Další schůzka byla naplánovaná na začátek listopadu. „O novele předkládané odborem dopravních agend pražského magistrátu již nebude AKT s úředníky dále jednat a v případě jejího ‚protlačení' se obrátí na Ústavní soud," píše se v prohlášení. Zástupcům asociace také vadí, že na vypracování připomínek k návrhu novely měli jen čtyři dny.

„AKT již několikrát upozorňovala, že dotčeným zákonem se řídí provozovatelé po celé České republice, a nelze tedy neustálým zasahováním do tohoto zákona ze strany magistrátu řešit lokální problémy v taxislužbě," uvádí dále asociace. Místo novely, kterou chce Praha především zpřísnit postihy nepoctivých řidičů, navrhuje samostatný zákon.

Návrh novely silničního zákona obsahuje přísnější podmínky na spolehlivost řidiče, nově se do zákona vkládají i povinnosti a odpovědnost zprostředkovatelů dopravy, tedy dispečinků a provozovatelů mobilních aplikací.

Speciální registrační značky pro taxíky

Nově by také mělo být možné zadržet řidiči při kontrole jeho průkaz a umožnit úřadům prodej zadrženého vozidla, pokud řidič neuhradí pokutu. Novela také počítá se speciálními registračními značkami pro taxíky, na čemž se úřad a řidiči shodují. Chtějí tak eliminovat řidiče, kteří jezdí bez koncese. Návrh počítá také s možností po půl roce prodat zabavené auto, jehož majitel neuhradil uloženou pokutu.

Zastupitelstvo by mělo návrh projednaný radou schvalovat na podzim. Poté ji vedení města předloží k projednání do Parlamentu. Poslední větší novelu silničního zákona projednávali poslanci v roce 2013. Tehdy šlo o vládní návrh.

Sporné zkoušky z jazyka a místopisu

Magistrát a taxikáři debatují o podobě připravované novely zákona a vyhlášky týkající se taxislužby. Zástupci taxikářů by měli přijít s návrhy týkající se standardů, tedy mimo jiné toho, jaká budou pravidla pro odění řidičů a označení vozidel. Zkoušky z jazyka a z místopisu, kvůli kterým opakovaně protestovali, podle primátorky zůstávají sporným bodem. Diskusi o zkouškách chce Praha znovu otevřít poté, co s taxikáři dojedná standardy.

Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Podle informací magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů.