VYBERTE SI REGION

Tramvaje by v budoucnu mohly na Pankráci jezdit přes magistrálu

Praha - Institut plánování a rozvoje (IPR) v Praze představil návrh koncepční studie, která navrhuje rekonstrukci náměstí Hrdinů a přilehlých lokalit. Náměstí, kde se nachází stanice metra Pražského povstání a kde sídlí například Vrchní soud, by se mělo v budoucnu více otevřít chodcům, pro které je momentálně poměrně nekomfortní.

14.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Foto: Archiv VLP

Velkou úpravou by měla projít také Táborská vedoucí z náměstí do Nuslí a několik dalších ulic.

Navržená studie vznikala řadu měsíců na základě jednání mezi městskou částí, dopravním podnikem, který bude v Táborské rekonstruovat tramvajovou trať, magistrátem, veřejností a dalšími organizacemi. Celý proces řídil IPR jako jednu část svého programu koncepčních studií, které kromě této lokality řeší i například Vinohradskou třídu nebo pražská nábřeží.

Tento proces podle IPR umožňuje jednak zapojit více investorů a sladit jejich zájmy a postup, jednak nabízí možnost zapojení místních lidí. Ti měli možnost upozornit na problémy, které podle nich lokalita má.

„Na podzim probíhala participace veřejnosti formou setkání a vycházek. Sbírali jsme i podněty institucí, které sídlí na náměstí Hrdinů, a dalších organizací. V průběhu zpracování konceptu jsme ho průběžně prezentovali a zapracovávali připomínky," vysvětlil jeden z autorů studie Jakub Hendrych.

Občané se mohou vyjádřit ke studii

Revitalizace a rekonstrukce bude podle studie rozdělena do několika etap. Ke studii se nyní ještě mohou vyjadřovat občané, po jejím dokončení ji musí schválit magistrát a poté bude možné začít s přípravami projektu první etapy, která by měla začít v roce 2018. Půjde o rekonstrukci Táborské ulice, kde sídlí radnice čtvrté městské části.

Z dopravní tepny by se měla změnit na široký a pro chodce přívětivý bulvár. Na dvou a půl kilometrovém úseku podle plánů IPR přibude 410 stromů, 23 přechodů, tři nové tramvajové zastávky, rozšíří se chodníky a vznikne více prostoru pro předzahrádky.

Magistrát podle náměstka primátorky Petra Dolínka podobné snahy podporuje a oceňuje. „Koncepčnost je pro nás důležitá nejenom z toho důvodu, že to vypadá dobře a dává to prostor k zapojení občanů do rozhodování, ale i z investorských a finančních důvodů," uvedl Dolínek.

Při přípravě podobných koncepčních studií má město možnost koordinovat investice efektivněji a nemusí se na místo vracet každých pár let, protože do přípravy se zapojují všechny subjekty, které mají na dané lokalitě zájem.

Snížení hluku a zrušení podjezdu

To je v případě Táborské zejména městská část a dopravní podnik, z jehož popudu celý projekt vznikl. V Táborské je totiž nutné modernizovat tramvajovou trať. Součástí její rekonstrukce budou i protihluková opatření.

„Po měřeních na ulici Evropská, Plzeňská a Střešovická můžu říci, že se podařilo novou technologií položení kolejí snížit hluk tramvají o šest, respektive devět decibelů, podle toho, jestli se jedná o denní nebo noční provoz," vysvětlil Dolínek s tím, že podobná technologie bude využita i v poměrně hustě obydlené Táborské.

V dalších etapách počítá studie s rekonstrukcí ulice Na Pankráci, která by měla v roce 2019 projít podobnými úpravami jako Táborská. Následovat bude etapa třetí řešící ulice Na Veselí a Soudní. Tam architekti z IPR navrhují doplnit stromořadí a podélné parkování, čímž bude v celé délce obnovena příjemná městská ulice.

Další novinkou bude přímé napojení zajíždějících tramvají z Táborské ulice do vozovny, čímž se vyhnou rezidenční zástavbě, což přispěje ke snížení hluku, na který si místní dlouhodobě stěžují.

Návrh na zrušení podjezdu z náměstí

Největším oříškem bude čtvrtá etapa, kterou by IPR rád realizoval v roce 2021. Na náměstí Hrdinů má vzniknout centrální zastávka pro hromadnou dopravu; v současnosti dělí tramvajovou zastávku a zastávky autobusu několik set metrů, což komplikuje přestupy. Zjednodušit chodcům život by měla i úprava semaforů a přechodů.

Nakonec by IPR rád prosadil asi nejproblematičtější návrh zrušení podjezdu z náměstí směrem do Táborské, kde nyní tramvaje podjíždí magistrálu. V budoucnu by měly být všechny komunikace v jedné úrovni, tramvaje by tak přejížděly magistrálu, stejně jako chodci a cyklisté, pro které by vznikl přechod. Fungovalo by to podobně, jako v současnosti poblíž náměstí I. P. Pavlova.

„Je to mrtvé a zaprášené místo. Celý prostor je neprůchozí nejen jako veřejný prostor, ale i z hlediska dopravy," komentoval současný stav kolem podjezdu starosta čtyřky Petr Štěpánek s tím, že cílem je celou oblast řešit tak, aby vyhovovala chodcům, tramvajím, místním obyvatelům, chodcům i cyklistům.

Stav kolem magistrály je podle něj dlouhodobě neúnosný. „Jsme vlastně jediné město v Evropě, které má Berlínskou zeď, máme tu betonovou bariéru od Nuselského mostu až po Hvězdovu ulice. Od této a následující studie, která se zabývá prostorem severojižní magistrály od Spořilova po Holešovičky, si slibujeme, že konečně tenhle stav napraví," vysvětlil.

Projekt tak v budoucnu bude nutné sladit se studií takzvané humanizace magistrály, kterou IPR spolu s městskými částmi připravuje.

HarmonogramPrvní etapa (2018): úprava ulice Táborská spojená s opravou tramvajové tratě.

Druhá etapa (2019): úprava ulice na Pankráci.

Třetí etapa (2020): úprava ulic Na Veselí a Soudní, na jejich křižovatce by měl vzniknout větší veřejný prostor.

Čtvrtá etapa (2021): úprava náměstí Hrdinů včetně zrušení podjezdu pod magistrálou do Táborské ulice.

Čtěte také: Zastávka Karlovy lázně bude možná v obou směrech

Autor: Petr Schreib

14.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Média spekulují, že ve funkci skončí hradní protokolář Forejt

Praha - Od pátečního večera se množí spekulace, že ve své funkci skončí ředitel hradního protokolu Jindřich Forejt. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček nechce zprávy, které jsou založeny jen na anonymních zdrojích, komentovat. Na twitteru uvedl, že personální změny komentuje až v okamžiku, kdy jsou.

Levné bydlení: Praha hledá místo

Praha /INFOGRAFIKA/ - Město má nedostatek bytů pro učitele, policisty, mladé lidi a bezdomovce. Na výstavbu levného bydlení půjdou až čtyři miliardy korun. Díky tomu by mohla klesnout cena bytů v Praze.

Ve věku 104 let zemřela meziválečná tanečnice Markéta Kyliánová

Praha - Ve věku 104 let zemřela v pátek meziválečná tanečnice Markéta Kyliánová, jež vystupovala pod uměleckým pseudonymem Rita Rita. Úmrtí matky tanečníka a světoznámého baletního choreografa Jiřího Kyliána v neděli potvrdil starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies