VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Radary chrání životy. Praha je ztratí

Praha - Novela policejního zákona zakazuje strážníkům měřit rychlost. Od nákupu radarů přitom klesl v metropoli počet mrtvých na polovinu.

27.6.2008
SDÍLEJ:

Podobný obrázek bude zřejmě minulostí. Novela policejního zákona zakazuje strážníkům měřit rychlost.Foto: Milan Jaroš

Šedesát pět milionů korun. Tolik stály radary, které koupilo před třemi lety hlavní město svým strážníkům. Od chvíle, kdy se začaly používat, klesl počet mrtvých při dopravních nehodách v metropoli na polovinu.

Teď ale hrozí, že pozitivní trend skončí. Novela zákona o policii, kterou ve středu odhlasovali poslanci, totiž strážníkůmzapovídá měřit rychlost.

„Je to nekoncepční a neuvážené rozhodnutí,“ rozhorlil se na adresu poslanců primátorův náměstek Rudolf Blažek (ODS), který má na starosti bezpečnost v metropoli. Statistiky podle něj mluví jasně: Radary nakoupila Praha v roce 2005. A od té doby klesl počet mrtvých na pražských silnicích o polovinu. To je trend, který nemá jinde v České republice obdoby. „Pokud zákon vstoupí v platnost, povede k ohrožení účastníků silničního provozu,“ varuje Blažek. Ministerstvo dopravy má ale na celou záležitost jiný názor. Tvrdí, že měření rychlosti v obcích je jen vyděláváním peněz pro obecní pokladny.

„Zvítězil byznys nad bezpečností silničního provozu, jedná se tedy spíše o parazitování na zákoně a šikanu řidičů,“ uvedl pro Deník Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy. Obce jsou podle něj stejně zahlceny agendou při vyřizování pokut, které mnohdy trvá až půl roku. „Po takové době si stejně nikdo nepamatuje, kdy a kde se přestupku dopustil. Nápravný charakter opožděné sankce pak postrádá smysl,“ dodal Hanzelka.

S tím ale nesouhlasí expert z Centra dopravní prevence Jaroslav Hořín. Potvrzuje spíš názor primátorova náměstka Blažka. „I když si o městských strážnících můžeme myslet cokoliv, je skutečností, že nehodovost díky nim ve městech klesla. Je špatné, pokud by nesměli měřit,“ řekl Deníku Hořín.

Praha není jediná

Praha není jediné město, které nový zákon trápí. „Je to katastrofa. Sněmovna pomáhá chránit darebáky, kteří nerespektují pravidla. Svědčí to o jejich naprosté neznalosti dopravních poměrů v obcích,“ rozčiloval se starosta Ivančic na jižní Moravě Vojtěch Adam. V Brně a osmi dalších městech a vesnicích na Brněnsku si totiž radary pořídili také. Nyní jim budou zřejmě k ničemu a v lepším případě je zpeněží. ani to není ale výhra, neboť pořizovací cena podobných zařízení rychle klesá.

Příklad: pražské radary za pětašedesát milionů mají podle odborníků po třech letech používání hodnotu jen dvaadvacet milionů korun. Pokud by se vůbec našel kupec. Ačkoli kontroverzní novela pochází z dílny ODS, včera se proti ní ozval i ministr vnitra Ivan Langer.

Městská policie v Praze měří rychlost v úseku na sedmnácti místech v Praze. Právě jejich hledáčky zaznamenaly za minulý rok 54 milionů aut. Dalších sedmnáct radarů funguje ve speciálně označených vozech a šest je přenosných. Místa, kde stabilní radary fungují, je možné najít na internetu. Opatření tak má podle Blažka hlavně preventivní charakter. Ministerstvo dopravy si to ale nemyslí. „Tím jsou zase diskriminováni návštěvníci Prahy, kteří o místech, kde se měří, nevědí,“ soudí Hanzelka.

Zařízení prodáme za tržní hodnotu

Co se stane, pokud vstoupí v platnost nový policejní zákon? „Prodáme radarová zařízení za tržní hodnotu,“ sdělil primátor Pavel Bém (ODS). „Vycházíme-li z obecných zvyklostí posuzování opotřebení srovnatelného zařízení, je současná hodnota radarů přibližně o 43 milionů korun nižší,“ míní ekonomický poradce Ivo Ludvík. Praha by tak za radary utržila maximálně 22 milionů korun.

Dopravní expert František Lehovec nevidí ve následném využití radarů problém. „Vybavení, a nejde jen o radary, stárne. Takže pokud se nic nezmění, bylo by rozumné, aby se domluvila městská a státní policie na nějakém druhu předání,“ domnívá se Lehovec.

Ročně stojí pražskou radnici údržba a provoz radarů sedm až deset milionů korun. Od 1. července loňského roku díky těmto zařízením Praha vybrala na pokutách 35 milionů korun.

Vraťte zákon

Město hodlá vyjednávat se senátory. „Chci je přesvědčit, aby zákon vrátili. Novelu s námi ani s ministerstvem vnitra nikdo nekonzultoval. Bude-li platit, povede k ohrožení účastníků silničního provozu,“ varuje náměstek Blažek. Podle něj stejně nemá republiková policie dostatek lidí, které by za radary postavila. „Z tabulkových sedmi tisíc jich v Praze chybí více než tisícovka,“ zmínil Blažek.

Dopravní policisté se ale změny nebojí. „Ani v minulosti jsme s tím neměli žádný problém a naše nasazení neovlivňovaly ani výkyvy početního stavu policistů. Přesto mě mrzí, že změnu zákona zákonodárci nekonzultovali s policií. Nicméně není to ještě závěrečné rozhodnutí a věřím, že se ještě stane předmětem odborné diskuse,“ doufá Pavel Švrčula, ředitel pražského dopravního inspektorátu.

Kde je nejvíc pirátů silnic

  • Jižní spojka
  • Strahovský tunel
  • Tunel Mrázovka
  • Ulice 5. května
  • Evropská
  • Poděbradská
  • Mezi Krčí a brněnskou dálnicí

Příčiny nehod a jejich počet

  • Nepřiměřená rychlost 1967 (6 %)
  • Nesprávné předjíždění 185 (0,6 %)
  • Nedání přednosti v jízdě 9800 (30 %)
  • Nesprávný způsob jízdy 20 632 (63 %)
  • Pozn.: Údaje jsou za rok 2007 z Prahy.

Zdroj: www.mppraha.cz

27.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Patronem soutěže se stal Jakub Štáfek Lavi z kultovního seriálu Vyšehrad (na snímku). „Chance je zábavná, odvážná a drzá, stejně jako on,“ řekla mluvčí firmy Markéta Světlíková.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Středoškoláci půjdou volit. Chtějí o zemi rozhodovat

Maturitní třída pražského víceletého gymnázia. Skupina dívek, které letos poprvé půjdou volit, se baví, komu dá hlas. Katka váhá mezi TOP 09 a ODS, Karolína, Vendula a Veronika to hodí Pirátům, Anna topce.

Bývalá ministerská náměstkyně žaluje stát kvůli svému odvolání

Bývalá náměstkyně ministra zdravotnictví Lenka Taie Kolaříková podala žalobu na stát kvůli svému odvolání z funkce. Tvrdí, že ji ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík (ČSSD) odvolal v rozporu se služebním zákonem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení