Opencard má za sebou první měsíce života a i přes některé potíže se přehoupla do roku 2009.

I ten bude pro kartu, která zatím slouží zejména jako elektronická jízdenka v městské hromadné dopravě, hodně zásadní a majitelé mohou počítat hned s několika novinkami.

Zjednodušení administrativy

Důležitou změnou by mělo být hlavně zjednodušení některých administrativních kroků. „Rádi bychom například veřejnosti umožnili podání žádosti o opencard prostřednictvím internetu. Další novinkou tohoto roku by měla být funkce elektronické peněženky, která umožní mikroplatby kartou na nejrůznějších místech a v různých sférách městského života,“ sdělil mluvčí projektu Opencard Martin Opatrný.

Jaké konkrétní platby budou umožněny, zatím není upřesněno, ale majitelé karet budou o všem včas informováni.

Na parkovišti i úřadě

V současné době se již pracuje také na dalším využití karty. „Jedná se zejména o rezervační a přístupové systémy. Opencard může být využívána ve školách, na úřadech i v podnicích jako zaměstnanecká nebo studentská karta,“ vyjmenoval Martin Opatrný. V případě zájmu bude možné na opencard navázat také nejrůznější objednávkové, prodejní, slevové či bonusové systémy, například z oblasti kultury či sportu.

V prvním čtvrtletí letošního roku by se měl rovněž výrazně zvýšit počet míst, kde je možné uhradit parkovné pomocí karty. V první fázi by se mělo jednat o parkoviště na území Prahy 2, 3 a 7, postupně by to tak mohlo fungovat po celé metropoli. Tato možnost měla být k dispozici už na podzim loňského roku, ale vzhledem k projektovým úpravám se vše opozdilo.

Více mělo být také takzvaných validátorů, tedy samoobslužných automatů pro nahrávání kuponů pražské integrované dopravy (PID) zakoupených přes internet. Na trase metra A však zatím chybí, nepodařilo se úspěšně získat potřebná povolení. „Už na začátku tohoto roku by se ale měla situace změnit a validátory budou na všech trasách metra,“ slíbil mluvčí.

Zájmu pomohl dopravní podnik

Od dubna 2007, kdy byl projekt spuštěn, do srpna 2008 si o kartu zažádalo pouze šest tisíc lidí. „Významným zlomem, kdy obrovsky stoupl počet zájemců, bylo letošní srpnové zapojení dopravního podniku,“ vysvětlil Martin Opatrný. Karta totiž začala sloužit i jako elektronická tramvajenka. Za první dva měsíce bylo na přepážkách přijato více než 180 tisíc žádostí.

„Dopravní podnik už totiž na rok 2009 nevydával klasické papírové kupony s roční platností,“ informoval tiskový mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený. Ty bylo možné získat pouze formou elektronického kuponu právě prostřednictvím opencard. To cestující, jež používají roční kupony, v podstatě donutilo k pořízení karty.

Motivující byla sleva na kupon

„Pokud by se papírové kupony nerušily, tak bych si asi opencard nepořídil. Na druhou stranu dost motivující byla také sleva na roční kupon ve výši 475 korun, kterou jsem s pořízením karty získal,“ prozradil důvod pořízení karty jeden z majitelů Luděk Voják z Prahy 10.

Tato výhoda už sice neplatí, i nadále je však vydání opencard zdarma. „S největší pravděpodobností to tak bude ještě po celé první čtvrtletí letošního roku,“ sdělil radní Rudolf Blažek (ODS). Týká se to ovšem pouze osobní karty s bezkontaktním čipem. Vydání anonymních karet či karet s kontaktním čipem je již zpoplatněno.