„To je dosavadní výsledek slučování škol Na Zlíchově v Praze 5 a na desítce V Olšinách,“ uvádí zastupitelka Zuzana Drhová (SZ). Obětí slučování se stala právě Základní a praktická škola v ulici V Olšinách v Praze 10. Někteří žáci přešli na jiné speciální školy v obvodě a asi deset z nich se přesunulo do školy Na Zlíchově. Budova V Olšinách, stojící na lukrativním místě, dvě minuty od metra Strašnická, je prázdná. Proti slučování obou škol přitom loni protestovali rodiče. Jejich petice měla na 2000 podpisů. Zastupitelé přesto letos v červnu návrh odsouhlasili. A nezabránil jim v tom ani fakt, že škola na Zlíchově, do níž se několik žáků přemístilo, je v havarijním stavu.

Co bude s domem V Olšinách?

Budova v ulici V Olšinách patří Praze 10 a není jasné, zda bude využita pro potřeby školství. „Objekt se musí zrekonstruovat a v rozpočtu městské části peníze na opravy nejsou,“ řekl starosta Prahy 10 Vladislav Lipovský s tím, že se do konce roku rozhodne, k čemu bude budova sloužit. Radní počítali s tím, že se všechny děti, jichž se slučování dotklo, letos v červenci opět přestěhují, a to do budovy v Jahodové ulici v Praze 10. To se však nestalo.

„Zjistili jsme, že budova nepatří Praze 10 ani magistrátu, ale Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových,“ uvedla náměstkyně pražského primátora Marie Kousalíková, která v minulém týdnu převzala oblast školství. Stěhování školských zařízení je podle ní v patové situaci. „Alespoň do té doby, než požádáme úřad, aby magistrátu tuto budovu převedl,“ dodala. V Jahodové ulici má vzniknout velká škola s internátem a kapacitou pro skoro 300 dětí. Odborníci ale proti záměru protestovali. „Je nesmyslné, že pod jednou střechou bude tolik žáků s problémy chování.

Trendy v zahraničí jsou takové, že tito žáci jsou vzděláváni ve skupinkách rodinného typu. Je to lepší pro jejich integraci,“ míní předseda Českomoravské psychologické společnosti Jaroslav Šturma. Podle zastupitelky Drhové má vedení města vypracovat novou koncepci péče o děti s problematickým chováním, která by byla založená na jejich rozptýlení do menších vzdělávacích zařízení. Se vznikem velké školy pro problematické děti se však podle Kousalíkové v obřím objektu v Jahodové ulici stále počítá.