VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ředitel zoo: Chtěli bychom obslužnou komunikaci

Praha - Rozhovor s ředitelem pražské zoo Miroslavem Bobkem.

7.4.2011 5
SDÍLEJ:

Miroslav Bobek, ředitel pražské zoo.Foto: DENÍK/Jan Horák

Dopravní situace v Trojské kotlině se stává neudržitelnou. Místní někdy označují za „viníky“ obě tamní zahrady – botanickou a především zoologickou, která láká zejména o víkendech tisíce návštěvníků. Jak vidí současný stav vedení zoo?
Dopravní obsluha pražské zoo byla problémem vždy. Jsem přesvědčen, že se musí počítat s tím, jaká je dnes situace: lidé chtějí a potřebují jezdit autem. Matky s dětmi a s kočárky chtějí přijet co nejblíže k bráně, nechtějí jít pěšky větší vzdálenost, nebo používat jako mezistupeň ještě nějaký jiný druh dopravy. Je třeba jim to umožnit. Tím ale neodmítám další druhy dopravy, třeba ekologické autobusy na plyn, jež ostatně sami platíme, cesty parníkem, nebo příchod z jiné strany – například po levém břehu Vltavy a přes lávku k zoo.

Mohlo by zoo pomoci dokončení slonince v severozápadní části zahrady tím, že by více návštěvníků chodilo tamějším, dosud málo užívaným vchodem?
Výrazně asi ne. Zase by většina přijela auty a tam je jen malé parkoviště, které nelze rozšířit.

Jaké další cesty tedy padají v úvahu?
Padl například i návrh na lanovku z Holešovic. Proč ne, ale zejména je potřeba odlehčit Trojské ulici a zvýšit parkovací kapacitu přímo u zoo. Za ideální považuji prodloužení obslužné komunikace od kanoistického areálu až k jižnímu vchodu zoo, kde by se navýšila parkovací kapacita. Další možností je parkoviště na budoucí čističce na Císařském ostrově, ale to je podle mého názoru poněkud vzdálené řešení, které má také své nevýhody. Nehledě na to, že vedení Troji je i proti němu.

To nechápu, proč?
Protože parkující auta by narušila výhled od Svaté Kláry. Ale současní představitelé Troji jsou snad proti všemu: proti parkovacím domů, proti obslužné komunikaci, proti propojení dvou areálů Botanické zahrady i proti novému komplexu Záchranné služby.

Vraťme se ještě k té obslužné komunikaci, jak by měla vypadat?
Jak jsem řekl, od kanoistického areálu by se protáhla k jižnímu vchodu zoo. Používala by se jen o víkendech s vysokou návštěvností a jen jednosměrně – dopoledne k zoo, odpoledne zpět. Jinak by se ovšem jezdilo dál trojskou ulicí, ta nová komunikace by pomáhala jen ve špičkách, tedy o víkendech a o svátcích. Byla by to odlehčovací komunikace, na jejímž konci by bylo dvouúrovňové parkoviště. Samozřejmě by to nestačilo, ale to nebude nikdy. Uvítal bych vybudování záchytného parkoviště ještě před Trojou a jistě bychom hledali způsob, jak zvýhodnit návštěvníky, kteří ho využijí. A znovu opakuji: za každý alternativní přístup k zoo budeme jen vděčni.

Je pravda, že by tím zanikla stávající cyklostezka?
Rozhodně ne, ta by šla paralelně. Nám nejde o to, aby tam byla nějaká dálnice, jak by mohlo vyplývat z protestní petice trojských, ale pouhá obslužná komunikace využívaná jednosměrně. Určitě by to nebyla tranzitní komunikace. Ostatně ti lidé, kteří si zkracují cestu a jezdí ráno z Bohnic přes Trojskou, to dělají jen ve všední dny a to je návštěvnost v zoo nízká.

Jak byste si představoval to patrové parkoviště?
Určitě ne vysoké jako parkovací domy, ale lehce zapuštěné první podlaží a nad ním druhé se zatravněnou střechou. Kapacita by se tak zdvojnásobila a přitom by vyhovovala i nárazové návštěvnosti zoo. Právě ta nárazovost je důvodem, proč se nevyplatí třeba navrhované vláčky pro dopravu více osob – většinu času by totiž jezdily prázdné a ve špičkách by nedostačovaly. Významná část návštěvníků bude prostě vždy přijíždět autem a my si nemůžeme dovolit o ně přijít.

Dovolte ještě otázku z jiného soudku. Soutěž o nové logo zoo skončila bez výsledku a oznámili jste, že si zvolíte nějakého renomovaného výtvarníka v přímém výběru. Jak je ten výběr daleko?
Pět log z užšího výběru jsme nakonec odmítli, mimo jiné i na doporučení odborníků, protože by byla obtížně slučitelná s dalšími výtvarnými symboly a projevy zoologické zahrady. Přesto byla soutěž inspirací a jsem rád, že se uskutečnila. Výběr výtvarníka dokončíme v brzké době a jsem přesvědčen, že nové logo budeme mít do konce roku.

Čtěte také: Troja hlásí kolaps dopravy

Autor: Jan Horák

7.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení