VYBERTE SI REGION

Odborník: Živel zastaví všechny tramvaje, ne jen ty nízkopodlažní

Praha - Rozhovor s Miroslavem Svítkem, děkanem Fakulty dopravní ČVUT v Praze.

21.2.2011
SDÍLEJ:

Zkušební jízda nové tramvaje 15T ForCityFoto: Denk/Vít Šimánek

Minulý týden se pražští opoziční zastupitele za TOP 09 v čele s Tomášem Hudečkem pustili do kritiky nové nízkopodlažní tramvaje 15T ForCity. Kromě údajně nevýhodného tendru na nákup 250 vozů, prý tramvaj neobstojí při větší sněhové nadílce. Deník proto oslovil nestranného odborníka Miroslava Svítka, děkana Fakulty dopravní ČVUT v Praze.

V dnešní době asi ani nelze uvažovat jinak, než při obnově vozového parku nakupovat nízkopodlažní vozidla?
Nízkopodlažní tramvaje jsou v evropských městech uváděny do provozu v posledních cca 20 letech.

Hlavním motivem pro nasazování nízkopodlažních vozidel do provozu je samozřejmě zvýšení komfortu přepravy a tedy pohodlí cestujících, zejména těch se zhoršenou pohyblivostí, cestujících s kočárky nebo na invalidním vozíku.

Některým z nich teprve nasazení nízkopodlažních vozidel vůbec umožní se přepravy zúčastnit.

Z pohledu provozovatele je podstatná rychlejší výměna cestujících a tedy vyšší cestovní rychlost a přepravní kapacita. Neopominutelným pozitivem je i zvýšení bezpečnosti přepravy, zejména u 100% nízkopodlažních vozidel, ve kterých nejsou žádné schody nebo podesty, o které by si cestující mohli způsobit zranění. 100% nízkopodlažní je i nová tramvaj z plzeňské Škodovky.

Jak je to s nízkopodlažními tramvajemi v zahraničí? Mají technické limity provozu?
Obecně by neměl být důvod pro nějaké omezení provozu nízkopodlažních tramvají. Důkazem toho je jejich provoz ve městech s tradičními tramvajovými provozy, kde oblouky a stoupání trati jsou dány ulicemi historických měst.

Používají se i tam, kde jsou klimatické podmínky náročnější?
Nízkopodlažní tramvaje jsou v provozu v celé Evropě, a tedy i v místech, které jsou na tom klimaticky hůře než česká města. Můžeme jmenovat města na severu jako třeba Helsinki nebo Göteborg, nebo i Innsbruck, kde nízkopodlažní tramvaje zajíždějí do Stubaiského údolí do nadmořské výšky cca 900 m.

Nastávají problémy při sněhových kalamitách nebo přívalových deštích?
Problémy v takových případech mají všechna vozidla, pokud je síla živlů taková, že například kanalizace není schopna odvádět dešťovou vodu nebo ani nasazení veškeré mechanizace nezvládá přívaly sněhu. Na překážce skryté pod vodou nebo sněhem nebo na zamrzlé výhybce může vykolejit jakákoliv tramvaj.

Čtěte také: Nové tramvaje 15T údajně nezvládnou příští kalamitu

(lv, luk)

21.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Stát pátrá po majitelích čtyř tisíc domů. Když se nepřihlásí, přijdou o ně

Hámid bin Abdal Sání na archivní fotografii.

Sání u soudu neuspěl s žádostí o náhradu ušlého výdělku za vazbu

Potvrzeno: na ptačí chřipku uhynula v Praze druhá labuť

Praha – Již dva potvrzené úhyny labutí na ptačí chřipku, které podlehly vysoce patogennímu viru H5N8, evidují veterináři v hlavním městě. Po víkendovém potvrzení nákazy u labutě nalezené na Vltavě u Pražské tržnice v Holešovicích přišel v úterý odpoledne stejný závěr také k mrtvé labuti odklízené z centra metropole. Laboratoř potvrdila subtyp H5N8 také u uhynulé labutě nalezené na Střeleckém ostrově, sdělil Deníku Petr Majer ze Státní veterinární správy.

České vysoké učení technické v Praze slaví 310. výročí

Praha - České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) si letos připomíná 310 let od vydání císařského reskriptu, kterým 18. ledna 1707 Josef I. jednoznačně podpořil vznik inženýrské výuky. Do září se bude konat řada kulturních, přednáškových i odborných akcí vztahujících se k tomuto výročí. Obnovenou premiéru měl v úterý krátký film z roku 1925, na kterém je zachyceno položení základního kamene kampusu v Dejvicích.

Lékař použil data pacientů pro senátní kampaň. Hrozí mu postih

Praha - Lékaři Jiřímu Holubářovi, který loni neúspěšně kandidoval za TOP 09 do Senátu, hrozí postih od Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Vyplývá to z informací o loňských kontrolách, které dnes úřad zveřejnil. Holubář v kampani využil adresy svých pacientů bez jejich souhlasu a poslal jim dopis s žádostí o podporu. Holubář už dříve sdělil, že se chtěl dopisem bránit tvrzení svých oponentů, podle nichž by jako senátor s lékařskou praxí skončil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies