Stále více Pražanů mění auto nebo cestování městskou hromadnou dopravou za kolo. Okolo čtyř procent obyvatel se městské cyklistice věnuje pravidelně zejména v letních měsících. Jsou i tací, kteří na kolo nasednou také v zimě.

„Na kole jezdím, i když je sníh, ale spíše po okrajových částech Prahy. Do centra jezdím méně,“ uvádí vysokoškolák Pavel Hron, který sedá na kolo dvakrát, někdy i třikrát týdně.

Cyklistika v metropoli je výrazně sezonní záležitostí. S ubývající teplotou obvykle klesá počet cyklistů v pražských ulicích. Z letošní zimy, která byla teplotně extrémně nadprůměrná, však mají vyznavači jízdních kol radost. „Tuhle zimu je to jiné, je teplo, takže na kole jezdím daleko více,“ říká nadšeně Pavel.

Ačkoli je letošní zimní sezona pro městskou cyklistiku příznivější, jaké podmínky Pražené pohybující se na kole po metropoli mají?

Podle průzkumu z roku 2010, který si nechala vypracovat Technická správa komunikací, je zájem o cyklistiku v Praze velký. Zajímavým výsledkem byl počet potenciálních cyklistů (téměř pětina), kteří by na kole jezdili, kdyby byly odstraněny určité překážky. Nejčastěji zmiňovali nízkou bezpečnost cyklistů na silnicích a nedostatečnou cyklistickou infrastrukturu. Stejný názor mají i aktivní cyklisté.

Na rozdíl od měst, jako je dánská Kodaň, kde je cyklistika přijímanou součástí života, je pražská cyklistika někdy riskantní záležitostí.

Bezpečnost

„Bezpečnost při jízdě na kole po Praze vnímám hodně špatně. Už třikrát mě srazilo auto. Naštěstí jsem to pokaždé přežil ve zdraví, ale řidiči jsou nepozorní a cyklisty mnohdy nerespektují,“ stěžuje si na bezohlednost řidičů bývalý messenger Aleš Mentlík, který v létě jezdí na kole nejméně dvakrát týdně.

Špatné zkušenosti s městskou cyklistikou a automobilovou dopravou má i Pavel: „Už se mi párkrát stalo, že jsem jel pruhem pro cyklisty, kde po pravé straně stála kolona aut a najednou těsně přede mnou někdo otevřel dveře. Ubrzdil jsem to, ale bylo to jen tak tak.“

Vyhrazené pruhy pro cyklisty jsou další překážkou, která brání většímu rozvoji cyklistické dopravy. „Často z ničeho nic začnou a pak náhle skončí,“ stěžuje si Pavel.

Ačkoli má cyklistická infrastruktura nedostatky, vedení Prahy se je snaží řešit. Minulý rok bylo v rozpočtu vyčleněno zhruba 30 milionů korun. Dosud je na území Prahy okolo 430 kilometrů cyklotras, 140 kilometrů cyklostezek a společných komunikací pro chodce a cyklisty a přes 50 kilometrů vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty.

Nicméně někteří cyklisté ne všechny cyklistické komunikace využívají. Důvody jsou různé: nevedou tam, kam potřebují, nebo jsou pro cyklisty nevhodné. „Cyklostezky moc nevyužívám. Většinou jezdím do centra, kde cyklostezek moc není, a cyklistické pruhy jsou zde nedotažené,“ uvádí Pavel. „Myslím si, že cyklotrasy jsou v pro cyklisty nevhodné,“ říká Aleš a dodává: „Nepreferuji asfaltové cyklostezky. Sice jsou pro rodiny s dětmi ideální, ale cyklistům pohybujícím se po Praze by stačila štěrková cesta, aby měli nějaký pocit z jízdy. Také by takové cesty byly méně nákladné.“