Bezplatné připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi signálu aktuálně nabízí ve svém okolí již přes sto přístřešků u zastávek tramvají i autobusů městské hromadné dopravy – a ještě do konce roku se má jejich počet zvýšit na tři stovky. Projektem nazvaným WiPrague však záměry na elektronické vylepšování zastávek nekončí. Uvedl to Tomáš Tenzer, technický ředitel společnosti JCDecaux, která se o přístřešky i další mobiliář stará.

Tramvaj. Ilustrační foto.
Z Evropské ulice se v sobotu nakrátko vytratí tramvaje

Nové digitální panely

Tenzer plánuje další významné inovace, které by veřejnosti měly cestování po metropoli nejen zpříjemnit, ale i usnadnit. Není to sice záměr pro příští měsíce, ale až pro následující roky, již nyní však dostává konkrétní obrysy. JCDecaux počítá s instalací interaktivních digitálních panelů, na kterých by si pasažéři mohli snadno zvolit trasu své cesty – a následně vybrat i nejvhodnější spoj. „Technologie pracuje i s alternativními variantami a nabízí i cestu taxíkem, kdy ihned spočítá cenu jeho jízdy,“ přiblížil Tenzer. S tím, že k dalším alternativám patří i služby bikesharingu – zprostředkování služby nabízející půjčování jízdních kol a elektrokol.

Na hlavním mostu Libeňského soumostí začaly 10. července večer zatěžovací zkoušky, které potrvají do 15. července vždy od 20:00 do 04:30 za úplného uzavření mostu pro dopravu.
Co se stane s Libeňským mostem? To má být jasné za pět měsíců

Připravuje se soutěž

Plány na vylepšení zastávek se aktuálně zaobírá také Ropid – Regionální organizátor Pražské integrované dopravy. Z pověření pražských radních chystá veřejnou soutěž, jejímž cílem je nalezení nového vzhledu pro označníky zastávek městské hromadné dopravy a elektronické odjezdové panely. Jejím cílem je sjednotit postup pro celou metropoli (a rovněž pro zastávky Pražské integrované dopravy za hranicemi hlavního města), aby nebyla montována celá řada různých typů sloupků a dalšího značení sloužícího cestujícím. A mimochodem – všimli jste si, že třeba cedule u zastávek autobusů zobrazují typ vozidel, jaká jezdila tak před 35 lety?

„Nová podoba těchto prvků by měla přinést nejen důstojnou a jednotnou tvář veřejné dopravy, ale také zlepšit informovanost cestujících čekajících na příjezd tramvaje či autobusu,“ připomněl náměstek primátorky a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD). S tím, že nové zastávky by měly být nejen hezčí, ale i „chytřejší“. Současně si Dolínek přeje, aby se díky spolupráci s ostatními městskými organizacemi podařilo dosáhnout toho, že zastávky budou tvořit jednotný celek s dalšími prvky městského mobiliáře.

CRAZY KOMEDIE. Zleva Hana Vagnerová, Vanda Hybnerová, David Prachař a Martin Písařík.
Hamleta na Hradě vystřídá „skutrovský“ Sen noci svatojánské

K vyhlášení by mělo dojít během léta 

Plánované záměry firmy JCDecaux ovšem nyní Ropid nezná. Deníku to řekl mluvčí organizace Filip Drápal. „Budeme ale rádi, když se přihlásí,“ připomněl. Soutěž by podle jeho slov měla být vyhlášena již v blízké budoucnosti. Poté, co ji v březnu radní odsouhlasili, specialisté Ropidu vypracovali znění zadávacích podmínek – a nyní se čeká na definitivní schválení.

„K vyhlášení by mělo dojít během léta,“ řekl Drápal Deníku. S tím, že vše by mělo být hodně podobné designérské soutěži na podobu odpadkových košů, laviček a stojanů na kola pro veřejná prostranství, jejíž první výsledky před pár dny představil Institut plánování a rozvoje. Do října budou lidé moci u Karlova náměstí okouknout a vyzkoušet sady prototypů dodaných finalisty, načež bude vybrán konečný vítěz – a s postupným rozmisťováním nových prvků by se mohlo začít v létě příštího roku.

První výsledky do roka

V případě označníků zastávek a odjezdových tabulí jsou časové horizonty vzdálenější. Veřejné testování prototypů vybraných porotou by mohlo začít za rok – v létě 2018 – a s vyhlášením konečného vítěze se počítá do konce roku 2019. Pak by se mohlo začít s montáží nově vybraných prvků. U nich se má reprezentativní vhled v nadčasovém designu (vhodném pro umístění jak v památkových oblastech, tak v nové zástavbě i v otevřené krajině) pojit s odolností a snadnou údržbou – a také má nabídnout možnosti uplatnění digitálních technologií takzvaných chytrých zastávek. Současně by mělo dojít také na zkvalitňování prostoru v podobě zlepšení průchodnosti či odstranění bariér.

Ke zklidnění dopravní situace u škol mají přispět například i nově vybudované přechody pro chodce.
Křižovatky smrti? Cesty do škol mají být bezpečnější