VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odborník: Živel zastaví všechny tramvaje, ne jen ty nízkopodlažní

Praha - Rozhovor s Miroslavem Svítkem, děkanem Fakulty dopravní ČVUT v Praze.

21.2.2011
SDÍLEJ:

Zkušební jízda nové tramvaje 15T ForCityFoto: Denk/Vít Šimánek

Minulý týden se pražští opoziční zastupitele za TOP 09 v čele s Tomášem Hudečkem pustili do kritiky nové nízkopodlažní tramvaje 15T ForCity. Kromě údajně nevýhodného tendru na nákup 250 vozů, prý tramvaj neobstojí při větší sněhové nadílce. Deník proto oslovil nestranného odborníka Miroslava Svítka, děkana Fakulty dopravní ČVUT v Praze.

V dnešní době asi ani nelze uvažovat jinak, než při obnově vozového parku nakupovat nízkopodlažní vozidla?
Nízkopodlažní tramvaje jsou v evropských městech uváděny do provozu v posledních cca 20 letech.

Hlavním motivem pro nasazování nízkopodlažních vozidel do provozu je samozřejmě zvýšení komfortu přepravy a tedy pohodlí cestujících, zejména těch se zhoršenou pohyblivostí, cestujících s kočárky nebo na invalidním vozíku.

Některým z nich teprve nasazení nízkopodlažních vozidel vůbec umožní se přepravy zúčastnit.

Z pohledu provozovatele je podstatná rychlejší výměna cestujících a tedy vyšší cestovní rychlost a přepravní kapacita. Neopominutelným pozitivem je i zvýšení bezpečnosti přepravy, zejména u 100% nízkopodlažních vozidel, ve kterých nejsou žádné schody nebo podesty, o které by si cestující mohli způsobit zranění. 100% nízkopodlažní je i nová tramvaj z plzeňské Škodovky.

Jak je to s nízkopodlažními tramvajemi v zahraničí? Mají technické limity provozu?
Obecně by neměl být důvod pro nějaké omezení provozu nízkopodlažních tramvají. Důkazem toho je jejich provoz ve městech s tradičními tramvajovými provozy, kde oblouky a stoupání trati jsou dány ulicemi historických měst.

Používají se i tam, kde jsou klimatické podmínky náročnější?
Nízkopodlažní tramvaje jsou v provozu v celé Evropě, a tedy i v místech, které jsou na tom klimaticky hůře než česká města. Můžeme jmenovat města na severu jako třeba Helsinki nebo Göteborg, nebo i Innsbruck, kde nízkopodlažní tramvaje zajíždějí do Stubaiského údolí do nadmořské výšky cca 900 m.

Nastávají problémy při sněhových kalamitách nebo přívalových deštích?
Problémy v takových případech mají všechna vozidla, pokud je síla živlů taková, že například kanalizace není schopna odvádět dešťovou vodu nebo ani nasazení veškeré mechanizace nezvládá přívaly sněhu. Na překážce skryté pod vodou nebo sněhem nebo na zamrzlé výhybce může vykolejit jakákoliv tramvaj.

Čtěte také: Nové tramvaje 15T údajně nezvládnou příští kalamitu

(lv, luk)

21.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vítězné náměstí.
7

Praha 6 musí mít pro obchvat Vítězného náměstí další posudky

Matějská pouť. Ilustrační foto.
10

Matějskou pouť zahájí 25. února ohňostroj na Výstavišti v Holešovicích

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Za týden touto dobou už to nebude možné – odejít z prodejny bez toho, aniž by prodavač vytiskl účtenku s unikátním kódem.

Soud projedná odvolání v kauze nehody bývalého policisty Kadlece

Praha - Pražský městský soud ve středu projedná kauzu bývalého policejního důstojníka a pedagoga Karla Kadlece, který se odvolal proti osmiměsíčnímu podmíněnému trestu uloženému za dopravní nehodu. Podle nepravomocného verdiktu Kadlec kvůli incidentu způsobenému v opilosti také nesmí dva roky řídit.

Metropole připravuje regulační řád dopravy při výskytu smogu

Praha - Hlavní město připravuje regulační řád pro omezení dopravy v době výskytu smogu. Zatím může regulovat jen průmyslové podniky, nejvíc znečištění je ale z aut. V tiskové zprávě o tom v úterý informoval pražský magistrát. Návrh chce mít do konce září.

Praha schválila záměr získat od Veolie 100 procent akcii PVK

Praha - Pražští radní schválili záměr získat od firmy Veolia 100 procent akcií společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK). Akcie by získala Praha, nebo některá její akciová společnost. Novinářům to dnes řekl radní Karel Grabein Procházka (ANO). Kdy, za jakých podmínek a jakou cenu by případně Praha akcie získala, není jasné. Veolia je stoprocentním vlastníkem PVK, které mají pronajatu vodohospodářskou síť do roku 2028 od městské společnosti Pražská vodohospodářská společnost (PVS). PVK nechce jednání komentovat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies