VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha čeká na úplně novou tramvaj

PRAHA - Dopravní podnik už zaplatil výrobci zálohu 585 milionů korun, ačkoliv prototyp teprve vzniká.

14.9.2007 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Eva Kořínková

Dlouho očekávaná nízkopodlažní tramvaj 15 T pro Prahu, kterou vyvíjí plzeňská Škoda, by už brzy měla odkrýt svoji tvář. Výrobce chce první prototyp poslat na zkušební kolej tento podzim a brzy poté vůz představit veřejnosti. Alespoň částečně se tak odkryjí tajnosti kolem jedné z největších zakázek poslední doby, kdy lidé stále netuší, za co zaplatí město během následujících deseti let 17 miliard korun.

Praha: laboratoř nových typů

Nejnovějšími tramvajemi v Praze jsou v současné době nízkopodlažní 14 T, takzvané Porsche. Zatím jich jezdí 12, do dvou let jich dopravní podnik (DP) chce mít šedesát. Hned poté začne od plzeňského výrobce Škoda Holding odebírat úplně nový typ 15 T. Do deseti let koupí celkem 250 vozů za 17 miliard. Ačkoliv už při podpisu smlouvy zaplatil veřejný dopravce za jednu z největších zakázek poslední doby zálohu téměř 585 milionů korun, Pražané stále netuší, jak bude tramvaj, formující tvář města na desetiletí, vlastně vypadat. „Jedná se z poloviny o novátorské a tudíž nevyzkoušené řešení, které nemá ve světě obdoby. Z pražských ulic se stane zkušební laboratoř,“ je přesvědčen odborník DP, který si ale nepřeje zveřejnit své jméno.

Design tvoří známý architekt

Výrobce tramvaje má však pro mlčení vysvětlení. „Vyvíjíme pro Prahu naprosto nové vozidlo, jehož detaily jsou předmětem patentového řízení. Ještě může docházet ke drobným změnám podoby. Až si budeme jisti, že můžeme představit skutečnou tvář tramvají, učiníme tak,“ sdělila Radka Pistoriusová ze Škody Holding. To by mělo být během nastávajícího podzimu nebo zimy. Jedinou dostupnou informací ohledně designu utajovaného vozu je to, že jeho autorem bude známý architekt Patrik Kotas, který je v Praze autorem několika dopravních staveb a chystá se na rekonstrukci Fantovy kavárny na Hlavním nádraží. „Koncepce designu vozidel a interiéru je již hotová, podrobnosti ale sdělit zatím nemůžu,“ řekl Kotas. Tramvaj 15 podle něj bude mít s ostatními jeho výtvory jeden společný rys.

„Bude lehce zapamatovatelná,“ prozradil Kotas. Nízkopodlažní tramvaj podle návrhu tohoto známého architekta přitom mohla jezdit po Praze už od poloviny devadesátých let. Navrhl totiž design typu RT6N1. Ten se však kvůli špatnému technickému řešení výrobce a velké poruchovosti nikdy nepodařilo uvést do provozu. Dnes se na čtyři ve své době velmi moderní tramvaje práší v pankrácké vozovně a dopravce uvažuje po několika neúspěšných oživovacích pokusech, že se jich zbaví.

Magistrát: vzhled je v naší režii

Právě neúspěch s první nízkopodlažní tramvají je důvodem skepse některých lidí z dopravního podniku. „Všude ve světě se dělá výběrové řízení, kdy výrobce musí předem ukázat, co bude dělat a jak to bude vypadat. Praze hrozí, že ulicemi se budou prohánět tramvaje, jejichž vzhled bude plně v režii někoho jiného,“ tvrdí nejmenovaný odborník. Předseda představenstva DP a radní pro dopravu Radovan Šteiner tato tvrzení odmítá. „V žádném případě nikdo nemůže hovořit o tom, že by dodavatel rozhodoval, co bude jezdit pražskými ulicemi.

Otázka konkrétního designu vozidla je něco jiného, tam samozřejmě každý výrobce kdekoli na světě volí svého dodavatele designu a zákazník může volit například barevné řešení,“ řekl. Také představitelé DP odmítají, že by neovlivňovali vzhled vyvíjených tramvají. „V zadávací dokumentaci pro veřejnou soutěž byly podrobně specifikovány technické a užitné vlastnosti, ale do značné míry v ní byl předurčen i design a uspořádání vozu,“ vysvětlil Ondřej Pečený z DP.

V Praze jezdí čtyři typy tramvají

Celkem vlastní dopravní podnik (DP) přes devět set vozů tramvají, přičemž některé typy existují v několika různých verzích. Velmi rozšířeným vozem, který jezdil po Praze už na konci šedesátých let, je T3(dole). Dnes Pražanům stále slouží kolem 250 vozů a dopravce tuto legendární tramvaj zkouší předělávat na nízkopodlažní. Zatím tak upravil dvě, do konce letoška má přibýt dalších deset.

Už od poloviny osmdesátých let vozí cestující vůz KT8D5 (dole). Dnes jich má pražský dopravní podnik téměř 47 a postupně je upravuje tak, aby byly alespoň částečně nízkopodlažní. Ročně se takto mění pět vozů.

Velmi rozšířeným typem tramvaje je v pražských ulicích T6A5 (dole), který jezdí po metropoli od roku 1995 a od té doby se na těchto vozech objevují různé technické inovace. Dnes jich vlastní DP přibližně 150.

Zatím nejnovějším typem je nízkopodlažní 14 T (dole). Nyní má Praha 12 těchto tramvají, do tří let jich zde bude jezdit 60.

Foto: www.prazsketramvaje.cz.

14.9.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Indický film vznikal v Praze
DOTYK.CZ

Praha různýma očima - jako dějiště bollywoodského snímku i v díle ruského poety

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) příští týden absolvuje další dvě bilanční schůzky s ministry, při kterých v závěru volebního období rekapituluje splněné a nesplněné části vládního programového prohlášení. V pondělí bude jednat s ministrem pro lidská práva a legislativu Janem Chvojkou (ČSSD), v úterý s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (za ANO). Sdělil to dnes tiskový odbor Úřadu vlády.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení