Rozdíl mezi kreditní a debetní kartou? I to se nově učí dětiVýsledky práce na iniciativních školách jsou skvělé. Děti mají díky výuce dokonce větší rozhled než jejich rodiče. Alespoň to tvrdí zástupkyně jedné z prvních „vlaštovek" pedagožka Marie Cibulková. Předává dětem finanční znalosti na základní škole Červený vrch v Praze 6. „Přepočítáváme například kurzovní lístek a snažíme se vypočítat, za kolik bychom si uvařili oběd v některé ze sousedních zemí," popisuje průběh jedné ze svých hodin matematiky, v nichž se snaží malým finančníkům ukázat, že se jim jednou nudné početní vzorečky mohou v běžném životě vyplatit. Takové matematické hrátky jsou ale pouze zlomkem celého systému výuky o financích na škole. Na Červeném vrchu se každý ročník druhého stupně pravidelně účastní celodenních tématických projektů. Osmé třídy pak o financích nutí přemýšlet také předmět Svět práce.

Čtěte také: Písmo samá klička a kudrlinka má na mále, přichází Comenia Script

Osmáci jsou rozděleni do menších skupin, v nichž předstírají běžné fungování rodiny. „Na základě stanovených příjmů rodičů, počtu dětí a dalších údajů, si musí vytvořit rodinný rozpočet na pět let. Nakupují, plánují dovolenou, učí se, kolik mohou utratit," přibližuje Marie Cibulková školní práci, která spíš připomíná letní táborovou hru na dospělé.

Možná je jednou zachrání od exekuce

A jak na změny v centrálních osnovách reagují rodiče? Úmyslu rozumí: „Peníze vládnou světu a život není peříčko. Lidé si kvůli koupi bytu nadělají dluhy, na jejich splátky si pak půjčují jinde, a celý tenhle kolotoč se kolikrát zastaví, až když na dveře zaklepají exekutoři. Myslím, že zavedení výuky finanční gramotnosti, může jedině prospět," říká maminka školou povinných dětí Hana Koutská. „Otázkou je, jak látku vysvětlí dětem učitelé, kteří třeba sami nemají nejlepší přehled, a jestli nemohou někteří z nich, spíše než pomoci, nechtěně uškodit," vyjadřuje své obavy.

Zapracovat na své osobní finanční gramotnosti mohou pedagogové předtím, než začnou svým svěřencům předávat důležité informace, různými způsoby. Zajímavý návod nabízí například celoevropský internetový portál Dolceta, kde lze v českém jazyce najít praktické výukové plány pro vyučování čtyřiadvaceti finančních témat.

fb-pd-podval

Projekt Rozumíme penězům nabízí stále pedagogům vzdělávací semináře. Kromě škol z Prahy se přihlásili další účastníci z krajů Středočeského, Plzeňského, Libereckého, Pardubického, Královéhradeckého a z Vysočiny. Celkem se do zkušební výuky začlenilo 11 000 žáků a finančními experty z banky bylo proškoleno téměř 2 000 učitelů. Právě banky se výuce finanční gramotnosti věnují nejvíce, a také s jejich spoluprací se počítá.

Určitým rizikem takové kooperace ovšem může být ze strany bankovních domů nedovolená propagace jejich finančních produktů na školách. Proto bude nutná přísná kontrola.