VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Štítíte se usednout v tramvaji? Pomohou dřevěné sedačky

Praha – Mnoho cestujících pražskou MHD se doslova štítí usednout na polstrované sedačky v tramvajích. Deník to uprostřed minulého týdne zjistil namátkovým dotazováním v dopravní špičce ve spojích 22, 18 a 1.

19.11.2012 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Za odporem k polstrovaným sedačkám stojí ve většině případů špatné zkušenosti. Ať už vlastní, nebo zprostředkované. „Když si nečekaně sednete do něčeho vlhkého, co navíc podivně zapáchá a až doma zjistíte, že máte na kalhotách flek, který lze jen těžko vyprat, pak se příště polstrovaným sedačkám vyhnete obloukem," zhodnotila například Hana Dvořáková ze Střešovic.

Čtěte také: Tato tramvaj brázdí ulice Prahy už 50 let, podívejte se!

Podobně reagovala celá řada dalších cestujících. Jedni se nemohou zbavit špatného pocitu při představě, koho by asi na místě v tramvaji vystřídali a zůstanou raději stát, jiní zatnou zuby, ale po příchodu domů hází vše, co měli ten den na sobě, rovnou do pračky.

„Když si pomyslím, že na sedačce přede mnou seděl bezdomovec, nebo narkoman, pak se mi opravdu udělá zle. Nejhorší je to samozřejmě večer. Raději postojím. Starší lidé to ale musí mít těžší," svěřila pro změnu Deníku Iveta Machová z Bílé Hory. Moje maminka už si na to vypěstovala fóbii a veškeré oblečení musí okamžitě vyprat, což chápu," dodala.

Do šesti let budou dřevěné sedačky v polovině tramvají

Pražský dopravní podnik si je podle svého tiskového oddělení tohoto problému vědom a prý již pracuje na nápravě. Postupně totiž mění problematické polstrované sedačky za mnohem hygieničtější dřevěné. Ty by se nejpozději do šesti let měly objevit v polovině tramvajových souprav, křižujících hlavní město.

V naprostém souladu s výsledky ankety Deníku jsou data, plynoucí z průzkumu pražského dopravního podniku (DPP). Cestující mohli během října na webu DPP odpovídat, co při cestování hromadnou dopravou shledávají za nejdůležitější.

Devadesát procent respondentů přitom odpovědělo, že bezpodmínečně požadují právě čistotu sedaček. Dalších šedesát procent pak chce čisté zadržovací tyče a úchyty.

Průzkum: Lidé raději dřevěné sedačky

Vedoucí sekce DPP Správy vozidel tramvají Milan Slunečko připustil, že udržovat tyče a úchyty v permanentní čistotě je takřka neproveditelné. V případě sedaček je však podle něj možné se posunout k větší spokojenosti cestujících. Průzkum DPP mimo jiné potvrdil, že lehce omyvatelné a o poznání hygieničtější sedačky ze dřeva jsou daleko oblíbenější, nežli ty polstrované.

„Obměna sedaček v MHD přestavuje naši dlouhodobou prioritu. Snažíme se postupně nahrazovat látkové sedačky za dřevěné, které jsou navíc i snadněji udržovatelné. S dodávkou nových tramvají typu 15T ForCity a postupnou modernizací obousměrných tramvají typu KT8N2 bychom mohli dosáhnout v roce 2018 podílu 50:50," uvedl Slunečko. Dřevěné sedačky jsou prý výhodnější i pro samotný DPP. Levnější je nejen jejich údržba, ale nižší je i samotná pořizovací cena, která se podle tiskového oddělení DPP pohybuje kolem 3500 korun za kus. Polstrované sedačky stojí až dvojnásobek. Cena sklolaminátových sedaček, kterými jsou osazeny tramvaje T3 se pohybuje kolem 5000 korun za kus.

Důležitá je také rychlost a přesnost

Průzkumu DPP se v říjnu zúčastnilo více než 2500 cestujících. Čtyři z pěti trvají na přesném dodržování jízdních řádů, šedesát procent bazíruje na rychlosti přepravy. Dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek sdělil, že dodržování jízdních řádů se dlouhodobě pohybuje nad hranicí osmdesáti procent.

„Rychlost se nám stabilně daří zvyšovat zejména díky preferenčním opatřením vozidel MHD oproti automobilové dopravě. A to formou chytrých semaforů pro tramvaje, nebo preferenčními pruhy pro autobusy," doplnil Urbánek.

Pouze dvaačtyřicet procent respondentů by prý uvítalo zavedení internetového připojení Wi-Fi v dopravních prostředcích. Naproti tomu tři čtvrtiny dotázaných by si přálo pokrýt signálem celé pražské metro včetně tunelů mezi stanicemi.

Dotazovaní považují bezpečnost v MHD až za samozřejmou, pouze osmadvacet procent cestujících ji uvedlo jako důležitou. Na druhou stranu čtvrtina cestujících nevěděla o existenci tlačítka umožňujícího nouzové zastavení vlaku. Téměř osmdesát procent cestujících však vítá, že se ve vozech či stanicích metra pohybují strážníci.

ANKETA: Vadí vám polstrované sedačky v tramvajích?

Petra, Praha 6

Já to moc neřeším, ale je fakt, že dřevěné sedačky budou určitě hygieničtější.

Zuzana, Praha 9

Už jsem si několikrát do něčeho nechutného sedla, takže dřevěné sedačky vítám.

Sylva, Praha 6

Polstrované sedačky jsou asi pohodlnější, ale na těch dřevěných vidíte, do čeho sedáte.

Autor: Jakub Krupka

19.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Opravář. Ilustrační foto.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Co je pro někoho stará veteš, jinému poslouží. Zaklínadlo zní: Re-Use

Praha – Pomoci vdechnout nový život starým věcem mají takzvaná Re-Use centra, která umožní nacházet uplatnění pro starší, avšak stále funkční či využitelné předměty. Ty by jinak kvůli své nemodernosti skončily v odpadu. Po vzoru Vídně nebo třeba Budapešti začíná magistrát hledat vhodné prostory pro spuštění pilotního projektu – dobře dostupnou krytou halu. Či více hal: buď pro otevření hlavního Re-Use centra, nebo několika center menších.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení