VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Starostové požadují změnit trasu okruhu okruhu

Praha /AKTUALIZOVÁNO/ – Starostové jedenácti obcí na hranicích Prahy požadují vybudování „rozumného“ silničního okruhu kolem Prahy.

2.2.2012
SDÍLEJ:

Pražský okruhFoto: Deník/Vít Šimánek

V petici zveřejněné z jejich popudu a za podpory občanských sdružení a iniciativy Auto*Mat se mimo jiné volá po dostavbě okruhu, který by „odváděl z metropole tranzitní dopravu a napojil na dopravní síť obce a města ve Středočeském kraji. Starostové a sdružení zároveň navrhují novou „regionální trasu“ okruhu.

„Pražský magistrát dlouhodobě prosazuje tzv. jižní variantu okruhu přes Suchdol, která je však právně neprůchodná. Vede přes obydlené čtvrti, zdevastovala by chráněná přírodní území a nesouhlasí s ní velká část veřejnosti. Nová regionální trasa představuje možný kompromis,“ vysvětlil při jejím představení Vratislav Filler, mluvčí iniciativy Auto*Mat.

50 let starý projekt

Petice, která je od včerejška předkládána k podpisu občanům Prahy a Středočeského kraje, připomíná, že dosavadní vedení okruhu bylo navrženo před 50 lety.

„Zatímco tehdy vedl skutečně za městem, dnes by přivedl kamiony do hustě obydlených míst Prahy,“ uvedla Petra Šubrtová, členka zastupitelstva z Běchovic.

Starostové dotčených obcí odmítají také tvrzení některých politiků, že problém jedněch (například Spořilova), lze řešit jen na úkor druhých (například Běchovic).

Kromě obydlených čtvrtí by okruh ve stávající trase zasáhl i tři pražské přírodní parky: Říčanku, Klánovice-Čihadla a Draháň-Troju. Dotčen by byl i kaňon Vltavy

U Sedlce, kde jde o oblast Natura 2000, počítá stávající návrh trasy okruhu s dvoupatrovým mostem vysokým 90 metrů, navíc s podvěšenou lávkou pro pěší.

Okruh ohleduplný a bezpečný

Autoři petice požadují vybudování okruhu, který bude ohleduplný vůči obyvatelům i přírodě a zároveň bezpečný pro motoristy.

To kromě jiného znamená, že se na něm nebude mísit doprava tranzitní a městská, včetně MHD, že nebude mít úzká hrdla a nebezpečné průpletové úseky a že bude splňovat předpisy pro evropskou dálniční síť a bude proto podpořen dotacemi z EU.

Návrh takové trasy okruhu včera autoři petice podpořili. Jeho autorem je autorizovaný inženýr Milan Strnad, který má za sebou mnohaleté zkušenosti z projektování dálnic u nás i v zahraničí. Nová trasa by byla asi o 15 kilometrů delší než dosavadní, ale vzhledem k jednodušší výstavbě v rovinatější krajině by vyšla levněji.

„U stávající trasy vycházejí náklady na jeden kilometr okruhu na půldruhé miliardy korun, u nové by byl asi poloviční,“ řekl Milan Strnad.

Na východě by měla nová trasa mít nejzazší bod až za Úvaly a na severu by ve vzdálenosti více než čtyř kilometrů míjela Suchdol, jejž stávající trasa protíná.

Ve východní části, zhruba od Říčan až po Brandýs nad Labem se trasa shoduje s navrhovanou trasou dle středočeského územního plánu, který byl schválen na sklonku loňského roku. Regionální návrh trasy, je tak pokud jde o délku kompromisem mezi starou trasou a variantou navrhovanou Středočeským krajem. Podobné by to bylo asi i s náklady, byť pro krajskou variantu zatím propočty chybějí. Petice zdůrazňuje také nutnost rychlého řešení výstavby okruhu. „Musí být nalezeno do dvou let, protože jak zaznělo z ministerstva dopravy jinak potřebné peníze získají jiné, prý důležitější stavby,“ podotkl jeden z autorů petice Petr Hejl.

#nahled|http://g.denik.cz/63/b7/mapa_okruho_denik_clanek_hp.jpg|http://g.denik.cz/63/b7/mapa_okruho.jpg|NAVRHOVANÁ TRASA OKRUHU je sice delší, ale stavebně jednodušší, nebyly by na ní tunely, ani mnoho mostů, a proto by stavební náklady byly nižší než u trasy stávající. #
Milan Strnad, autor nové trasy Pražského okruhu, řekl Deníku: Nelze stavět podle podmínek před 50 lety

Inženýr Milan Strnad má za sebou desetiletí práce při projektování dálničních staveb u nás (například dálnice D5 v úseku Praha Bavoryně) i v zahraničí (Irák). Dnes působí jako autorizovaný inženýr pro dopravní stavby.

