VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odborník: Živel zastaví všechny tramvaje, ne jen ty nízkopodlažní

Praha - Rozhovor s Miroslavem Svítkem, děkanem Fakulty dopravní ČVUT v Praze.

21.2.2011
SDÍLEJ:

Zkušební jízda nové tramvaje 15T ForCityFoto: Denk/Vít Šimánek

Minulý týden se pražští opoziční zastupitele za TOP 09 v čele s Tomášem Hudečkem pustili do kritiky nové nízkopodlažní tramvaje 15T ForCity. Kromě údajně nevýhodného tendru na nákup 250 vozů, prý tramvaj neobstojí při větší sněhové nadílce. Deník proto oslovil nestranného odborníka Miroslava Svítka, děkana Fakulty dopravní ČVUT v Praze.

V dnešní době asi ani nelze uvažovat jinak, než při obnově vozového parku nakupovat nízkopodlažní vozidla?
Nízkopodlažní tramvaje jsou v evropských městech uváděny do provozu v posledních cca 20 letech.

Hlavním motivem pro nasazování nízkopodlažních vozidel do provozu je samozřejmě zvýšení komfortu přepravy a tedy pohodlí cestujících, zejména těch se zhoršenou pohyblivostí, cestujících s kočárky nebo na invalidním vozíku.

Některým z nich teprve nasazení nízkopodlažních vozidel vůbec umožní se přepravy zúčastnit.

Z pohledu provozovatele je podstatná rychlejší výměna cestujících a tedy vyšší cestovní rychlost a přepravní kapacita. Neopominutelným pozitivem je i zvýšení bezpečnosti přepravy, zejména u 100% nízkopodlažních vozidel, ve kterých nejsou žádné schody nebo podesty, o které by si cestující mohli způsobit zranění. 100% nízkopodlažní je i nová tramvaj z plzeňské Škodovky.

Jak je to s nízkopodlažními tramvajemi v zahraničí? Mají technické limity provozu?
Obecně by neměl být důvod pro nějaké omezení provozu nízkopodlažních tramvají. Důkazem toho je jejich provoz ve městech s tradičními tramvajovými provozy, kde oblouky a stoupání trati jsou dány ulicemi historických měst.

Používají se i tam, kde jsou klimatické podmínky náročnější?
Nízkopodlažní tramvaje jsou v provozu v celé Evropě, a tedy i v místech, které jsou na tom klimaticky hůře než česká města. Můžeme jmenovat města na severu jako třeba Helsinki nebo Göteborg, nebo i Innsbruck, kde nízkopodlažní tramvaje zajíždějí do Stubaiského údolí do nadmořské výšky cca 900 m.

Nastávají problémy při sněhových kalamitách nebo přívalových deštích?
Problémy v takových případech mají všechna vozidla, pokud je síla živlů taková, že například kanalizace není schopna odvádět dešťovou vodu nebo ani nasazení veškeré mechanizace nezvládá přívaly sněhu. Na překážce skryté pod vodou nebo sněhem nebo na zamrzlé výhybce může vykolejit jakákoliv tramvaj.

Čtěte také: Nové tramvaje 15T údajně nezvládnou příští kalamitu

(lv, luk)

21.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Holešovice a Libeňský most

Libeňský most čeká na ortel po zátěžových testech

Milan Chovanec (ČSSD)

Chovanec chce od policie důkazy o existenci internetové hry Modrá velryba

Drahošovou tiskovou mluvčí bude Lenka Pastorčáková

Praha - Tiskovou mluvčí prezidentského kandidáta Jiřího Drahoše bude Lenka Pastorčáková. Dosavadní redaktorka České televize se funkce ujme na začátku května. V sobotu o tom informoval server Lidovky.cz.

AUTOMIX.CZ

Jak se nespálit při koupi ojetiny II.: Jsme u auta. Na co si dát pozor?

V minulém dílu článku o nákupu ojetiny jsme si probrali, čím se řídit při počátečním výběru auta a jak se připravit na jeho nákup. Nyní se dostáváme do bodu, kdy jsme u vybraného vozu. Na co si dát pozor? A co všechno byste měli zkontrolovat?

MŠMT: Zveřejnění testů přijímaček nemůže narušit přijímací proces

Praha - Zveřejnění zadání jednotných přijímacích zkoušek na internetu před dokončením jejich letošních termínů není podle ministerstva školství natolik závažné, aby mohlo narušit přijímací proces. Přesto podle něj není šíření testů tímto způsobem vhodné, protože může porušit zásadu, aby byl zachován rovný přístup uchazečů k testům. V pátek to sdělila mluvčí ministerstva Klára Bílá v reakci na výzvu organizace EDUin, aby ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) zajistila rovný a okamžitý přístup k již použitým testovým zadáním.

Muzeum připomíná 70 let od cesty Hanzelky se Zikmundem

Praha – Zdá se to skoro neuvěřitelné, ale je to tak: na své putování po světě vyrazili Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund před rovnými 70 lety. Kulaté výročí startu legendární cestovatelské dvojice k první ze série jejich cest v sobotu po celý den připomínají akce v Národním technickém muzeu – přičemž součástí programu bude zahájení tematické pamětní jízdy automobilu Tatra 87 s posádkou Petr Horký, Michal Popov a Miroslav Náplava, mířící ve stopách Hanzelky a Zikmunda do Marseille.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies