VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sedačky v metru z plastu? Někdo je chválí, jiný odmítá

Praha - Testování plastových sedaček v jediném voze metra se setkalo s velkým ohlasem. Zatím v internetových debatách. Na mínění se cestujících zeptá i dopravní podnik. Jde o velkou změnu – ale je k lepšímu? 

20.6.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Zcela výjimečný je jeden z vagonů na červené lince C metra. Jde o první vagon vybavený plastovými sedačkami, jejichž nový typ se zde ověřuje.Foto: DPP/Drahomír Vyhnanovský

Plastové sedačky, které dopravní podnik zkušebně namontoval do jednoho z vagonů metra na červené trase C, aby získal zkušenosti, než spustí rozsáhlou výměnu nynějších sedaček s textilním potahem za plast, okamžitě vyvolaly řadu reakcí. Souhlasných i odmítavých. Emotivní diskuse se rozjela na několika místech internetu – facebookové stránky Pražského deníku nevyjímaje.

Hlasy pro i proti

„Ušetřená částka bude jen malá v porovnání s tím, jak negativně to ovlivní cestující. Dopravní podnik by měl hledat úspory jinde," míní Lukáš Vrána. „Pokud je cílem lepší design, lze to provést i bez změny materiálu," dal najevo, že on by vše nechal při starém.

Jitka Márová oponuje: „Jsou hygieničtější. Nejhorší je opřít se v lehkých šatech o propocenou sedačku. Fuj!" Podobného mínění je také Marie Zimmerová. Připomněla, jak vypadá „látková sedačka", pokud se na ni posadí pomočený pobuda. „A pak tam posaďte dítě," konstatovala.

Co člověk, to názor. „Nevypadaj špatně, ale budou klouzat," soudí Míla Dvořáková. „Raději se sklouznu na plastový, než sedět na špinavý textilní," podotýká Alena Knížetová. A Milan Pissek Filip dokonce nabízí srovnání: míní, že plastové posezení v metru je lepší než v tramvajích, kde prý člověk klouže, když vůz přibrzdí.

Patrik Žatecký zase hodnotí, že sedačky nejsou příliš komfortní. Naopak Roman Nešpor vidí přednosti: „Lepší údržba i hygiena."

Zatím jediný vůz

Spoustě lidí ovšem zatím vlastní zkušenost chybí – a to i těm pasažérům, kteří metrem cestují pravidelně. Plastové sedačky se zatím testují v jediném vagonu ve voze s číslem 4270, který je v jedné ze souprav řazen jako druhý nebo předposlední vůz – v závislosti na směru jízdy. Aneta Řehková z centrály dopravního podniku připomněla, že nic ještě není definitivní: ze zkušeností s několikaměsíčním ověřováním nového typu sedadla při běžném provozu a údržbě mohou vyplynout změny.

Výměna sedaček by měla být součástí generální opravy, která čeká všechny vozy souprav typu M1 v polovině jejich životnosti. Součástí budou i další změny v interiéru včetně náhrady zářivek LED osvětlením.

Novou podobu zřejmě dostanou informační panely i dopravní schémata – a některé novinky se ještě dolaďují. Generálky po zhruba 20 letech provozu – po ujetí 1,6 milionu kilometrů – by měly začít v průběhu roku 2019; oprava všech vlaků se protáhne na čtyři až pět let.

Obtíže s čalouněním

To, že z různých materiálů, z nichž lze sedačky pro prostředky městské hromadné dopravy vyrobit, oceňují cestující nejvíce plast, ví dopravní podnik už čtyři roky; od doby, kdy na toto téma uspořádal anketu. Ve srovnání s čalouněnými sedáky se navíc jeví jako snazší udržet plast v čistotě.

Textilní materiál je totiž nutno ze skořepiny vyjmout a odeslat výrobci k chemickému čištění (či k případné opravě nebo výměně) – a u nejstarších souprav M1, které jsou v provozu již 17 let, je patrné, že upevnění čalouněných dílů ke skořepině sedadla již zvolna dožívá.

Ohlasy jsou vítány

Zda se náhradou stane právě testovaná podoba sedaček, ukážou praktické zkušenosti i ohlasy pasažérů. „Budeme velmi rádi za každou zpětnou vazbu od cestujících, protože veřejná doprava je tady pro ně – a snažíme se jim nabídnout maximální možný komfort," poznamenal náměstek primátorky pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD), který je současně předsedou dozorčí rady dopravního podniku.

Jak ho vzít za slovo? Jak dát najevo své mínění? „K plastovým sedačkám v metru připravujeme anketu na náš web," sdělila Deníku Řehková z dopravního podniku. Připomněla také, že cestující mohou psát veškeré podněty, dotazy, pochvaly i stížnosti, ať už se týkají čehokoliv, přes kontaktní formulář na webové adrese www.dpp.cz/kontakty.

První ohlasy na plastové sedačky- Plast působí hygieničtěji, avšak ve srovnání s čalouněnými sedačkami je tvrdý a nabízí méně pohodlí
- Design nových plastových sedaček se zdá vypadat poněkud „lacině", což snižuje atraktivitu jízdy metrem; naštěstí nekloužou tak, jak naznačovaly prvotní obavy
- Je žádoucí řešit nejen podobu sedaček, ale také jejich rozmístění: současné řešení 2+1 u dveří nevyhovuje, protože lidé běžného vzrůstu se stěží vejdou (a většina cestujících tak na samostatnou sedačku usedá napříč)

Autor: Milan Holakovský

Jaké sedačky v metru vám více vyhovují?

Plastové

73 %

Čalouněné

20 %

Je mi to jedno

7 %

Hlasovalo: 30

20.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kanadská borůvka

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Úřadu rakouského prezidenta se dnes složením slibu oficiálně ujal vítěz opakovaných voleb Alexander Van der Bellen.

Na návštěvu Česka přijede rakouský prezident Van der Bellen

Volba vedení Konfederace politických vězňů je dle soudu neplatná

Praha - Současné předsednictvo Konfederace politických vězňů bylo zvoleno protiprávně. Rozhodl o tom loni nepravomocně Městský soud v Praze, uvedl v neděli server Aktuálně.cz. Soud dal za pravdu části členů konfederace, podle kterých sněm organizace nebyl v roce 2015 při volbě vedení usnášeníschopný kvůli malému počtu přítomných. Vedení konfederace se proti rozsudku odvolalo, případem se bude letos zabývat vrchní soud.

Zlé i dobré časy pražských vil

Praha - Winternitzova vila. Poslední realizovaný objekt slavného architekta Adolfa Loose, nazývaný též Béžová princezna, najdete na pražském Smíchově.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Festival Metronome má Stinga i vlastní tramvaj

Prvním tuzemským festivalovým koncertem Stinga vyvrcholí dnes večer první den Metronome Festivalu Prague. Hudební přehlídka láká do pražského festivalového areálu na Výstavišti tisíce návštěvníků. Aby se pohodlně dopravili na festival i domů, nechal dopravní podnik posílit MHD v Praze. Metro i tramvaje budou jezdit častěji a dokonce přibyde speciální festivalová tramvajová linka č. 40.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies