VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rychlejší změny kvůli Blance chce i část magistrátní koalice

Praha – Tunelový komplex Blanka se řidičům otevře v neděli 20. září. Tak zní nový termín, který ve čtvrtek ohlásil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) a potvrdil ho Pavel Kočiš – i mluvčí firmy Inženýring dopravních staveb (IDS), která dohlíží na stavbu tunelu.

31.7.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Šestapadesát kilometrů vodou poničených kabelů se podle obou jmenovaných už podařilo vyměnit. „Pokud se tam nenajde nějaká další chyba, měl by být termín dodržen,“ sdělil ve čtvrtek Dolínek. Kočiš pak naznačil, že by další zdržení mohla zapříčinit spíš jen nějaká živelná událost, nebo katastrofa.

Otevření Blanky už nebrání ani arbitráž mezi Prahou a IDS. Rozhodčí soud ve čtvrtek městu nařídil doplatit firmě 183 milionů korun dluhu, včetně úroků, za dosud neproplacené práce.

Jak se ovšem blíží termín otevření tunelu, zesilují hlasy, volající po urychlení doprovodných dopravních opatření na povrchu. Vedle nezávislých iniciativ a radnic dotčených městských částí se ve čtvrtek ve prospěch změn ozvala také část magistrátní koalice, konkrétně zastupitelé za Stranu zelených. „Budeme je zavádět postupně,“ vzkázal Dolínek. 

Jak se změní doprava?

Hned v den otevření tunelového komplexu Blanka, tedy v neděli 20. září, se motoristé v Praze dočkají některých dílčích změn v povrchové dopravě. Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) půjde například o zúžení Veletržní ulice na dva pruhy, nebo úpravy semaforů kvůli preferenci chodců na Severojižní magistrále, Holešovicích, či ve Střešovicích.

Jde ovšem jen o zlomek toho, co požadují dopravní iniciativy, radnice dotčených městských částí, ale konec konců i část magistrátní koalice, konkrétně Strana zelených. A to nejlépe ihned, nebo co nejdříve po otevření tunelu.

„Pokud doprovodná opatření nezavedeme co nejrychleji, otevřením Blanky jenom pobídneme další lidi, aby po Praze cestovali autem," varuje dopravní expert Strany zelených a poradce náměstka primátorky Martina Stropnického Vít Masare. „Některá doprovodná opatření jsou sice připravena, ale my doporučujeme zavádět je rychleji, než je naplánováno. Nemůžeme otevřít Blanku a pak jen čekat, co se stane," vzkázala ve čtvrtek zástupkyně starosty Prahy 6 pro dopravu a zastupitelka hlavního města Petra Kolínská (SZ, Trojkoalice).

Radnice toho požadují víc

Část vládního magistrátního uskupení podle ní už několik měsíců neúspěšně v městské radě prosazuje například co nejrychlejší odklonění tranzitní dopravy z Malé Strany i Smetanova nábřeží, snížení počtu pruhů na magistrále spolu s doplněním přechodů pro chodce v Legerově a Sokolské ulici, ale třeba i zavedení tak zvané expresní autobusové linky. Ta by měla skrz Strahovský tunel a tunel Blanka propojit Prahu 5, 6, 7 a 8.

Samotné radnice toho požadují ještě víc. Například Praha 5 v polovině července vzkázala magistrátu, že jí jde hlavně o zklidnění dopravy na Smíchově pomocí částečného snížení kapacity vjezdu. Automobily by měly být odkláněny do tunelu Mrázovka a dále do Blanky. Městská část také „oprášila" opatření v podobě snížení počtu jízdních pruhů na Strakonické ulici od úrovně Lihovaru dále do centra. Méně pruhů chce Praha 5 také na navazujícím Hořejším nábřeží.

Praha 6 už v červnu deklarovala, že by ráda dopravně odlehčila Vítěznému náměstí, a to pomocí výstavby nové silniční spojky Svatovítská – Gymnazijní – Evropská. To je ovšem opatření vzdálenější.

Co nejrychleji po otevření tunelu radnice žádá, aby ulice navazující na Blanku, tedy Střešovická, Pevnostní a Na Ořechovce byly sledovány

a v případě potřeby zde byly více zabezpečeny přechody pro chodce. V ulicích Milady Horákové a Patočkova by se pak dle představ Prahy 6 měly objevit vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy. Požadavek na zavedení expresní autobusové linky, vedoucí skrz tunely, již byl zmíněn.

Nejlepší vyhlídky mají Holešovice

Asi nejvíce na dosah mají požadované změny v Praze 7. Tamní radnice chce právě to, co už náměstek Dolínek přislíbil, tedy zúžení Veletržní ulice. Kromě toho si Praha 7 přeje obnovení tramvajové zastávky Štvanice.

Ve střednědobém horizontu naopak odmítá plánované rozšíření Libeňského mostu, protože se obává dalšího přílivu aut do Holešovic. V tomto za radnicí stojí také Národní památkový ústav, nebo Česká komora architektů, i když z poněkud jiných důvodů. Radnice by navíc ráda využila předpokládaný pokles dopravy v ulicích Argentinská, Bubenská, Plynární, Dukelských hrdinů, či Nábřeží kapitána Jaroše po otevření Blanky k jejich postupné humanizaci. O nutnosti zahloubení ulice V Holešovičkách, respektive tak zvané Prosecké radiály v úseku mezi Vychovatelnou a mostem Barikádníků rozhodla nedávno Praha 8, přičemž se dočkala Dolínkovy podpory. Náměstek slíbil pomoc při prosazování tohoto záměru, který má odhadem stát deset miliard korun.

Praha 1 chce smíšenou zónu

Zastupitelstvo Prahy 1 pak odsouhlasilo, že po otevření Blanky by se měl omezit tranzit Malou Stranou i protějším Smetanovým nábřežím. Vše ovšem až po vyhodnocení dopadů Blanky na povrchovou dopravu, tedy nejdřív za dva měsíce od jejího otevření.

Radnice ale uvažuje i o dalších změnách. „Jde například o využití plánované rekonstrukce tramvajové trati v ulici Vítězná a na přilehlém mostu Legií k celkové úpravě dané lokality. Již dnes je totiž možné, především při cestě ze Smíchova na Prahu 6, Prahu 7 a další

v daném směru využít Strahovský tunel a vyhnout se tak cestě skrze Malou Stranu," vysvětlil místostarosta Prahy 1 Richard Bureš (ODS). Díky rekonstrukci by se podle něj mělo dostat i na stavební úpravy, které by umožnily vznik zóny se smíšeným provozem. „Byla by to zklidněná komunikace s chodníky vytaženými na úroveň tramvajové trati, a to v ulici Vítězná od ulice Zborovské a v ulici Újezd od náměstí Kinských až po ulici U Lanové dráhy," popsal místostarosta. Díky výše uvedenému by pak prý bylo možné sáhnout k omezení průjezdu tranzitu Karmelitskou ulicí, a to bez omezení průjezdu rezidentů, dopravní obsluhy a cílové dopravy.

Se zmíněnou rekonstrukcí by pak měl být upraven i most Legií, konkrétně šířka jízdního pruhu směrem do centra. „Byl by mírně zúžen chodník a tím také eliminovány každodenní problémy vedoucí k drobným nehodám a především ke zpoždění tramvají. Vše ale musíme ještě diskutovat se zástupci Prahy 5, magistrátem, dopravním podnikem, Technickou správou komunikací i organizátorem pražské MHD Ropidem," dodal Bureš.

Měkká řešení

Dolínek v souvislosti se ve čtvrtek zveřejněnými požadavky zástupců Strany zelených sdělil, že jde o „měkká řešení", jejichž urychlené zavedení bez vyhodnocení dopadů by mohlo mít za následek kolaps dopravy. „Minulé politické reprezentace Prahy zanedbaly výstavbu radiál a propojení komunikací. My navrhovaná opatření budeme zavádět postupně, nikoliv radikálně. Nechceme ze dne na den zničit pražskou dopravu. Téměř všichni z vedení města a městských částí se shodují, že prvních několik měsíců bude třeba monitorovat skutečný dopad zprovoznění Blanky. Teprve po detailní analýze všech důsledků bude možné pokračovat v přípravě požadovaného zklidnění dopravy," konstatoval Dolínek.

Už dříve řekl, že ještě tento rok se Pražané dočkají některých úprav na magistrále. „Chtěli bychom dokončit instalaci světelné signalizace na křižovatkách Legerova – Wenzigova a Sokolská – Wenzigova. Už před dvěma měsíci byl zprovozněn nový přechod pro chodce přes ulici Jugoslávskou podél Legerovy ulice na náměstí I. P. Pavlova. Ten částečně obnovuje tradiční pěší trasu směrem k Muzeu a zřizuje bezbariérové propojení mezi tramvajovými zastávkami a nově budovaným výtahem do stanice metra," popsal dále náměstek primátorky. Současně se stavbou výtahu bude prý zřízen i přechod pro chodce v křižovatce Legerova – Rumunská tak, aby bylo severovýchodní nároží křižovatky lépe zpřístupněno chodcům a vozíčkářům.

O otevření Blanky a arbitráži:- 56 kilometrů kabelů, poničených v létě 2013 přívalovými dešti, se už podařilo vyměnit. Umožní to otevření Blanky v neděli 20. září. Předcházet musí komplexní kontrola. 15. září by Praha měla získat povolení pro zkušební provoz.
- Rozhodčí soud včera, po měsíce trvající arbitráži, Praze nařídil, že musí společnosti Inženýring dopravních staveb zaplatit za práce na Blance 183 milionů korun včetně úroků. Jde o dluhy za správu stavby do zhruba poloviny loňského roku. Obě strany budou dál řešit sporné faktury do současnosti.

Autor: Jakub Krupka

31.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Jiří Kajínek po propuštění z vězení
AKTUALIZOVÁNO
17

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

zelenina, ilustrační foto

Tipy pro miniaturní zahradu

AKTUALIZOVÁNO

Prezident zítra odvolá ministra financí Babiše, jmenuje Pilného

Prezident Miloš Zeman odvolá zítra o půl šesté večer ministra financí a vicepremiéra Andreje Babiše (ANO). Na Pražském hradě pak jmenuje nového správce státní kasy Ivana Pilného (ANO).

Krátkodobí turisté si návštěvu Hradu rozmyslí

Na Pražský hrad jen před devátou ráno nebo krátce po poledni. Jedině tak mají lidé šanci se vyhnout nekonečným frontám.

AUTOMIX.CZ

Škoda zvažuje sporťák inspirovaný legendárním "erkem". Jak by mohl vypadat?

Česká automobilka Škoda v minulých letech získala pověst výrobce především praktických vozů, které nabízejí řadu chytrých nápadů. V poslední době se ale značka snaží také působit emotivně. I proto zvažuje sportovní auto, které bude inspirované legendárním kupé 110 R ze 70. let.

Vláda na vědu a výzkum schválila více peněz. Dá na ně přes 36 miliard korun

Na vědu a výzkum půjde v příštím roce 36,2 miliardy korun, což je zhruba o 3,5 miliardy víc než letos. Návrh vicepremiéra pro vědu a výzkum Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL) dnes schválila vláda. Materiál počítá i se zvýšením střednědobých výhledů do roku 2020. Více peněz by mělo jít zejména do aplikovaného výzkumu.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies