Pražský deník přišel jako první ve svém pondělním vydání s informací, že operační středisko policie nevidí, co se děje na „hlaváku“. Významný evropský železniční uzel, kudy dennodenně protéká osmdesátitisícový hrozen cestujících, je tak nechráněný.
Správa železniční a dopravní cesty, která je majitelem kamer na Wilsonově nádraží, totiž odmítá zapojit „Velké bratry“ do pražského městského kamerového systému, čímž by usnadnila operačním důstojníkům státní policie snáze reagovat na hrozby a preventivně rozmisťovat hlídky.
„Ze zákona to není možné. Takže v případě, že nedojde ke změně zákona, tak to prostě nejde,“ opakoval Pražskému deníku náměstek generálního ředitele pro správu majetku Tomáš Drmola ze Správy železniční a dopravní cesty.
Radní: šef SŽDC se vymlouvá
Jenomže Drmola se podle pražského radního pro bezpečnost Libora Hadravy tak trochu vymlouvá. „Z mého pohledu se pan Drmola mýlí, pokud tvrdí, že legislativa toto neumožňuje. Obdobně je již zaintegrováno 1825 kamer Dopravního podniku hl. m. Prahy do Městského kamerového systému,“ řekl rázně Hadrava Deníku. Nevidí proto důvod, proč by státní policie a městská policie nemohly sdílet z preventivních důvodů záznamy z kamer, když to jde u dopravního podniku.
Koupí bezpečnější dveře
Poté, co Deník na nechráněnost „hlaváku“ před terorismem upozornil, začala Správa železniční a dopravní cesty o zvýšení bezpečnosti alespoň uvažovat. „Chceme zvýšit bezpečnost hlavního nádraží Praha,“ uklidňoval náměstek Drmola a dodal: „Momentálně je ve fázi přípravy projekt na bezpečnostní opatření v celém obvodu stanice Praha hlavní nádraží.
Projekt bude hotový do prosince, řekněme do Vánoc. A my následně budeme soutěžit dodavatelskou firmu tak, aby pokud možno počátkem příštího roku byla provedena všechna opatření, které bude potřeba provést.“
Kamery mají mít vyšší rozlišení
Úpravy podle Drmoly nebudou cestující nijak obtěžovat. Vyšší bezpečnost by měly zaručit nové bezpečnostní dveře, okna, rámy, betonové zátarasy. „Určitě i nový kamerový systém, protože ten starý kamerový systém dodává obraz ve špatném rozlišení,“ slíbil náměstek generálního ředitele. Do rekonstrukce hlavního nádraží plánuje dát Správa železniční a dopravní cesty příští rok až půl miliardy korun.