Město se chce zřejmě definitivně zbavit, pro něj některých nepohodlných taxikářů. Od 1. ledna je totiž každý řidič taxislužby zřízené na komunikaci ve vlastnictví hlavního města povinen splňovat novou vyhlášku. Ta má poměrně přísné podmínky.

Vozidla taxislužeb, která využívají stanovišť zřizovaných magistrátem, musí mít ode dneška pouze žlutou barvy, povoleno je šest různých odstínů. Auto musí být také vybaveno klimatizací a od jeho první registrace nesmí uplynout více než osm let. Na území hlavního města je 49 městských stanovišť, jež jsou označena nápisem Fair Place. V centru je návštěvníci najdou například na Václavském, Staroměstském a Malostranském náměstí, dále pak na Národní třídě nebo před Hlavním nádražím.

„Podle Provozního řádu je řidič taxislužby nebo provozovatel taxislužby od 1. ledna dále povinen obsluhovat stanoviště taxislužby pouze vozidlem, jehož čistota odpovídá přiměřeně daným povětrnostním podmínkám. Vozidlo musí být uzavřené, minimálně čtyřmístné s nejméně třemi vstupními dveřmi k místu řidiče a cestujících a s vyhrazeným celistvým prostorem pro zavazadla a musí být nižší střední třídy podle mezinárodní klasifikace,“ informovalo oddělení komunikace magistrátu.

Vyhláška platí už dva roky

Vyhláška začala platit už před dvěma lety. Řidiči, kteří měli s provozovatelem městských stanovišť smlouvu už před rokem 2007, ale mohli místa využívat až do posledního dne loňského roku podle původních podmínek.

Dnem 31. prosince však skončila v ní uvedená přechodná ustanovení, která trvala celé 2 roky a měla dát podle magistrátu dostatečný časový prostor provozovatelům taxislužby připravit se na nově stanovené požadavky na vozidla taxislužby.

Absurdní podmínky

Mnoho taxikářů považuje vyhlášku za absurdní. Praha se tak možná dočká další protestní akce, ta poslední se konala na začátku prosince.

„O dalším postupu rozhodneme až na schůzi, jež se koná 14. ledna. Nějaké razantní protestní akce samozřejmě nemohu vyloučit,“ potvrdil Deníku Pavel Jelínek, předseda Odborového sdružení Taxi Praha a zástupce společnosti Euro taxi Praha.

Ten dále sdělil, že už v loňském roce byl ministerstvu vnitra odeslán dopis. „V něm je sdělení, že nová vyhláška přesahuje rámec zákona. Ministerstvo nám to potvrdilo, přesto ale dodalo, že vyhlášku rušit nehodlá,“ řekl dále Pavel Jelínek.

Pro něj a mnoho dalších taxikářů je nový provozní řád absurdní a v podstatě omezuje svobodu podnikání. „Zákazník má přece jednoznačnou možnost volby. Když nebude chtít jet se starým vozem, tak s ním nepojede. Zákazníci se nás občas i ptají, zda-li je v autě klimatizace. Někdy si pak dokonce raději vyberou auto bez klimatizace,“ pokračoval Jelínek.

Magistrát ale zatím nic měnit nehodlá. „Město si trvá na svém a stanovisko měnit nehodlá,“ řekl již dříve mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Taxikářům tak možná nezbude, než změnit barvu svých vozidel a přizpůsobit se i dalším podmínkám. Podle Pavla Jelínka stojí tapeta na vozidlo ve žluté barvě přibližně 14 tisíc korun, ale tapeta není příliš kvalitní a nemá dlouhou životnost. Kvalitní lak pak může vyjít zhruba na 40 až 50 tisíc korun.

Podmínky pro stání taxi na stanovištích magistrátu

Žlutá barva v rozpětí odstínů č. RAL 1003, 1016, 1018, 1021, 1023 a 1026 – na celé ploše vozidla, od doby první registrace vozidla nesmí uplynout více jak 8 let, vybavení funkční klimatizací, řidiči nemají nosit sportovní oblečení, krátké kalhoty a trička s výrazným logem, na stanovišti se nesmí kouřit, parkovat výfukem k chodníku a provádět zde údržbu auta.