Soupravu si v úterý na Hlavním nádraží v Praze mohli prohlédnout novináři nebo partneři projektu. Podívat se přišel i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Poznamenal, že jeho praděd byl legionář a možná podobným vlakem projel Sibiř. „Pro mě je to návrat k rodinné historii a rodinné tradici," řekl.

Přípravu Legiovlaku zahájila Československá obec legionářská, která za ním stojí, již v roce 2009. Je součástí projektu Legie 100, který má připomenout výročí vzniku československých legií na východní i západní frontě. Vstupovali do nich dobrovolníci z řad Čechoslováků žijících v cizině, ale i vojáci rakousko-uherské armády, aby bojovali za vznik samostatného státu.

Milovníci historie postupně vytipovali nákladní vozy, které na základě fotografií a vzpomínek legionářů přestavěli na soupravu podobnou těm, kterými se desetitisícům Čechoslováků podařilo projet Sibiř. Při anabázi z prvoválečných bojišť, kde bojovali na straně ruské armády, museli svést mnoho bojů s bolševiky a ovládli ohromné území.

Parní lokomotiva a zatím deset vagonů

Legiovlak se v současné době skládá z deseti vagonů a parní lokomotivy. V sestavě jsou zdravotní, prodejní nebo štábní vagony, vůz polní pošty nebo takzvaná těpluška, která byla legionářům po několik měsíců domovem.

Vojáci si ji podle Jiřího Charfreitaga, tajemníka projektu Legie 100, zařizovali palandami nebo kamny. Právě jejich ukořistění bylo při zastávkách na nádražích v až čtyřicetistupňových mrazech prvním cílem legionářů, poznamenal Charfreitag.

Další součástí Legiovlaku je obrněný vůz. Ty si podle Charfreitaga legionáři vyráběli z amerických uhlových vozů, které během své cesty ukořistili. „Přestavili je na nedobytné pevnosti," poznamenal.

V sestavě je i kovářský vagon, který byl zrekonstruován na Slovensku, dva plošinové a ubytovací vůz, ve kterém bude přespávat posádka Legiovlaku. Vozy jsou vybaveny replikami i originálními exponáty a několika stovkami fotografií.

Organizátoři mají připravený i jedenáctý, krejčovský vůz. Kvůli nedávné poruše ale bude zapojen do sestavy později.

Za necelé tři týdny více než 18 tisíc lidí

Při loňském představení prvních sedmi vozů na pražském Nákladovém nádraží Žižkov navštívilo Legiovlak za necelé tři týdny více než 18 tisíc lidí.

Po Mladé Boleslavi bude Legiovlak pokračovat do Liberce, zastaví se v Hradci Králové, Českých Budějovicích, ale také v Brně či Zlíně. Na podzim by mohl zavítat i na Slovensko. Jeho pouť skončí v roce 2020.

Čtěte také: Legionáři představili repliku vlaku svých předchůdců