Loni přitom sliboval, že práce začnou do dalších voleb. A kvůli nutným škrtům v rozpočtu města naznačil, že hodlá najít v hospodaření dopravního podniku úspory, a to i za cenu rušení linek. Podnik bude rozhodnutí města respektovat.

„Dnes říkám, že výstavba metra D je ve fázi snů a musí se zastavit,“ uvedl Svoboda.

„Projekt je připraven. Pokud ale město rozhodne, že jej zastaví, budeme to respektovat,“ řekla mluvčí podniku Ilona Vysoudilová.

Na řešení nejpalčivějšího problému se už s ředitelem dopravního podniku Martinem Dvořákem dohodl: splatnost miliardových pohledávek společnosti se prodlouží a zkoumá se, zda se dají oddálit splátky za nové tramvaje. Podle primátora má dopravce v plánu do roku 2020 zaplatit za tramvaje, autobusy a vlaky metra celkem přes 40 miliard korun. Přitom na vozovou techniku za téměř 30 miliard jsou už sepsány smlouvy, u tramvají nevypověditelné.

Primátorovi vadí i výdaje na přípravné práce. „Deseti nebo stamiliony, které jsou dávány na přípravné práce, jsou nesmyslem. Jestli se metro D začne stavět někdy v roce 2020, tak bude úplně jiná problematika, možná budou úplně jiné technologie,“ řekl. Obnova tramvajových tratí a stavba tras A a D mají stát do roku 2020 asi 104 miliard Kč. Detailní studie linky D představil v roce 2002 Metroprojekt. Projektuje ji i dnes, před rokem na to získal zakázku v ceně 489 milionů korun.

Rozhoduje se o lince A

Teď se na radnici rozhoduje o financování prodloužení linky A, na což nejsou peníze, a proto město zvažuje několikamiliardový úvěr. „Metro A se bude muset pravděpodobně dostavět, jen by podle mě stačilo skončit prozatím na Veleslavíně,“ tvrdí náměstek primátora Tomáš Hudeček, šéf zastupitelů TOP 09 a expert strany na problematiku dopravního podniku. Primátorův postoj k trase D podporuje. „I my otevřeně říkáme, že metro D nebude. Jsme si přitom vědomi toho, že za tři roky budeme muset řešit opravu Nuselského mostu a budeme moct počítat jen s autobusy,“ uvedl.

Koalice s podobně smýšlející TOP 09 teď Svobodovi umožní prosazovat výrazné škrty, což s ČSSD nešlo. „Můžeme bez emocí a bez politických podtextů začít hovořit o tom, jestli se ve sféře dopravního podniku hospodaří dobře. Zda tam nejsou nějaké prostředky utrácené zbytečně, zda tam nejsou třeba tratě, které se navzájem překrývají, a podobně,“ tvrdí nyní Svoboda.

Dění kolem dopravního podniku kýve židlí jeho ředitele Martina Dvořáka. „Ředitele odvolává dozorčí rada a v té je třetina členů za ODS, třetina za ČSSD a třetina reprezentuje odbory,“ říká opatrně primátor. Nové vedení města však podle informací HN plánuje převolení rady městské firmy.

Trasa D by měla měřit asi 10,6 kilometru a vedla by z náměstí Míru přes Pankrác do stanice Depo Písnice. Metro D by mělo obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit by mělo lince C i zatíženým silnicím a bylo by dopravní alternativou k Nuselskému mostu, který bude potřeba v budoucnu rekonstruovat. Praha dosud nerozhodla o tom, jak by stavbu financovala.

Stavba prodloužení trasy A ze stanice Dejvická začala v lednu 2010. Do roku 2014 mají přibýt stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Nový úsek má měřit přes šest kilometrů a bude stát asi 18,7 miliardy korun v cenách roku 2008, část peněz by Praha měla získat z EU.