VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odborník: Živel zastaví všechny tramvaje, ne jen ty nízkopodlažní

Praha - Rozhovor s Miroslavem Svítkem, děkanem Fakulty dopravní ČVUT v Praze.

21.2.2011
SDÍLEJ:

Zkušební jízda nové tramvaje 15T ForCityFoto: Denk/Vít Šimánek

Minulý týden se pražští opoziční zastupitele za TOP 09 v čele s Tomášem Hudečkem pustili do kritiky nové nízkopodlažní tramvaje 15T ForCity. Kromě údajně nevýhodného tendru na nákup 250 vozů, prý tramvaj neobstojí při větší sněhové nadílce. Deník proto oslovil nestranného odborníka Miroslava Svítka, děkana Fakulty dopravní ČVUT v Praze.

V dnešní době asi ani nelze uvažovat jinak, než při obnově vozového parku nakupovat nízkopodlažní vozidla?
Nízkopodlažní tramvaje jsou v evropských městech uváděny do provozu v posledních cca 20 letech.

Hlavním motivem pro nasazování nízkopodlažních vozidel do provozu je samozřejmě zvýšení komfortu přepravy a tedy pohodlí cestujících, zejména těch se zhoršenou pohyblivostí, cestujících s kočárky nebo na invalidním vozíku.

Některým z nich teprve nasazení nízkopodlažních vozidel vůbec umožní se přepravy zúčastnit.

Z pohledu provozovatele je podstatná rychlejší výměna cestujících a tedy vyšší cestovní rychlost a přepravní kapacita. Neopominutelným pozitivem je i zvýšení bezpečnosti přepravy, zejména u 100% nízkopodlažních vozidel, ve kterých nejsou žádné schody nebo podesty, o které by si cestující mohli způsobit zranění. 100% nízkopodlažní je i nová tramvaj z plzeňské Škodovky.

Jak je to s nízkopodlažními tramvajemi v zahraničí? Mají technické limity provozu?
Obecně by neměl být důvod pro nějaké omezení provozu nízkopodlažních tramvají. Důkazem toho je jejich provoz ve městech s tradičními tramvajovými provozy, kde oblouky a stoupání trati jsou dány ulicemi historických měst.

Používají se i tam, kde jsou klimatické podmínky náročnější?
Nízkopodlažní tramvaje jsou v provozu v celé Evropě, a tedy i v místech, které jsou na tom klimaticky hůře než česká města. Můžeme jmenovat města na severu jako třeba Helsinki nebo Göteborg, nebo i Innsbruck, kde nízkopodlažní tramvaje zajíždějí do Stubaiského údolí do nadmořské výšky cca 900 m.

Nastávají problémy při sněhových kalamitách nebo přívalových deštích?
Problémy v takových případech mají všechna vozidla, pokud je síla živlů taková, že například kanalizace není schopna odvádět dešťovou vodu nebo ani nasazení veškeré mechanizace nezvládá přívaly sněhu. Na překážce skryté pod vodou nebo sněhem nebo na zamrzlé výhybce může vykolejit jakákoliv tramvaj.

Čtěte také: Nové tramvaje 15T údajně nezvládnou příští kalamitu

(lv, luk)

21.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dům Donalda Trumpa

Tady strávil mládí Donald Trump

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
9

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, tvrdí NKÚ

Zeman při setkání vyjádřil Valachové podporu, ta trvá na demisi

Prezident Miloš Zeman na dnešní schůzce v Brně seznámil odcházející ministryni školství Kateřinu Valachovou (ČSSD) s podporou, které se jí dostává od učitelů a sportovců. Jak však uvedla následně ministryně novinářům, očekává, že prezident bude postupovat dle ústavy.

Pro ČR není alternativa k EU, řekli europoslanci na sjezdu KDU-ČSL

Praha - Evropská unie prochází nejhorší krizí ve své historii. Pro Česko ale členství v unii nemá žádnou alternativu, a proto musí země hledat cestu, jak unii pomoci. Na sjezdu KDU-ČSL se na tom shodli lidovečtí europoslanci. Europoslanec Pavel svoboda přitom podotkl, že se Česko musí snažit stát součástí integračního jádra EU.

AKTUALIZOVÁNO

Čunek poražen. Bělobrádek obhájil křeslo předsedy

Předsedou KDU-ČSL bude i další dva roky Pavel Bělobrádek. Vicepremiér a úřadující předseda strany dnes na lidoveckém sjezdu v Praze porazil zlínského hejtmana Jiřího Čunka. Pro Bělobrádka hlasovalo 227 delegátů z 276 přítomných, získal tak 84 procent hlasů.

AKTUALIZOVÁNO

Lidovci jdou do voleb se STANem. Bělobrádek hovořil o politickém systému

Českou republiku čeká souboj o charakter společnosti a o to, zda zůstane standardní parlamentní demokracií, nebo se posune k autoritářskému systému. V projevu na sjezdu KDU-ČSL to řekl předseda strany Pavel Bělobrádek. Lidovci jsou podle něj síla pro budoucnost a strana, která je zodpovědná a solidární. Sněm schválil také uzavření volební koalice s hnutím STAN. Část lidovců měla výhrady, přesto spojenectví podpořilo 81,72 procenta delegátů.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies