Na jedny se nezkušení cestující bojí nastoupit, na těch druhých naopak skoro usínají. Řeč je o eskalátorech v metru.

Některé z nich totiž jedou tak rychle, že to může být pro lidi nebezpečné, hlavně ve chvíli, kdy se po výstupu ze soupravy tlačí na jezdící schody desítky cestujících. Hrozí pak pády a zranění.

Na druhé straně například na Náměstí Míru, kde jsou eskalátory v metru nejdelší v Praze, jedou schody tak pomalu, že výstup trvá 2 minuty a 22 vteřin, redaktor Deníku se o tom přesvědčil na vlastní kůži a je to skutečně dlouhá doba.

Rychlé zmizí, pomalé zůstanou

Proč jsou, ale v pražském metru dva druhy eskalátorů? Odpověď je jednoduchá, ty první, rychlé, jsou staré ruské typy. Ty postupně mizí a dopravní podnik je nahrazuje novým typem schodů, které jsou právě z důvodu pomalé rychlosti bezpečnější. „Rychleji jezdit nemohou, nařizuje to norma Evropské unie. I proto už několik let eskalátory postupně vyměňujeme,“ řekl radní hlavního města pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Ten potvrdil, že na lince B, kde je starých pohyblivých schodů nejvíce, mají eskalátory zmizet do 6 let.

„Na trase B je jich stále ještě původních 46, a to v úseku Jinonice – Českomoravská,“ vypočítala Eva Dydová z tiskového oddělení dopravního podniku. Další staré eskalátory jsou pak ještě na trase A, a to v počtu 9 v úseku Jiřího z Poděbrad – Želivského.

Výměny za desítky milionů

Obnovy je nutné dělat postupně, aby nebyl příliš narušen provoz metra, a také proto, že se jedná o velmi nákladné akce. „Cenu nelze určit přesně, každé schody jsou jinak dlouhé. Ale jedna výměna stojí řádově 50 až 100 milionů korun. Není tedy finančně možné, obnovit všechny eskalátory najednou,“ odhadl radní Šteiner.

Zpomalí, ale jsou bezpečnější

I přesto, že se mnoha cestujícím pomalé schody příliš nezamlouvají, výměna je nevyhnutelná. „Právě na Náměstí Míru to trvá opravdu dlouho. To si na nás úředníci v EU zase něco vymysleli,“ reagoval Luděk Trvaj z Prahy 2. Faktem ale je, že pokud by Evropská unie takovou normu nezavedla, dopravní podnik by musel postupně schody stejně obnovovat a jejich rychlost by zřejmě také snížil.

Norma EU stanovuje maximální rychlost na 0,75m/s. „Původní ruské eskalátory přitom jezdí 0,9m/s,“ doplnila Eva Dydová. Podle radního Šteinera ale bylo dříve běžné, že cestující jeli rychlostí i přes 2 m/s. Tedy v podstatě třikrát rychleji.

„Z hlediska cestujících je vyšší rychlost příjemná, z hlediska bezpečnosti je to ale problém,“ podotkl Radovan Šteiner s tím, že si dobře vzpomíná na některé negativní ohlasy například po výměně a zpomalení eskalátoru ve stanici Hradčanská.

V metru chybí vyměnit ještě 55 starých ruských eskalátorů.

Na trase B se jedná o úsek Jinonice – Českomoravská – 46 eskalátorů.

Na trase A se jedná o úsek Jiřího z Poděbrad – Želivského – 9 eskalátorů.