VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Oznámíme termín stávky, pohrozili odboráři. Pokud nás Bém se Štajnerem nebudou brát vážně

Praha -Středeční jednání krizového štábu s odborovými předáky ztroskotala po půl hodině. Odpoledne dostali odpověď na sedm svých požadavků, budou o nich ve čtvrtek jednat. Odboráři pohrozili, že pokud je nebudou brát zástupci města vážně, ohlásí termín stávky.

11.11.2009 2
SDÍLEJ:

PRVNÍ KROK. Pražští radní odsouhlasili poskytnutí 900 milionů korun dopravnímu podniku, což byla jedna z podmínek pro odložení stávky MHD.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Už za dva týdny může na účet dopravního podniku putovat 900 milionů korun. Rada hlavního města v úterýdoporučila tuto částku zastupitelům ke schválení.

Sedm požadavků

Peníze by výrazně pomohly v kritické finanční situaci společnosti. Hrozbu stávky však tento příslib určitě neodvrátí. Odboráři dopravního podniku (DP) mají hned sedm požadavků, které mají být splněny dostředeční půlnoci.

Po půl hodině odešli

Zlomovémělo býtuž jednání krizového štábu a šéfů odborů, které začalo v pravé poledne. Jenže odboráři se po půlhodině zvedli a odešli. jako důvod uvedli, že zástupci magistrátního krizového štábu nepřinesli odpověď na všech sedm požadavků.

Město potažmo dopravní podnik by měl například ustoupit od dalšího propouštění zaměstnanců DP či zastavit všechny kroky směřující k outsourcingům částí společnosti.

Sedm požadavků odborářů pražského dopravního podniku vůči vedení Prahy

  • Primátor předloží plán dofinancování Prokazatelné ztráty roku 2009 včetně návrhu financování dopravního podniku v příštích letech tak, aby nebylo nutno čerpat kontokorent zvyšující náklady na financování provozu podniku.
  • DPP ukončí činnost společnosti BNV Consulting, která má na starosti organizační audity a outsourcing, tedy vyvedení některých činností mimo podnik.
  • DPP ukončí spolupráci s Radkem Novotným, ředitelem projektu transformace v DPP.
  • DPP ukončí všechny projekty směřující k outsourcingu, privatizaci nebo prodeji, které mají pro chod DPP strategický a zásadní význam.
  • Zastavení všech projektů směřujících k outsourcingu a jejich nové prověření, protože uvažovaná desetiprocentní úspora nákladů pro DPP je nereálná.
  • Ukončení snižování počtu pracovních míst z důvodu nedodržení slibů primátora, který zněl: Úspory vyplývající z transformace DPP budou využity pro zlepšení poskytované služby cestujícím.
  • Nastavení standardu kvality při přepravě cestujících pro všechny dopravce na území hlavního města Prahy provozující MHD.

    Splnění těchto bodů doručit písemnou formou do 11. listopadu 2009 do 24:00 všem členům stávkového výboru.

    Zdroj: Odborové organizace DPP

  • Generální ředitel DP Martin Dvořák a pražský radní pro dopravu Radovan Štajner (ODS) se však chtěli s odboráři chtěli bavit jen o těch bodech, které byly detailně připraveny. Na ostatní měli podle výzvy čas do středeční půlnoci.

    Chtěli jsme jednat

    „Ze zmíněných sedmi požadavků byly body jedna a sedm detailně připraveny. Potébychom představiliodborářům audit hospodaření DP za první pololetí tohoto roku. Byli jsme připraveni diskutovat o bodech čtyři a pět, chtěli jsme se zabývat i plánovaným propouštěním," řekl po odchodu odborových šéfů Dvořák.

    U dveří sídla dopravního podniku, kde krátké jednání probíhalo, se půl hodinu před plánovaným začátkem připoutal známý novinář Jiří X. Doležal.„Protestuji proti tomu, aby si odboráři brali ve svém sporu s magistrátem jako rukojmí obyvatele Prahy. Ať jdou zablokovat magistrát,"nechal se slyšet.S koncem vyjednávání odešel i on.

    Odpoledne dostali odpověď

    Odboroví předáci v osmnáct hodin uvedli, že středeční jednání krachlo. V 17:45 ale dostali od magistrátu odpověď na své požadavky. Ve středu už nic nepodniknou, ve čtvrtek znovu zasednou k jednání s krizovým štábem.

    Pohrozili ale, že pokud nebudou radní Štajner s primátorem Bémem jejich požadavky vážně, oznámí zítra stávkový výbor datum časově neomezené stávky.

    900 milionů na platy a faktury

    Už v úterý radní stáhli z jednání bod, který se přímo týkal přesunu části povinností DP na jinou společnost. Přesně se jednalo o údržbu vozů metra 81-71M. „Bereme to jako vstřícný krok směrem k odborářům. Ale na druhou stranu to neznamená, že tento bod neschválíme později, nejedná se o nic kontroverzního,“ sdělil radní pro dopravu Štajner.

    Zmíněných 900 milionů korun vezme město z přebytku hospodaření za rok 2008. „V podstatě se jedná o rezervu města pro letošní rok,“ doplnil Šteiner.

    „Peníze budou využity na priority DP. To znamená hlavně mzdy zaměstnanců. Ale třeba i na uhrazení části nezaplacených faktur Škody Transportation,“ navázal generální ředitel DP Martin Dvořák.

    Podpořte nás, volají odboráři

    Odborové organizace DPvydaly výzvu, ve které vyzývají ostatní dopravce, aby je podpořily a nestaly se stávkokazy. „Obracíme se na vás s žádostí, abyste nevyhověli případné žádosti představitelů hlavního města Prahy o výpomoc s autobusy na zajištění náhrady za stávkující zaměstnance DP,“ píše se ve výzvě.

    Faktem je, že město prostřednictvím Ropidu některé společnosti oslovilo.V úterýto potvrdil ředitel DP Dvořák. „Máme samozřejmě připravené i krizové scénáře, ale dokud nebudeme znát podobu stávky, nemá cenu je zveřejňovat. Stále věřím, že stávka nebude,“ sdělil.

    Kolapsu zabránit nepůjde

    Ve Středočeském kraji už hejtmanův náměstek Robin Povšík (ČSSD) dopravce vyzval, aby s pražskými odboráři spolupracovali a jejich případnou stávku podpořili tím, že v Praze náhradní dopravu nezajistí.

    I v opačném případě by to však bylo téměř nemožné. Jen těžko by bylo možné nahradit autobusy, natož pak tramvaje a metro. Ani podpora Českých drah a posílení některých spojů by kolapsu nezabránilo.

    Ve středuby se mělo o případné stávce rozhodnout. „Primátor a krizový štáb tak mají čas do půlnoční středy, aby splnily požadavky stanovené stávkovým výborem. Bude-li dnešní jednání neúspěšné, lze očekávat jasný a razantní postup z naší strany,“ uzavřel Jiří Obitko, šéf jednoho z odborů (DP).

    Autor: Lukáš Marek

    11.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
    SDÍLEJ:
    Winternitzova vila - dílo architekta Adolfa Loose.
    10

    Zlé i dobré časy pražských vil

    Takhle to vypadá, když mají policisté den blbec.
    AUTOMIX.CZ
    45

    Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

    Festival Metronome má Stinga i vlastní tramvaj

    Prvním tuzemským festivalovým koncertem Stinga vyvrcholí dnes večer první den Metronome Festivalu Prague. Hudební přehlídka láká do pražského festivalového areálu na Výstavišti tisíce návštěvníků. Aby se pohodlně dopravili na festival i domů, nechal dopravní podnik posílit MHD v Praze. Metro i tramvaje budou jezdit častěji a dokonce přibyde speciální festivalová tramvajová linka č. 40.

    Nedostatek tekutin může způsobit malátnost i selhání oběhu

    Nedostatek tekutin může v současném horkém počasí způsobit malátnost, bolest hlavy a sníženou výkonnost. Při ztrátě vody na úrovni pěti procent lidské váhy hrozí oběhové selhání. V tiskové zprávě to dnes uvedla Hygienická stanice Hlavního města Prahy. Podle předpovědi meteorologů dnes teploty vystoupí k 35 stupňům Celsia.

    Bradáčová: V Rathově kauze soud nemusí znovu provádět důkazy

    V korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha nebude středočeský krajský soud muset opakovat žádné důkazy, a to ani odposlechy. Pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová to dnes uvedla v pořadu Českého rozhlasu 20 minut Radiožurnálu. O přípustnosti odposlechů jako důkazů rozhodl počátkem června Nejvyšší soud.

    Nová policejní služebna se může snadno zvětšit

    Praha – Nové služebny, vybudované přímo pro jejich potřeby, se dočkali policisté v Jesenici na Praze-západ. Během sedmi měsíců tam byla postavena budova, jež je v rámci Policie ČR unikátem: jde o montovanou modulární budovu, což nejen přispělo k urychlení výstavby, ale do budoucna by v případě potřeby také bylo možno poměrně snadno provést nástavbu či objekt rozšířit.

    Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

    Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
    Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
    Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
    VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
    Marketingové podmínky. Cookies