Plastové sedačky, které dopravní podnik zkušebně namontoval do jednoho z vagonů metra na červené trase C, aby získal zkušenosti, než spustí rozsáhlou výměnu nynějších sedaček s textilním potahem za plast, okamžitě vyvolaly řadu reakcí. Souhlasných i odmítavých. Emotivní diskuse se rozjela na několika místech internetu – facebookové stránky Pražského deníku nevyjímaje.

Letiště Václava Havla Praha – Ruzyně.
Nápad s prodloužením metra na letiště zatím budí rozpaky

Hlasy pro i proti

„Ušetřená částka bude jen malá v porovnání s tím, jak negativně to ovlivní cestující. Dopravní podnik by měl hledat úspory jinde," míní Lukáš Vrána. „Pokud je cílem lepší design, lze to provést i bez změny materiálu," dal najevo, že on by vše nechal při starém.

Jitka Márová oponuje: „Jsou hygieničtější. Nejhorší je opřít se v lehkých šatech o propocenou sedačku. Fuj!" Podobného mínění je také Marie Zimmerová. Připomněla, jak vypadá „látková sedačka", pokud se na ni posadí pomočený pobuda. „A pak tam posaďte dítě," konstatovala.

Zcela výjimečný je jeden z vagonů na červené lince C metra. Jde o první vagon vybavený plastovými sedačkami, jejichž nový typ se zde ověřuje.
V metru se objevily sedačky z plastu. Zatím na zkoušku

Co člověk, to názor. „Nevypadaj špatně, ale budou klouzat," soudí Míla Dvořáková. „Raději se sklouznu na plastový, než sedět na špinavý textilní," podotýká Alena Knížetová. A Milan Pissek Filip dokonce nabízí srovnání: míní, že plastové posezení v metru je lepší než v tramvajích, kde prý člověk klouže, když vůz přibrzdí.

Patrik Žatecký zase hodnotí, že sedačky nejsou příliš komfortní. Naopak Roman Nešpor vidí přednosti: „Lepší údržba i hygiena."

Zatím jediný vůz

Spoustě lidí ovšem zatím vlastní zkušenost chybí – a to i těm pasažérům, kteří metrem cestují pravidelně. Plastové sedačky se zatím testují v jediném vagonu ve voze s číslem 4270, který je v jedné ze souprav řazen jako druhý nebo předposlední vůz – v závislosti na směru jízdy. Aneta Řehková z centrály dopravního podniku připomněla, že nic ještě není definitivní: ze zkušeností s několikaměsíčním ověřováním nového typu sedadla při běžném provozu a údržbě mohou vyplynout změny.

Tramvajová zastávka s Wi-fi.
Zastávky tramvají šíří internet. Budou jich stovky!

Výměna sedaček by měla být součástí generální opravy, která čeká všechny vozy souprav typu M1 v polovině jejich životnosti. Součástí budou i další změny v interiéru včetně náhrady zářivek LED osvětlením.

Novou podobu zřejmě dostanou informační panely i dopravní schémata – a některé novinky se ještě dolaďují. Generálky po zhruba 20 letech provozu – po ujetí 1,6 milionu kilometrů – by měly začít v průběhu roku 2019; oprava všech vlaků se protáhne na čtyři až pět let.

Obtíže s čalouněním

To, že z různých materiálů, z nichž lze sedačky pro prostředky městské hromadné dopravy vyrobit, oceňují cestující nejvíce plast, ví dopravní podnik už čtyři roky; od doby, kdy na toto téma uspořádal anketu. Ve srovnání s čalouněnými sedáky se navíc jeví jako snazší udržet plast v čistotě.

Vizualizace trasy metra D. Stanice Olbrachtova.
Novým metrem D se lidé svezou nejspíš už za osm let

Textilní materiál je totiž nutno ze skořepiny vyjmout a odeslat výrobci k chemickému čištění (či k případné opravě nebo výměně) – a u nejstarších souprav M1, které jsou v provozu již 17 let, je patrné, že upevnění čalouněných dílů ke skořepině sedadla již zvolna dožívá.

Ohlasy jsou vítány

Zda se náhradou stane právě testovaná podoba sedaček, ukážou praktické zkušenosti i ohlasy pasažérů. „Budeme velmi rádi za každou zpětnou vazbu od cestujících, protože veřejná doprava je tady pro ně – a snažíme se jim nabídnout maximální možný komfort," poznamenal náměstek primátorky pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD), který je současně předsedou dozorčí rady dopravního podniku.

Tramvaj. Ilustrační foto.
Nové tramvaje? Dopravce plánuje investice za miliardy

Jak ho vzít za slovo? Jak dát najevo své mínění? „K plastovým sedačkám v metru připravujeme anketu na náš web," sdělila Deníku Řehková z dopravního podniku. Připomněla také, že cestující mohou psát veškeré podněty, dotazy, pochvaly i stížnosti, ať už se týkají čehokoliv, přes kontaktní formulář na webové adrese www.dpp.cz/kontakty.

První ohlasy na plastové sedačky- Plast působí hygieničtěji, avšak ve srovnání s čalouněnými sedačkami je tvrdý a nabízí méně pohodlí
- Design nových plastových sedaček se zdá vypadat poněkud „lacině", což snižuje atraktivitu jízdy metrem; naštěstí nekloužou tak, jak naznačovaly prvotní obavy
- Je žádoucí řešit nejen podobu sedaček, ale také jejich rozmístění: současné řešení 2+1 u dveří nevyhovuje, protože lidé běžného vzrůstu se stěží vejdou (a většina cestujících tak na samostatnou sedačku usedá napříč)