VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Technický pokrok zhatila náhlá bouřka

Praha – Měla to být obrovská show, zřejmě se však veliké naděje přetavily jen do nesmírného zklamání a roztrpčenosti. O tom ovšem učebnice dějepisu nehovoří. Od velkolepé události uplynulo rovných 200 let.

1.6.2017
SDÍLEJ:

PRÁCI Josefa Božka připomnělo před dvěma roky Národní technické muzeum představením repliky jeho parovozu ze soukromé sbírky. Ve stálé expozici je k vidění jeho model.Foto: Archiv Národního technického muzea

Právě 1. června 1817 předvedl mechanik stavovského polytechnického ústavu Josef Božek žasnoucím Pražanům parní divy. Nejen dýmající parovůz, pohybující se vlastní silou bez spřežení (stroj, který vyráběl na dluh, ostatně ukazoval ve Stromovce už 24. září 1815 a pro velký ohlas představení zopakoval ještě o týden později), ale také plavidlo s parním pohonem. Skutečnou loď; pronajatou nákladní lodici doplněnou parním motorem. Nikoli pramici s parním strojem, kterou již předtím Božek ukazoval na rybníčku ve Valdštejnské zahradě coby funkční plovoucí model.

Roztrpčený mechanik rozbil svůj výtvor 

Vypadalo to na velký úspěch – ale dopadlo to bledě. Možná je to jen historický drb – další Božkova kariéra by ovšem napovídala tomu, že na každém šprochu pravdy trochu. Prý se tehdy strhla bouřka s průtrží mračen, čehož kdosi využil a ukradl peníze vybrané na vstupném. A to měl být konec Božkových snah uvést páru ve známost a pracovat na zdokonalení jejího využití v dopravě.

Traduje se, že roztrpčený mechanik svůj výtvor rozbil – a k pokusům se samohyby poháněnými párou se už nevrátil. I Pražská paroplavební společnost, která se hlásí k tradici již od roku 1865, připomíná, že na praktické využití parníků Božkovy průkopnické činy neměly přímý vliv. Paroplavba se v Čechách začala rozvíjet až o dvě desetiletí později. Sám Božek přenesl svou pozornost k jiné technické novince: zkonstruoval a začal vyrábět vagony pro koněspřežku spojující České Budějovice s hornorakouským Lincem.



Autor: Milan Holakovský

1.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení