Čtyřiadvacet hodin denně pracují stavbaři pod a v okolí Vyšehradského tunelu. Práce se zde od zahájení 3. listopadu poprvé zastavily až na konci tohoto týdne. Rekonstrukce 350 metrů dlouhé dvoukolejné trati skončí za týden. Stavbaři se museli vypořádat i se skálou, odstranění její části trvale tři dny.

„Práce zatím probíhají dle harmonogramu dokonce s mírným předstihem. K dnešnímu dni jsou svařené všechny kolejové pásy,“ sdělila včera Deníku Eva Dydová, z oddělení komunikace Dopravního podniku. Její slova v pátekpřímo u Vyšehradského tunelu potvrdily i stavbyvedoucí. „Dokončujeme betony a začali jsme s pokládkou asfaltu, na začátku příštího týdne položíme lité asfalty. Určitě vše stihneme včas,“ řekl k současnému stavu stavbyvedoucí Pavel Viktorín.

Úplně nová technologie

Vůbec poprvé v Praze byla použita nová technologie upevnění kolejí. Staré koleje byly z roku 1982. „Nyní jsme použili systém, který už je v Evropě běžný. Upevnění je v betonových deskách a v případě potíží umožní snazší opravu,“ vysvětlil další z vedoucích stavby Jaroslav Jezl.

Pracovali nonstop

Na celou rekonstrukci, které se kromě nové kolejové trati týkala i výměna vodovodu a plynovodu, dostaly firmy necelý měsíc. „I proto jsme až doposud pracovali nepřetržitě čtyřiadvacet hodin denně. Naštěstí nám přálo i počasí, takže jsme nemuseli například kvůli velikým mrazům pozastavit betonování,“ pokračoval Pavel Viktorín. Právě u betonů byly použity speciální směsi, které urychlily tvrdnutí a nebude tak žádný problém, aby od prosince na novou trať vyjely tramvaje. Nyní už se na místě pracuje zhruba od 6 do 21 hodin. Firmy na obalovou techniku, totiž nedodávají asfalt 24 hodin denně.

Kus skály musel pryč

Rekonstrukci využily i další společnosti k výměně vodovodů, plynovodů či vedení telefonních kabelů. „Vodovod musel být uložen o něco hlouběji, než dříve a tak bylo nutné odstranit část skalního masivu,“ upozornila Eva Dydová. Z tohoto důvodu musel být povolán speciální frézovací stroj, který část skály odstranil, trvalo to ale dlouhé tři dny.

Nyní se pracuje také na úpravách chodníků vedoucích tunelem. Ty jsou součástí cyklostezky A2. „Trasa pod Vyšehradským tunelem byla velmi kolizní z důvodu nepřehlednosti. Cyklisté vjížděli v podstatě do pravoúhlé zatáčky, za níž neviděli. Nyní by se měl úsek celkově zpřehlednit a místo bude určitě bezpečnější,“ řekl již dříve Pavel Polák, koordinátor skupiny pro pražskou cyklistickou dopravu.

Řidiči už se brzy dočkají

Místo před uzavřením využívaly desetitisíce cestujících denně, ti se tak podle harmonogramu budou moci už od 1. prosince vrátit zpět k tunelu a zapomenout na složité objízdné trasy.

Zatím není jasné, kolik bude nakonec tato akce stát. „Celá rekonstrukce tramvajové trati je v režii Dopravního podniku, úplné vyčíslení částky ale bude možné až po její dokončení,“ uzavřela Eva Dydová. Dopravní podnik předpokládá, že toto místo by po rekonstrukci mělo na několik dalších let pokračovat v intenzivním provozu bez dalších dlouhodobých uzavírek.