrannými turnikety.

Vhodné pro všechny jízdenky

Důležitou otázkou je také, jak budou turnikety reagovat. „Součástí bude čtecí zařízení, které umožní odbavení cestujících pomocí karty opencard, papírových jízdenek i SMS jízdenek,“ píše se v oficiální zprávě dopravního podniku.

Přístroje fungovaly jedenáct let, ale příliš úspěšné nebyly

Pamětníci si ještě moc dobře pamatují, že éru turniketů už pražské metro jednou zažilo. Je to už ale takřka 24 let, kdy přestalo fungovat. Tehdejší turnikety byly hodně odlišné od těch dnešních, respektive budoucích, jež mají být ve stanicích nainstalovány. V základní poloze byl turniket otevřený a zavíral se jen tehdy, pokud do něj vstoupil neplatící cestující.

Problémy s korunou

V roce 1974 činilo jízdné jednu korunu. V době, kdy metro zahajovalo provoz, málem nastal velký problém. Turnikety byly nainstalované na staré mince. Jenže ty se měly začít stahovat z oběhu a nahradit je měly nové. I proto se tehdy připravovala také instalace mincovních automatů, které by vyměnily nové koruny za staré, které by sloužily jen jako žetony. Mince se však nakonec vyměňovat nezačaly.

Ti, kteří měli předplatní časovou jízdenku, procházeli volným místem mezi turnikety a stanovištěm dozorčího. Stejné to bylo i pro rodiče s kočárky či cestující s objemným zavazadlem, kteří platili do speciální pokladničky.

Černí pasažéři byli uvnitř nepostižitelní

Velkou nevýhodou systému bylo, že když někdo pronikl do metra bez placení, byl už prakticky nepostižitelný, po zaplacení se totiž nevydával žádný doklad a nebylo tedy co kontrolovat. Turnikety měly ještě další nedostatky a cestující toho hodně zneužívali.

Po jedenáctileté epoše se tak nakonec ukázalo, že tento stav, kdy v metru není možné provádět účinnou přepravní kontrolu, je neudržitelný.

Turnikety tak byly zrušeny 29. září 1985, krátce před zahájením provozu linky B.

Následně byl zaveden nový systém elektronických označovacích strojků Merona MC 600, do nichž se vkládaly stejné jízdenky pro jednotlivou jízdu, jež platily v povrchové dopravě.

(Pavel Fojtík – 35 let Pražského metra, luk)

Autor: Lukáš Marek

Jste pro znovuzavedení turniketů do metra?

Ano.

65 %

Ne.

35 %

Hlasovalo: 55

Anketa byla ukončena

8.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Robbie Williams.

Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze i do Prahy

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

DOTYK.CZ

Praha různýma očima - jako dějiště bollywoodského snímku i v díle ruského poety

/ VIDEO / Většina videí Prahy se zaměřuje na známá místa a pamětihodností, jako je Pražský hrad, Karlův most a Staroměstské náměstí. Ale na Prahu se dá dívat i jinak. Shodou okolností to teď ukazuje hned několik snímků.

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) příští týden absolvuje další dvě bilanční schůzky s ministry, při kterých v závěru volebního období rekapituluje splněné a nesplněné části vládního programového prohlášení. V pondělí bude jednat s ministrem pro lidská práva a legislativu Janem Chvojkou (ČSSD), v úterý s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (za ANO). Sdělil to dnes tiskový odbor Úřadu vlády.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení