VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tisíce řidičů ignorují pruhy určené autobusům

Praha - Hrozba pokuty snad vychová řidiče, doufá vedení Prahy. Do pruhů určených hlavně pro autobusy hromadné dopravy nepovoleně jezdí tisíce vozidel. Hlavní město chce proto navrhnout změnu zákona, aby bezohledné řidiče mohla pokutovat městská policie.

14.1.2017
SDÍLEJ:

Jízdní pruh pro autobusy MHDFoto: DENÍK/ Vít Šimánek

Ti, co jezdí v MHD, mohou cestovat Prahou rychleji, díky vyhrazeným pruhům. Pokud je tedy nezatarasí auta s jedním pasažérem. „Celkem 70 procent vozidel, která jedou preferenčními pruhy určenými mimo jiné pro autobusy, v něm nemají co dělat," řekl v pátek náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Vychází z analýzy, kterou vypracovala Technická správa komunikací. Ta sledovala pět pracovních dnů 54 preferenčních pruhů ve 20 lokalitách. Vždy v ranní a odpolední špičce. Celkem za měřené období jelo jízdním pruhem 114 728 vozidel, 84 002 z nich jelo bez povolení.

V Praze je 129 jízdních pruhů 

„Situace je alarmující," zhodnotil Dolínek. Nejméně řidiči respektují zmíněné pruhy v ulicích Duškova, Evropská, Českobrodská, Plzeňská, kde celkový počet nepovolených vozů v preferenčním pruhu přesahoval tisíce průjezdů za den.

Celkem je v hlavním městě 129 jízdních pruhů, které jsou určeny pro autobusy, žlutá taxi vezoucí zákazníka, auta integrovaného záchranného systému a pohotovostní vozidla, která řeší havárie plynu či vody. Do pruhů mohou i cyklisté, ale příliš toho podle závěrů analýzy nevyužívají.

Strážníci se vrátí do minulosti 

„Město nechce pokutovat řidiče za to, že jezdí, ale když máme nastavena pravidla, chceme, aby je respektovali. Někteří se nesmí spoléhat na to, že ti hloupí si to odstojí a oni je objedou," uvedl Dolínek s tím, že by místa s preferenčními pruhy měli častěji kontrolovat strážníci.

To je ale problém. Jediný, kdo může vozy s neukázněnými řidiči zastavit a pokutovat, je státní policie. „Městská policie v současnosti takové oprávnění nemá, přišla o něj v červnu roku 2011," řekl pražský radní pro bezpečnost Libor Hadrava. Nynější situace podle radního způsobuje zbytečně velké množství úkonů, které musí strážníci udělat, než předají případ do správního řízení.

Praha proto chce využít možnosti, že může, stejně jako další tuzemské kraje, předložit návrh na změnu zákona. Ten by mohl být hotový do dvou měsíců. Pokud by změna prošla, mohli by práci dopravní policie dělat pražští strážníci.

Vymezených cest přibude 

„Nechci, aby policie ztrácela čas v preferenčních pruzích, ale nastavit zákon tak, aby to mohla dělat městská policie, která na to má zázemí a prostředky," doplnil náměstek pro dopravu.

Město už má i vytipovaná místa u preferenčních pruhů, kde by mohli strážníci v dopravní špičce odchytávat vozidla, která nemají v cestě pro hromadnou dopravu co pohledávat.

Město potřebu pruhů vyhodnocuje 

Pruhy pro autobusy by měly v Praze přibývat. Už nyní se počítá s jejich vytvořením kupříkladu v ulicích Svatovítská, Průmyslová, Chlumecká či U Plynárny. Zároveň některé zase mizí.

„Pruhy vznikají kvůli urychlení veřejné dopravy. Jejich potřebu vyhodnocujeme. Třeba na Hradčanské se ukázalo, že už nejsou potřeba, a proto jsme je zrušili," sdělil Dolínek. Celkem je v metropoli 27 kilometrů preferenčních pruhů pro veřejnou dopravu.

Čtěte také: Denně PID využije asi 180 tisíc lidí, oslavy vzniku budou na podzim

Autor: Benedikt Lederer

14.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Milada Horáková s prezidentem Benešem na snímku z roku 1947
5

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Záchranáři nově sídlí v Radotíně. Na řadě jsou Ruzyně a Strašnice
3

Záchranáři nově sídlí v Radotíně. Na řadě jsou Ruzyně a Strašnice

DOTYK.CZ

Prima vyhodila vedoucího vydání Diváckých zpráv neprávem, rozhodl soud

Obvodní soud pro Prahu 8 rozhodl po třech letech ve sporu mezi televizí Prima a vedoucím vydání jejích Diváckých zpráv Jiřím Fröhlichem. Ten se soudil o neplatnost okamžitého zrušení svého pracovního poměru. Soudkyně obvodního soudu dala Fröhlichovi za pravdu. Rozsudek zatím nenabyl platnost, obě strany se mohou odvolat.

Praha změní plány, aby mohla dostat vlaky pod zem

Praha - Hlavní město musí změnit územně plánovací dokumentaci, aby v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem bylo možno zahloubit budoucí novou podobu železnice do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla Praha (a vyhovět tak zásadnímu požadavku Prahy 6).

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Jejich plody jsou větší než jejich příbuzných odrůd z lesa, na keřích rostou v celých trsech, takže úroda je mnohem snazší a rychlejší, a jejich chuť si s těmi lesními v ničem nezadá. Řeč je o kanadských borůvkách, které si v pohodlí můžete vypěstovat na zahradě nebo i doma na balkoně a jejich sladké bobule budete mít na dosah ruky.

Na návštěvu Česka přijede rakouský prezident Van der Bellen

Praha - Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta dnes přijede Alexander Van der Bellen. Do Prahy přicestuje z Vídně netradičně vlakem.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies