Pokud se někdo těšil na rozšiřování projektu sms jízdenek, má zatím smůlu.

Ačkoli dopravní podnik na konci minulého roku při spuštění nové služby pro cestující uvažoval o brzkém zavedení na platbu jiných, než pouze přestupních plnocenných lístků za 26 korun, nic takového se v dohledné době nechystá. Nabízela se i možnost používat sms jízdenku ve vlacích na území Prahy, ale ani s tím se nyní nepočítá.

Další inovace jízdenky v mobilech byla v dopravním podniku (DP) zatím odsunuta na druhou kolej kvůli připravovanému internetovému prodeji časových kupónů MHD a také čipovým kartám Opencard, kterou budou muset mít všichni cestující už do konce příštího roku. „Rozvoj sms jízdenek na další druhy jízdného je prozatím zastaven,“ potvrdil Deníku zástupce DP Jan Svoboda, který je jedním ze spoluautorů tohoto projektu.

Už v září se však chce dopravce další budoucností sms jízdenek zabývat.

Průvodčí má víc povinností

Podle Svobody kvůli Opencard, nebo-li Univerzální kartě Pražana, možná už k rozšiřování sms jízdenek na jiné druhy jízdného ani nedojde. „Budeme to řešit v září,“ pokračoval Svoboda. SMS jízdenky se podle něj určitě rušit nebudou. "Sms jízdenkou prozatím nepůjde platit ve vlaku. České dráhy se k tomu nechystají. Alespoň ne letos. „Sledujeme to z dlouhodobého hlediska, nyní to není aktuální,“ řekl Deníku.

Zavádět tento druh placení jízdného ve vlacích je totiž náročnější než v pražské MHD. Hlavní problém by nastal u průvodčích, kteří by kontrolování sms jízdenek velmi zdrželo.

Dražší než klasická jízdenka

„Musí zkontrolovat všechny lidi ve vlaku, často na to má krátký čas. Pokud by se zdržel při kontrole sms jízdenek, nestihl by toho tolik, jako nyní. Navíc průvodčí má i jiné povinnosti, například dává pokyny strojvedoucímu,“ vysvětlil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Železniční dopravce zatím o sms jízdenkách neuvažuje také proto, že by musel drahým zařízením vybavit každého průvodčího, kterých je na železnici mnohem více než revizoru u dopravního podniku.

Filip Drápal ze společnosti Ropid, která dopravu v Praze organizuje, popsal další překážku, která brání sms jízdenkám v cestě do vlaků. „Metropole je řešená na různá pásma, ve kterých jsou rozdílné ceny. Zatím nikdo nevymyslel, jak by se toto vyřešilo. Navíc cena by musela být trochu větší, než je u současných lístků a takovou ztrátu pro město si nemůžeme dovolit,“ řekl.