Jaká byla atmosféra? Na ceremoniál dorazila spousta lidí. Mezi nimi i ti, co nebyli pozváni. Ty ale všudypřítomná ochranka do místa konání akce nevpustila. Hosté se k Terminálu 2 začali sjíždět už během dopoledne. Pozvaných bylo na 600 lidí a pro veřejnost byla například uzavřena některá parkoviště.

Samotného aktu se nezúčastnila ani hlava státu, prezident Václav Klaus, ani premiér Petr Nečas. Oba měli ve svém programu jiné záležitosti. Premiér je například na schůzce visegradské čtyřky.

Čtěte také: Svoboda: Havel byl člověk dobrého srdce a otevřené mysli

Mezi přítomnými ale naopak nechyběl blízký přítel Václava Havla Ladislav Špaček, režisérka Olga Sommerová, či exministr Michael Kocáb s partnerkou Lejlou Abbasovou. Během dne zazněla řada proslovů. Mluvili ministři Karel Schwarzenberg a Miroslav Kalousek či pražský primátor Bohuslav Svoboda.

Schwarzenberg při ceremoniálu připomněl, že po loňském Havlově úmrtí se vedla debata o tom, zda právě letiště je nejvhodnější institucí, která by měla nést jeho jméno. „Z jednoho důvodu je ale volba letiště správná. Byl to on, kdo otevřel českému národu možnost vycestovat z této země," řekl Schwarzenberg.

Zlatým hřebem však byla řeč vdovy Dagmar Havlové, během níž zaměstnanci letiště odhalili název letiště, pro které tak začíná nová éra provozu.

"Dámy a pánové, vítejte na letišti Václava Havla Praha," ukončila oficiální část Havlová.

Název Letiště Václava Havla Praha či Václav Havel Airport Prague se nově užívá pro označení budov terminálů letiště, v hlášení letištního rozhlasu, v autobusech městské hromadné dopravy, na palubách letadel, v letištních autobusech a také v korporátních materiálech společnosti Letiště Praha.

Součástí slavnostní akce bylo i zahájení expozice fotografií Václava Havla z archivu České tiskové kanceláře, která vychází z výstavy prezentované ve Staroměstské radnici. Panely jsou situovány v Terminálu 2 a zůstanou zde do konce roku tak, aby zájemci ze široké veřejnosti měli možnost si je prohlédnout. Trvale dílo Václava Havla připomíná umělecký objekt, který připravil architekt Bořek Šípek se svým týmem. Tento artefakt nazvaný Forum Havlum se nachází na konci spojovacího objektu mezi Terminály 1 a 2. V kině Cinema Time, které na letišti funguje již delší dobu a je zdarma přístupné široké veřejnosti, budou do konce října promítány filmy související s Václavem Havlem

Podrobnou reportáž si přečtete již zítra v Pražském deníku.

Co jste o letišti možná nevěděli?

- Ruzyňské letiště vyrostlo u západního okraje Prahy ve 30. letech a nahradilo již kapacitně nevyhovující vzdušný přístav ve Kbelích. První letoun na Ruzyni, která patřila k nejmodernějším zařízením svého druhu v Evropě, přistál 5. dubna 1937, kdy bylo Václavu Havlovi přesně půl roku.

- Výrazného rozšíření se letiště dočkalo v 60. letech, když vedle dosavadního „starého" vyrostlo v letech 1960 až 1968 letiště nové. Toto severní letiště zahrnovalo novou vzletovou a přistávací dráhu, odbavovací terminál, opravárenský hangár a další obslužné budovy.

- Kvůli rostoucímu zájmu o leteckou přepravu začala v druhé polovině 90. let minulého století rozsáhlá dostavba ruzyňského letiště. Postupně přibyly mimo jiné nový odbavovací komplex, osobní i nákladní terminál nebo velkokapacitní parkoviště.

- Odbavovací haly by již nyní byly schopné obsloužit 20 milionů pasažérů ročně, problémem však zůstává omezená kapacita vzletové a přistávací dráhy. I kvůli tomu nyní ročně Ruzyní projde jen kolem 11 milionů cestujících. Letiště proto připravuje výstavbu nové dráhy, s jejímž zprovozněním se ale počítá nejdříve v roce 2016.

- Loni letiště v Ruzyni odbavilo 11,79 milionu cestujících, což je meziroční nárůst o dvě procenta. Rekordní byl co do počtu odbavených lidí rok 2008, kdy letištěm prošlo 12,6 milionu cestujících, od té doby se ale hranici 12 milionů pasažérů nepodařilo překonat.

- Ruzyňské letiště, které je od letošního března spolu s Českými aeroliniemi a dalšími leteckými firmami součástí státního Českého aeroholdingu, se musí potýkat také s konkurencí v blízkém zahraničí. Zejména jde o vídeňský Schwechat (21 milionů cestujících v roce 2011) nebo mnichovské letiště Franze Josefa Strausse (téměř 38 milionů pasažérů), které nabízejí přímé spojení do více destinací.

- Jiná středoevropská letiště jsou ale v porovnání s Ruzyní podstatně méně vytížena. Varšavské Chopinovo letiště odbavilo loni 9,3 milionu lidí, budapešťský vzdušný přístav nesoucí jméno Ference Liszta pak 8,9 milionu cestujících. Další dvě Čechům poměrně dobře dostupná letiště, drážďanské a bratislavské, vykázaly v roce 2011 jen 1,9 a 1,6 milionu pasažérů.