Při kurzech bezpečné jízdy v Mostě si postupně prohloubí řidičské dovednosti v náročných podmínkách 150 šoférů – a mnozí se i lecčemu přiučí. První absolventi se netajili zjištěním, že jejich vozy v úpravě 4×4 zvládnou víc, než by od nich očekávali.

Nácvik vede k rychlejším reakcím

„Jako u všech disciplín lidského konání praxe a cílená příprava dělá mistra," poznamenala Effenbergerová. Přitakává i ředitel středočeských záchranářů Martin Houdek. „Řidiči sanitních vozů pravidelným cvičením získávají na řidičském sebevědomí," konstatoval. S dodatkem, že při nácviku se kolegové setkávají s různými překážkami, které pak v reálu mnohem rychleji vyhodnotí.

Úkol řidičů sanitek je jasný: co nejrychleji dopravit lékaře a záchranáře na místo určení – a pacienty po ošetření dovézt do zdravotnického zařízení. Pokud o životě a smrti rozhodují minuty – ano, i takové případy se stávají a nejde o nadsázku – je role řidiče sanitních vozů zásadní.

Pro Středočeský kraj je přitom příznačné velké množství chatových osad, ale také samot nebo lesů plných turistů či třeba houbařů – a i ti mohou občas potřebovat pomoc záchranářů. Sanitky tak často musejí spěchat k pacientům po nezpevněných komunikacích a v náročném terénu.

Cvičení probíhá ve vyšších rychlostech

Pomoci zvládat nejrůznější nástrahy mají kurzy bezpečné jízdy na mosteckém polygonu, kde si řidiči zkoušejí rozmanité situace za volanty větších sanitek Volkswagen T6, menšího typu sanitních vozů T5 i Škody Yeti, v níž se vozí lékaři sloužící v rámci takzvaného setkávacího systému rendez-vous. Vedoucí instruktor Autodromu Most Jakub Michalovič připomněl, že cílem kurzu je nejen výuka zvládání náročných situací, ale také nácvik, jak vypjaté momenty předvídat a snažit se jim předcházet.

U řidičů aut s modrými majáky je to přitom trochu jiné než v případě běžných řidičů – ti totiž musí být na místě zásahu co nejdříve. „Praktickou část je tak třeba nacvičovat i ve vyšších rychlostech," poznamenal Michalovič.

Trénuje se i v ochranných oděvech

V autech, s nimiž běžně vyjíždějí do terénu, si řidiči například zopakují krizové brzdění, dojde na zvládnutí smyku či třeba na řešení krizových situací včetně náhlých překážek na silnici, ale například i na jízdu ve vysoké vodě. Stranou pozornosti nezůstává ani řízení vozidla za použití speciálních osobních ochranných prostředků – v ochranném obleku i s rukavicemi, brýlemi a rouškou.

Kurzy bezpečné jízdy nejsou ovšem jen výsadou záchranářů. Podobný výcvik absolvují i příslušníci dalších složek integrovaného záchranného sytému – včetně hasičů, jejichž jízda s velkými cisternovými vozy má také svá specifika.

Čtěte také: Na lovení člunu z vody byl jeřáb krátký