Jak jste dospěl k závěru, že výstavba Pražského silničního okruhu bude v nové, vámi navržené trase, jež je o 15 kilometrů delší než trasa stávající, dokonce levnější?
Podle posledních cenových údajů ředitelství silnic a dálnic a podle výpočtů z cenových normativů roku 2010. Tato tzv. trasa regionální má být levnější až o 30 miliard korun, než ta trasa stará. Průchod sídelními útvary a chráněnými přírodními oblastmi je vždy dražší než průchod volnou krajinou. Navíc dnes platí ještě přísnější ochranná opatření. Nová trasa také prochází víceméně rovinatým terénem, tedy tzv. bezkonfliktně.

Jak je to s bezpečností? Dříve patřil Barrandovský most s okolím k nebezpečným místům v Praze. Po otevření jihozápadní části Pražského okruhu se situace zlepšila, protože se oddělila tranzitní a místní doprava.
Stávající oficiální varianta okruhu přímo počítá s mísením vnější a místní dopravy s tou tranzitní na okruhu. Tedy, co bylo pod Barrandovem dočasné a zbavili jsme se toho, by mělo být na severu a východě Prahy zavedeno na stálo. To opravdu není dobré rozhodnutí, tím se bezpečnost dopravy nezvýší.

Uplatnili jste také zahraniční zkušenosti, napadá mě například Berlínský okruh?
Ten byl postaven za Hitlera, ale kupodivu velmi prozíravě. Měli tehdy velké oči, mysleli na obří metropoli, a tak ho postavili 30 až 35 kilometrů od města. A ještě dnes po tolika letech tam městská zástavba nedospěla, takže ten okruh funguje výborně. Jiný příklad Moskva. To původní „kolco“ bylo dvakrát dva pruhy s úrovňovým kříženým umístěné pět až deset kilometrů od hranic města. To nové dnešní má dvakrát tři až čtyři pruhy, všechna mimoúrovňová křížení a zástavba k němu dorostla již na půl kilometru a na dvou místech jej překročila. My tady na začátku 21. století budeme stavět okruh, který má přímo protínat části města. Je to nesmyslné, musíme stavět s výhledem do budoucna, ne podle podmínek, jež byly před padesáti lety.

Nebudou se řidiči náklaďáků jízdě po okruhu vyhýbat kvůli platbě mýta za kilometr?

To je možné, ale to je otázka administrativní, ne technická.

Více ZDE

Autor: Jan Horák

2.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Náměstí Jiřího z Poděbrad

V českých městech budou lidé číst jména obětí holokaustu

Holešovice a Libeňský most

Libeňský most čeká na ortel po zátěžových testech

Chovanec chce od policie důkazy o existenci internetové hry Modrá velryba

Praha - Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) chce od policie důkazy o tom, zda opravdu existuje internetová hra Modrá velryba, která prý vyzývá hráče k sebevraždě. Řekl to dnes v České televizi v pořadu Otázky Václava Moravce (OVM). Policie před hrou v minulých dnech varovala, podle expertů jde ale jen o poplašnou zprávu (tzv. hoax). Chovanec proto požaduje od policejního prezidenta Tomáše Tuhého, aby do dvou týdnů veřejnosti informace policie vysvětlil.

Drahošovou tiskovou mluvčí bude Lenka Pastorčáková

Praha - Tiskovou mluvčí prezidentského kandidáta Jiřího Drahoše bude Lenka Pastorčáková. Dosavadní redaktorka České televize se funkce ujme na začátku května. V sobotu o tom informoval server Lidovky.cz.

AUTOMIX.CZ

Jak se nespálit při koupi ojetiny II.: Jsme u auta. Na co si dát pozor?

V minulém dílu článku o nákupu ojetiny jsme si probrali, čím se řídit při počátečním výběru auta a jak se připravit na jeho nákup. Nyní se dostáváme do bodu, kdy jsme u vybraného vozu. Na co si dát pozor? A co všechno byste měli zkontrolovat?

MŠMT: Zveřejnění testů přijímaček nemůže narušit přijímací proces

Praha - Zveřejnění zadání jednotných přijímacích zkoušek na internetu před dokončením jejich letošních termínů není podle ministerstva školství natolik závažné, aby mohlo narušit přijímací proces. Přesto podle něj není šíření testů tímto způsobem vhodné, protože může porušit zásadu, aby byl zachován rovný přístup uchazečů k testům. V pátek to sdělila mluvčí ministerstva Klára Bílá v reakci na výzvu organizace EDUin, aby ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) zajistila rovný a okamžitý přístup k již použitým testovým zadáním.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies