VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dva dny. Tolik času má krizový štáb na odvrácení stávky

Praha /VIDEO/-Odboráři předali krizovému výboru sedm požadavků, u pěti z nich bude asi problém. Středeční jednání bude klíčové. Když nebudou podmínky splněny, stávka je opět ve hře.

9.11.2009 14
SDÍLEJ:

MÁTE ČAS DO STŘEDY. Tak zní vzkaz odborářů pražskému magistrátu./Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Ani pět hodin trvající tvrdé vyjednávání zatím neodvrátilo hrozbu stávky zaměstnanců dopravního podniku a zastavení MHD v Praze.

Odboráři předložili krizovému štábu magistrátu sedm požadavků. Pokud jim nebude vyhověno do středeční půlnoci, opět bude ve hře zastavení tramvají, autobusů a metra.

Jednání bylo bouřlivé

Napondělní jednání dorazil také primátor Pavel Bém (ODS), který se tak poprvé osobně konfrontoval s odboráři. Jednání bylo zejména na začátku hodně bouřlivé a došlo i na ostrá slova.

„Občas to bylo trochu vzrušenější, ale když se sejde dvacet chlapů u jednoho stolu, dá se to očekávat. Jinak jsem ale s přístupem odborových organizací spokojen,“ okomentoval dění v sídle dopravního podniku ve Vysočanech primátor.

„Atmosféra byla opravdu vzrušená. Podnik je dlouhodobě podfinancován a primátor o tom věděl 1,5 roku a nechal to zajít až sem,“ navázal jeden z předsedů odborové organizace Jiří Obitko.

Sedm požadavků

O tom, zda nakonec k tolik obávané stávce dojde či nikoli, rozhodne zřejmě sedm požadavků odborářů. Ti chtějí například dofinancování ztráty podniku za letošní rok, ukončení snižování počtu zaměstnanců, ukončení činnosti společnosti BNV Consulting a zastavení všech akcí směřujících k outsourcingu, tedy vyvedení některých činností mimo dopravní podnik (DP). Jedním z bodů je také ukončení spolupráce s Radkem Novotným, ředitelem transformace v DP.

Sedm požadavkůodborářů pražského dopravního podniku vůči vedení Prahy

  • Primátor předloží plán dofinancování Prokazatelné ztráty roku 2009 včetně návrhu financování dopravního podniku v příštích letech tak, aby nebylo nutno čerpat kontokorent zvyšující náklady na financování provozu podniku.
  • DPP ukončí činnost společnosti BNV Consulting, která má na starosti organizační audity a outsourcing, tedy vyvedení některých činností mimo podnik.
  • DPP ukončí spolupráci s Radkem Novotným, ředitelem projektu transformace v DPP.
  • DPP ukončí všechny projekty směřující k outsourcingu, privatizaci nebo prodeji, které mají pro chod DPP strategický a zásadní význam.
  • Zastavení všech projektů směřujících k outsourcingu a jejich nové prověření, protože uvažovaná desetiprocentní úspora nákladů pro DPP je nereálná.
  • Ukončení snižování počtu pracovních míst z důvodu nedodržení slibů primátora, který zněl: Úspory vyplývající z transformace DPP budou využity pro zlepšení poskytované služby cestujícím.
  • Nastavení standardu kvality při přepravě cestujících pro všechny dopravce na území hlavního města Prahy provozující MHD.

    Splnění těchto bodů doručit písemnou formou do 11. listopadu 2009 do 24:00 všem členům stávkového výboru.

    Zdroj: Odborové organizace DPP

  • U dvou ze sedmi bodů dojde zřejmě k dohodě. U zbylých pěti bude chtít město a dopravní podnik najít kompromis. „Nevidím problém v dofinancování, pokud budou městu předložena konkrétní čísla a souhlasím také s posledním bodem, který má nastavit standard kvality při přepravě cestujících pro všechny dopravce,“ souhlasil Bém s tím, že další požadavky jsou věcí jednání managementu dopravního podniku.

    Propouštění zrušit nechtějí

    Ve středu v poledne se má opět sejít krizový štáb a o požadavcích znovu jednat s odboráři. U zmíněných dvou bodů už zřejmě nebude problém. „Věřím, že u dalších pěti bodů najdeme společně kompromis, protože právě o tom to nyní je,“ řekl generální ředitel DP a člen krizového štábu Martin Dvořák.

    Odboráři ale například při propouštění nebudou chtít o kompromisu vůbec slyšet.

    900 milionů už v úterý

    Radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) pak po skončení jednání potvrdil, že už v úterýbude mít rada města na programu schválení 900 milionů korun pro DP, ty bude muset poté ještě schválit zastupitelstvo.

    „Rozhodně se nejedná o žádnou zálohu, která by znamenala zadlužení na příští rok. Jsou to v podstatě peníze, které nám patří,“ vysvětlil Dvořák s tím, že využity budou na priority DP. „To znamená hlavně mzdy zaměstnanců. Ale třeba i na uhrazení části nezaplacených faktur Škody Transportation,“ potvrdil Deníku ředitel.

    „Společnost Deloitte také do středy provede a předloží audit vyúčtování takzvané prokazatelné ztráty za první tři čtvrtletí roku 2009,“ sdělil radní Šteiner. Poté by mohlo být možné uhradit celou prokazatelnou ztrátu, kterou DP vyčíslil na 1,9 miliardy korun.

    Stávka je stále připravena

    O termínu případné stávky sevpondělínikdo nechtěl bavit. Jisté je, že stále visí ve vzduchu.

    „Máme i nadále vše připraveno. Dnes nebylo vyhověno ani jednomu ze sedmi požadavků. Štáb má čas do středeční půlnoci, pokud nebudou požadavky splněny, pak se můžeme bavit dále. V současné době máme také podporu Českomoravské komory odborových svazů a podpořily nás také odbory v Olomouci, které vyhlásily stávkovou pohotovost,“ konstatoval Obitko.

    Na stávku se připravuje i DP, který už má v ruce nejrůznější krizové scénáře, jak stávku vyřešit. Pokud by mělo nakonec ke stávce dojít, bude vyhlášena 72 hodin předem. Nejdříve by tedy přicházela v úvahu o víkendu.

    Odboráři dopravního podniku požádali okolní dopravce o solidaritu s tím, aby nevypravovali náhradní autobusy, pokud se stávka opravdu uskuteční. Na jejich podporu vstoupili v pondělí do stávkové pohotovosti odboráři olomouckého dopravního podniku.

    Autor: Lukáš Marek

    9.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 14
    SDÍLEJ:

    DOPORUČENÉ ČLÁNKY

    Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
    17

    Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

    Tipy Deníku

    Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

    AUTOMIX.CZ

    GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

    Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

    O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

    Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

    Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

    Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

    Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

    Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

    Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
    Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
    Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
    VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
    Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení