VYBERTE SI REGION

Tisíce řidičů ignorují pruhy určené autobusům

Praha - Hrozba pokuty snad vychová řidiče, doufá vedení Prahy. Do pruhů určených hlavně pro autobusy hromadné dopravy nepovoleně jezdí tisíce vozidel. Hlavní město chce proto navrhnout změnu zákona, aby bezohledné řidiče mohla pokutovat městská policie.

14.1.2017
SDÍLEJ:

Jízdní pruh pro autobusy MHDFoto: DENÍK/ Vít Šimánek

Ti, co jezdí v MHD, mohou cestovat Prahou rychleji, díky vyhrazeným pruhům. Pokud je tedy nezatarasí auta s jedním pasažérem. „Celkem 70 procent vozidel, která jedou preferenčními pruhy určenými mimo jiné pro autobusy, v něm nemají co dělat," řekl v pátek náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Vychází z analýzy, kterou vypracovala Technická správa komunikací. Ta sledovala pět pracovních dnů 54 preferenčních pruhů ve 20 lokalitách. Vždy v ranní a odpolední špičce. Celkem za měřené období jelo jízdním pruhem 114 728 vozidel, 84 002 z nich jelo bez povolení.

V Praze je 129 jízdních pruhů 

„Situace je alarmující," zhodnotil Dolínek. Nejméně řidiči respektují zmíněné pruhy v ulicích Duškova, Evropská, Českobrodská, Plzeňská, kde celkový počet nepovolených vozů v preferenčním pruhu přesahoval tisíce průjezdů za den.

Celkem je v hlavním městě 129 jízdních pruhů, které jsou určeny pro autobusy, žlutá taxi vezoucí zákazníka, auta integrovaného záchranného systému a pohotovostní vozidla, která řeší havárie plynu či vody. Do pruhů mohou i cyklisté, ale příliš toho podle závěrů analýzy nevyužívají.

Strážníci se vrátí do minulosti 

„Město nechce pokutovat řidiče za to, že jezdí, ale když máme nastavena pravidla, chceme, aby je respektovali. Někteří se nesmí spoléhat na to, že ti hloupí si to odstojí a oni je objedou," uvedl Dolínek s tím, že by místa s preferenčními pruhy měli častěji kontrolovat strážníci.

To je ale problém. Jediný, kdo může vozy s neukázněnými řidiči zastavit a pokutovat, je státní policie. „Městská policie v současnosti takové oprávnění nemá, přišla o něj v červnu roku 2011," řekl pražský radní pro bezpečnost Libor Hadrava. Nynější situace podle radního způsobuje zbytečně velké množství úkonů, které musí strážníci udělat, než předají případ do správního řízení.

Praha proto chce využít možnosti, že může, stejně jako další tuzemské kraje, předložit návrh na změnu zákona. Ten by mohl být hotový do dvou měsíců. Pokud by změna prošla, mohli by práci dopravní policie dělat pražští strážníci.

Vymezených cest přibude 

„Nechci, aby policie ztrácela čas v preferenčních pruzích, ale nastavit zákon tak, aby to mohla dělat městská policie, která na to má zázemí a prostředky," doplnil náměstek pro dopravu.

Město už má i vytipovaná místa u preferenčních pruhů, kde by mohli strážníci v dopravní špičce odchytávat vozidla, která nemají v cestě pro hromadnou dopravu co pohledávat.

Město potřebu pruhů vyhodnocuje 

Pruhy pro autobusy by měly v Praze přibývat. Už nyní se počítá s jejich vytvořením kupříkladu v ulicích Svatovítská, Průmyslová, Chlumecká či U Plynárny. Zároveň některé zase mizí.

„Pruhy vznikají kvůli urychlení veřejné dopravy. Jejich potřebu vyhodnocujeme. Třeba na Hradčanské se ukázalo, že už nejsou potřeba, a proto jsme je zrušili," sdělil Dolínek. Celkem je v metropoli 27 kilometrů preferenčních pruhů pro veřejnou dopravu.

Čtěte také: Denně PID využije asi 180 tisíc lidí, oslavy vzniku budou na podzim

Autor: Benedikt Lederer

14.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1

Lékař použil data pacientů pro senátní kampaň. Hrozí mu postih

Radmila Kleslová.

Případ odměn pro Kleslovou trestným činem nezavání

Před 140 lety se narodila první žena, která promovala v Karolinu

Praha - Zooložka Marie Zdenka Baborová, která se narodila před 140 lety, 17. ledna 1877, byla první ženou, které byl v červnu 1901 udělen doktorát filozofie na Karlo-Ferdinandově univerzitě (dnešní UK) v Praze. Bylo jí 24 let.

Jak být v práci 40 hodin týdně a nezbláznit se

Pracujete často deset hodin denně a přesto stále nestíháte? Pak si potřebujete lépe naplánovat pracovní den a využívat čas efektivněji. Za 40 hodin týdně byste měli pohodlně zvládnout náplň práce, pokud ji děláte správně. Jak na to, radí experti na efektivitu práce.

Před 50 lety zemřela spisovatelka Marie Majerová

Praha -  Po léta byla režimem prezentována jako neochvějně socialistická spisovatelka, což zejména po válce také byla. Marie Majerová, která zemřela před 50 lety, 16. ledna 1967, v nedožitých 85 letech, působila též jako novinářka bojující za práva žen, ale proslula i jako femme fatale avantgardních umělců. V mládí byla jejím krédem svoboda a volná láska, pak uvěřila v komunismus. Jako zotročující síly viděla kapitalistický systém i nerovnost pohlaví.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies