Pražské radnice využívají hned několik způsobů, jak 
s obyvateli o nepořádku na svých územích komunikovat. „Podněty od občanů přijímáme formou e-mailu nebo telefonicky, případně lze využít možnosti vyplnění on-line formuláře pro zaslání dotazu občanů,“ popsala cesty, jak upozornit na problém, Jitka Kochánková z odboru životního prostředí Prahy 22.

Telefon pro udání místa nepořádku či jiného problému na městské části využívá rovněž Praha 2. Už několik let provozuje dvojka bezplatnou infolinku, na kterou se mohou lidé obrátit s hlášením závad na veřejném prostranství, či se dotázat na věci týkající se životního prostředí, jako je kupříkladu hluk nebo čištění ulic. Za loňský rok dorazilo celkem 731 dotazů, z toho 457 jich přišlo na telefonní linku a zbylých 274 elektronickou poštou.

Telefon ano,
 ale ne na volání

Kromě těchto dvou cest lze upozornit na chyby Prahy 2 přes web Čistá dvojka, kde lze problém na veřejném místě popsat, vyfotit a zanést do mapky. Kdokoli se pak může podívat, co vše se v tomto směru na městské části děje, 
a kolik závad už bylo úspěšně vyřešeno.

Na stejném principu fungují i různé jiné internetové stránky a mobilní aplikace, přes které mohou lidé upozorňovat obce na věci, které podle nich stojí za vyřešení. Jednou ze stránek je Zmapujto.cz, kterou využívá například Praha 15.

„Do projektu se městská část zapojila v květnu letošního roku. Službu máme nastavenou tak, že hlášení přicházejí okamžitě po jejich evidenci do systému. Průběžně přichází okolo 10 hlášení za měsíc,“ řekla Zuzana Venclíková z odboru životního prostředí patnácté městské části.

Podobně je na tom i Praha 10, která je už třetím rokem zapojena to stejného projektu, přes který lze nahlásit černé skládky, znečištění u sběrných nádob nebo další závady ve veřejném prostoru. Měsíčně dostane touto cestou zhruba třicet podnětů.

Nespokojeným občanům stačí k nahlášení telefon, avšak nemusí z něj telefonovat. Stačí, pokud jde o takzvaný chytrý mobil, přes který se připojí na internet, a místo 
i s popisem šlendriánu na něm popíšou. Kupříkladu Praha 9 však dává přednost dalšímu 
z webů, který je zaměřen na pořádek ve městě.

Kromě nepořádku zajímají i nápady

Pro devítku je důležitý web Chodcisobe.cz, jenž má podle Jiřího Houdka, mluvčího Prahy 9, těsnější spojení 
s Prahou a je podrobnější. „Před časem jsme pozorně zvažovali spolupráci s dalším webem Lepsimisto.cz, ale nerozhodli jsme se pro něj, protože má oproti první zmíněné stránce menší návštěvnost a zároveň je celá řada duplicitních připomínek, někdy i od stejných lidí,“ přiblížil rozhodnutí Houdek.

Přesto však Praha 9 stránku Lepsimisto.cz nezavrhuje a občas ji podle mluvčího někdo z radnice navštíví jako nezávislý uživatel a zkontroluje, zda tam není zanesen nějaký podnět, o kterém neměl úřad dosud zdání. Zatímco devítka pátrá na těchto stránkách jen nepravidelně, Praha 7 s nimi má bližší vztah.

„Nejde jen o upozornění na nepořádek v ulicích, radnici zajímají i nápady, které vycházejí z potřeb lidí,“ zhodnotila Petra López z oddělení komunikace sedmé městské části dosavadní zapojení do služby, kterou začala sedmička využívat v zimě letošního roku.A zájem o její používání podle Lopéz stále roste.

I tak většina městských částí nemá o tyto aplikace příliš velký zájem. Či alespoň ne v podobě, kdy by ji využívaly jako hlavní prostředek, jak dostávat informace od občanů. Nejde však o to, že by radnicím nezáleželo na pořádku na jejich území. Důvodem je, že mnoho radnic už v současné době provozuje vlastní aplikace, díky kterým mohou dostat zprávu o problému 
v okolí.

Chybí selekce a distribuce podnětů

Vlastní službu už využívá například Praha 13. „Výhodou naší aplikace je, že podněty třídí a předává je k vyřízení kvalifikovaným pracovníkům odboru kontroly, kteří přesně vědí, kdo má co na starosti a komu co poslat k vyřízení. Weby jako Lepsimisto.cz určitě vznikly s dobrým úmyslem, ale v podstatě fungují jen jako pošťák mezi stěžovatelem a úřadem. Chybí kvalifikovaná selekce a distribuce podnětů – jednoduše se to pošle na radnici,“ řekl mluvčí třinácté městské části Samuel Truschka.

Kupříkladu zmínění web Lepší místo posílá příspěvky občanů na radnici i sám od sebe. Některé podněty tak přijdou vedení města dvakrát, někdy i dvě různá pracoviště. V budoucnu by se měly k Praze 13 připojit i další části hlavního města, neboť i jinde zvažují, že si zřídí vlastní službu. Praha 3 plánuje vlastní aplikaci Čistá trojka, podobným směrem se chce ubírat i Praha 1 a 22.

Průměrně dostávají pražské radnice za měsíc okolo třiceti připomínek k pořádku na jejich území. Rychlost vyřízení se pak odvíjí od složitosti vady na kráse. Pokud jde o převržený a rozsypaný koš, jde situaci vyřešit do jednoho dvou dnů. „Někdy ale může náprava trvat měsíc i dva, zejména, když je to v kompetenci jiné organizace mimo úřad Prahy 13.

Občas ale zůstává rozum stát – někteří lidé jsou schopni poslat třeba rozhořčenou stížnost, že na ulici se válí plastová láhev, i s fotkou, místo aby se sehnuli a hodili ji do tříděného odpadu,“ prozradil Truschka zkušenost.

Poděkování za vyřízení problému pak nejsou podle zkušenosti mnoha městských částí příliš časté. A to i přesto, že si hlavní město mezi ostatními kraji v republice vede podle statistiky webu Zmapujto.cz poměrně dobře. Lehce přes šedesát procent hlášení bylo v Praze vyřešeno.